Agony Night IV: THY CATAFALQUE, APRIL WEEPS, HEIDEN

Agony Night IV: THY CATAFALQUE, APRIL WEEPS, HEIDEN

Na Agony Night s poradovým číslom IV sme si počkali dlhých deväť rokov. Je to dlhá doba, ale čakanie sa vyplatilo. Headlinerom akcie sa totiž stali THY CATAFALQUE, čo jej dalo punc exkluzivity. Kto sleduje túto výnimočnú formáciu vie, že je to ich šieste vystúpenie vôbec. Okrem nich dnes vystúpili aj organizátori akcie APRIL WEEPS. Treťou kapelou mali byť SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, ktorí ale nevystúpili pre zdravotné problémy. Nakoniec akciu otvárali moravskí HEIDEN.

Spočiatku som bol absenciou SSOGE trocha sklamaný, no nakoniec som to vyhodnotil ako pozitívum. SSOGE som videl naživo nespočetne krát, pričom HEIDEN ani raz. Ich hudbu som ale zbežne poznal, no nikdy ma nevtiahla pod svoj povrch. Paradoxne sa jej to podarilo až dnešným vystúpením, ktoré mi učarovalo svojou atmosférou. Setlistu jasne dominovala ich posledná nahrávka "Andzjel", ktorú odohrali takmer celú. Na nej zaujímavým spôsobom skĺbili temný rock, post-black metal a dali tomu zvláštny progresívny kabát. Ich hudba veľmi vzdialene pripomína tvorbu ENSLAVED posledných rokov. Dokonca je tam cítiť aj miernu inšpiráciu ľudovou hudbou. Veď hneď prvá skladba "Sviť, měsíčku, jasno" je prerobená česká ľudová pieseň. Celkovo však v ich hudbe prevažujú pocity depresie a smútku. V niektorých skladbách je táto emócia priam až trýznivá, ako napríklad "V hodine vlka". Skupinu musím pochváliť aj za texty, ktoré sú zaujímavé a nie sú len akousi výplňou. Skvele dokresľujú skľučujúcu atmosféru ich hudby a ponúkajú poslucháčovi priestor pre ich interpretáciu.
 

Heiden


Poslednou ukážkou z ich aktuálnej tvorby bola skladba "Běsů se nezbavíš", ktorá má k black metalu asi najbližšie. Nejedná sa však o tradičnú formu, skôr má bližšie k avantgarde. Záver vystúpenia patril trojici piesní "Tmář", "Setkání" a "Dnešní noc je žena", čo sú ukážky ich staršej tvorby. Skupina pôsobila na pódiu mierne staticky, čo ale nevnímam nijak kriticky. Ich hudba je výrazne atmosférická a určená skôr na sústredené počúvanie. Na záver by som rád vyzdvihol úlohu kláves, ktoré veľmi vkusne podfarbujú ich hudbu. Na prvé počutie pôsobia dosť nenápadne, no vo výsledku sú rovnako dôležité ako ostatné nástroje. Vystúpenie HEIDEN ma veľmi príjemne prekvapilo a pootvorilo mi dvere do ich sveta. To, že boli doteraz zatvorené, je pre mňa záhadou. Ale to sa občas stáva.

APRIL WEEPS vydali minulý rok svoj tretí album "Cataclastic", ktorý ich opäť posunul smerom nahor. Je to ich najvyspelejšie dielo a poslalo ich tvorbu do väčšej temnoty. Pred pol rokom ho pokrstili o poschodie nižšie v Randali, kde mali mimochodom tiež pôvodne vystúpiť SSOGE. (Nejako sa toto spojenie nedarí nadviazať, tak snáď do tretice to vyjde.) Vtedy odohrali celú novinku od prvej po poslednú skladbu a dnes si to zopakovali. Technické problémy sa im dnes našťastie vyhli, teda aspoň som nič nezaznamenal. Od začiatku som z ich vystúpenia cítil radosť a veľké sebavedomie. Akoby ešte viac zapracovali na pódiovom prejave a pridali na výkone. Bola radosť ich sledovať na pódiu a miestami som nevedel, kde skôr nasmerovať svoj objektív. Hudobníci vypĺňali široké pódium klubu MMC a svojím pohybom zahusťovali priestor. Zároveň som ale nemal pocit, že sledujem nejakú nacvičenú choreografiu. Celý ich prejav vyznel prirodzene a nenútene. Ich aktuálna tvorba v sebe spája energiu, dravosť a výrazné emócie. Keď k tomu pridáme dobrý zvuk, tak vlastne nie je čo skupine vytknúť.
 


Vokalisti Marta a Noro sa skvele dopĺňali a išli na plné obrátky. Gitarista Matúš sa miestami dostával do extázy a ľavá strana pódia bola len jeho. Za jeho chrbtom farbil hudbu APRIL WEEPS klávesák Miloš, ktorý si počas hrania precvičil svoje krčné svaly. Rytmická sekcia a gitarista Mário pôsobili o niečo statickejšie, no po hudobnej stránke im nie je čo vytknúť. Ak by som mal vypichnúť nejaké skladby zo setlistu, tak jednoznačne "Rapture", "Lithos" a "Into The Mass Flow". Skupina si ozdobila pódium veľkou plachtou a banermi s motívom obalu ich novinky. Tu by som možno zvážil nejaký výraznejší motív, ale to je vec vkusu. APRIL WEEPS dnes odohrali skvelý set a zdalo sa, že spokojnosť vládla aj na druhej strane.

Po krátkej technickej pauze prišli na radu THY CATAFALQUE, dlhoročný projekt Tamása Kátaia. Pre neznalých je to ten pán s  basgitarou. Dlhé roky ho bral ako štúdiový projekt a vôbec neplánoval žiadne koncerty. Keď sa v roku 2018 presťahoval zo Škótska do  rodného Maďarska, svoj názor zmenil. Úplne prvé vystúpenie skupiny sa odohralo v roku 2021 na festivale Fekete Záj a je zaznamenané na živáku "Mezolit". Tretí koncert skupiny sa odohral na minuloročnom Brutal Assaulte. Ak mám pravdu povedať, bili sa vo mne dve emócie. V prvom rade to bola radosť, že počujem hudbu THY CATAFALQUE naživo. Na druhej strane som cítil, že tomu niečo chýba. V porovnaní s ostatnými účinkujúcimi skupina nebola dokonale zohratá. A tým nemyslím, že by robili nejaké chyby, len tomu proste chýbala iskra. Bol som preto zvedavý, či sa odvtedy niečo zmenilo. Zostava kapely ostala nezmenená a ide o naozaj  početnú partičku. Nežnejšie pohlavie zastupovali speváčky Martina Veronika Horváth a Ivett Dudás. Mužské spevy si rozdelila trojica Gábor Dudás, Bálint Bokodi a Gábor Veres. Ďalej to boli gitaristi Krisztián Varga, Zoltán Vigh (SEAR BLISS) a bubeník Árpád Szenti. No a hlavný mozog projektu Tamás obsluhoval svoju 5-strunovú basgitaru.

Spočiatku to vyzeralo podobne ako na BA, ale to sa skupina len dostávala do prevádzkovej teploty. Pri trojskladbovom sete z albumu "Geometria" to už ale vyzeralo úplne inak. Skupina šlapala ako hodinky a konečne to malo poriadny náboj. Opísať v krátkosti hudbu THY CATAFALQUE je prakticky nemožné. Ona sa totiž chová ako chameleón, ktorý každú chvíľu mení farbu. Štýlovo je to veľmi pestrá zmes black metalu, progresive metalu, atmospheric rocku a avantgardy. Najmä na posledných albumoch do nich pretláča tradičné maďarské, či orientálne motívy. Výrazným a obľúbeným nástrojom jeho hudby je syntezátor, ktorý vie skvele zakomponovať do tvrdých základov. Tamás s týmto projektom vytvoril desať albumov, na ktorých si vyskúšal množstvo polôh.
 


Je to mimoriadne talentovaný skladateľ a celý tento projekt je z môjho pohľadu výrazne nedocenený. Setlist vystúpenia obsahoval 17 piesní, ktoré mapujú tvorbu skupiny medzi rokmi 2004 až po súčasnosť. Dokonca nám predstavili úplne novú skladbu "Néma vermek", ktorá pochádza z chystanej novinky "Alfö​ld". Vypichnúť nejaké skladby zo setlistu je trocha problém. Niežeby som ich nevedel nájsť, skôr mám opačný problém. Dokonca aj tie, ktoré nemám až tak napočúvané, dnes fungovali na prvú. V pomerne netradičnej doomovej polohe sa skupina odprezentovala v skladbe "Mezolit". Spomínané skladby z albumu "Geometria" zneli fantasticky, za všetky spomeniem energickú "Szamojéd freskó" či atmosferickú "Hajnali csillag". Ukážky z albumov "Naiv" a "Vadak" patrilik k tým najchytľavejším. Skladby ako "A valóság kazamatái", "Móló" či "Embersólyom" prekypujú sviežimi nápadmi a sami lezú do hlavy. Vôbec najstaršou ukážkou eho tvorby bola pieseň "Csillagkohó" z roku 2004, ktorá patrila k tým najdivokejším. Ako som už spomenul, hudobníci sa s pribúdajúcim časom dostávali do tempa a ich prejav na pódiu bol čoraz dravejší. Najviac prekypovali energiou vokalisti Bálint Bokodi a Gábor Veres. Napriek tomu, že nemajú dlhé vlasy, hlavami hádzali ako o život. Svoje vystúpenie ukončili zvláštnou skladbou "Fehérvasárnap", ktorá má silne liturgický nádych. 

Dnešné vystúpenie THY CATAFALQUE naplnilo moje očakávania a vyznelo výrazne lepšie, než minulý rok v Josefove. Bola to oslava skladateľského talentu Tamása Kátaia, ktorého hudba je čarovná. Jediným mínusom akcie bola nižšia účasť fanúšikov, čo v priestore MMC dosť vyčnievalo.
 

Za udelenie akreditácie ďakujeme kapele APRIL WEEPS.

Informácie o koncerte

Názov: Agony Night IV: THY CATAFALQUE, APRIL WEEPS, HEIDEN

Dátum: 28.04.2023

Miesto: BRATISLAVA - Majestic Music Club

Kapely: THY CATAFALQUE - avant-garde metal (HU)
APRIL WEEPS - melodic death/dark doom metal
HEIDEN - post-black metal/rock (CZ)

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2023-05-01 11:08:14

Prečítané: 654x

Autor: Martin Mayer

Martin Mayer

Názory redakcie

Chýba názor redakcie