TVANGESTE - Firestorm

V posledních letech si už asi většina posluchačů všimla, že nejen západní metalovou scénou je člověk živ, a začala svou pozornost zaměřovat i na východ od našich hranic. Někteří se obrátili až k širé matičce Rusi, kde se nachází nejedno zajímavé seskupení (zmínil bych zejména Rakoth). A právě z Ruska pocházejí i dnes recenzovaní Tvangeste. I když… Nevím jestli jim samotným by se toto tvrzení líbilo. Jejich domovskou základnou je totiž město Kaliningrad, nacházející se ve stejnojmenné oblasti (ono známé, malé území, mezi Litvou, Polskem a Baltským mořem), přičemž oni sami se považují za Prusy. Nechejme však raději jejich národní hrdost na pokoji (beztak slouží pouze ke zviditelnění kapely) a věnujme se raději hudbě.

Tvangeste si libují ve střednětempém až pomalém black metalu, který má značnou gotickou příchuť a jemný pohanský nádech. Ke spolupráci na (zatím) posledním albu “Firestorm“, si muzikanti přizvali Baltský symfonický orchestr (jak jinak než z Kaliningradu), čímž se přidali k řadě dalších kapel, které se svezly na této módní vlně. Na rozdíl od mnoha jiných však zvolili dobře. Orchestr dostal celkem slušný prostor a rozhodně nepředstavuje pouhopouhou výplň, jak tomu často bývá. Symfonické pasáže nahrávku dost obohacují, dodávají jí šťávu, a pomineme-li “nezbytné“ intro, nejsou ani příliš klišovité, což je příjemné zjištění. Orchestr navíc kapele pomáhá ve chvílích, kdy se toho zrovna moc neděje, a nebo když pánům (a slečnám) z Tvangeste docházejí nápady. Celkem pozitivní účinek má i angažování sboristů, jejichž zpěvy také dostávají dost prostoru. Naverbovaní zpěváci a zpěvačky navíc tvoří pěkný protipól vůči frontmanu Mironovi, který nás poctí, jak už asi správně tušíte, řádně nakřáplým hlasem, místy připomínajícím hlasové výjevy Daniho Filtha. Ti, kdož očekávají procítěná sóla, mají smůlu - pro takovéto eskapády zde není dostatek místa. Vše je podřízeno ve prospěch celku, žádný z nástrojů příliš nevyčnívá, což dává albu ráz kompaktnosti – ta jde ruku v ruce s koncepčností nahrávky (Tvangeste zhudebnili nějakou starou pruskou legendu). Temné kytary a dunivou basu zezadu podporuje Cezar z polských Dominium, který se pravděpodobně rozhodl, že poslouchačům ukáže, jak má vypadat správná bicí salva. Zejména příznivci dvojkopáku si užijí do sytosti. Co bych však kapele vytkl, jsou až příliš jednoduché klávesové linky. Ale ono už je v podstatě pravidlem, že za klávesami stojí svůdná slečna, která svůj nástroj příliš neovládá. No co, hlavně že tím kapela přitáhne další fanoušky… Celkově však ale převládají kladné dojmy.

Některé pasáže na albu jsou spíše slabší, oddychové, ale i tak jej mohu doporučit – myslím, že Tvangeste by se mohli líbit třeba příznivcům takových Cradle Of Filth. Není zde nic dříve neslyšeného, ale jedná se o slušně odvedenou práci. V porovnání s předchozím výtvorem “Damnation Of Regiomontum“, udělala kapela krok kupředu, a také proto jsem dost zvědav na její další vývoj.

7,5 / 10

1. Introduction
2. Raven (Under The Raven´s Black Wings)