WAYFARER - American Gothic

WAYFARER - American Gothic

Country alebo westernová hudba nikdy nepatrila medzi moje obľúbené žánre a špeciálne produkcia našich západných susedov ma absolútne irituje. O spojenie s metalom sa v minulosti snažilo pár umelcov, no boli to skôr jednorázové projekty.

O niečo sa pokúsil svojho času Jeff Walker, jednorazové snahy som zaznamenal od skupín METALLICA či MASTODON  a v posledných rokoch zarezonoval Nergalov projekt ME AND THAT MAN. Ten ale s metalom okrem svojho autora nemal takmer nič spoločné. S menom WAYFARER som sa už v minulosti stretol a registrujem ich od ich štvrtého albumu "A Romance with Violence". Na novom albume pokročili v tejto fúzii o krok vpred a nechali viac vyniknúť estetiku divokého západu. Toho westerncountry tam nájdete o niečo viac ako v minulosti ale je poriadne temné a melancholické. Black metalových pasáží trochu ubudlo, čo je asi aj dobre. Neskôr to vysvetlím. Pribudlo ale množstvo ponurých miestami až doomových momentov.

Skladby majú výraznú atmosféru a sú viac hitové. Celá tá kombinácia metalu a westernovej hudby nie je samozrejme úplne  nová, ale toto naozaj nehrá veľa kapiel. To treba WAYFARER uznať a ja osobne originalitu veľmi oceňujem. Dokonca aj keď sa nie úplne zadarí, čo nie je tento prípad. Háčik je práve v tých agresívnejších pasážach. Nachádzajú sa asi len v troch skladbách  a za normálnych okolností by som ich privítal aj častejšie. V nich ale skupina znie ako MGLA so všetkým čo k tomu patrí. Prečo  neskúsili aspoň iný zvuk alebo iné aranžmány. Nebyť tejto nepríjemnosti tak by som k výslednej známke pridal minimálne jeden  bod navyše. Schválne si vypočujte "To Enter My House Justified"a povedzte že tam nie je cítiť MGLA. Samozrejme z ich tvorby  dnes čerpajú mnohí interpreti, len to nečakáte pri kapele snažiacej sa o niečo inovatívne. Na druhej strane ako celok je to veľmi  zaujímavá hudba a budem sa k nej vracať aj s týmto handicapom. Dokonca mi to s pribúdajúcimi posluchmi prekáža menej a menej.

O to viac si ale užívam skladby ako "Reaper On The Oilfields" či "A High Plains Eulogy", ktoré majú neopakovateľnú atmosféru.  Okrem country v nich nájdete vplyvy blues, gothic rocku a už spomínaného doom metalu. Jednou z najpôsobivejších piesní je pre mňa záverečná "False Constellation" s výrazným klavírnym motívom. Milujem keď kapela zaradí na záver albumu tú najlepšiu skladbu..Z môjho pohľadu je to úplne logické.

WAYFARER na svojom piatom albume "American gothic" ubrali na intenzite, aby nechali ešte viac vyniknúť prvky ich pôvodnej americkej hudby. Ak máte chuť na niečo neobvyklé a svojské, rozhodne si tento album vypočujte.

8 / 10

1. The Thousand Tombs Of Western Promise
2. The Cattle Thief