ALMANAC - Tsar

ALMANAC - Tsar

Po priateľskom rozkole pôvodnej zostavy RAGE je obec priaznivcov skupiny i žánrového schodíka s prívlastkom “power-speed“ zas o niečo bohatšia. Vo februári 2015 totiž dvorný gitarista skupiny, Victor Smolski,  oficiálne oznámil svoj odchod zo skupiny, aby svoj tvorivý potenciál naplno vložil do novej, no žánrovo príbuznej skupiny ALMANAC. Skutočný dôvod Smolského odchodu z RAGE sa asi nikdy nedozvieme, no oficiálne, médiami šírené správy tvrdia, že medzi hlavnými mozgami skupiny, Wagnerom a Smolskim, sa vytratila tvorivá i osobnostná chémia. Pre nás, ktorí sme si rokmi v rámci RAGE zvykli na typické Smolského gitarové preludy, to bol mierny šok, no nie dlhý, nakoľko chalanisko Viki a jeho projekt sa už od prvotných informácií javil veľmi nádejne. Na druhej strane barikády do žíl RAGE začala prúdiť nová krv, nakoľko po Smolského a Hilgersovom (bubeník) odchode si Wagner do skupiny nanominoval dvoch novicov; talentovaného španielskeho gitaristu, Marca Rodrigueza (SOUNDCHASER) a bubeníka Vassiliosa „Lucky“ Maniatopoulosa (TRI STATE CORNER). To, či sa chémia nemeckej legendy RAGE nakoniec upravila, posúďte sami prostredníctvom ich nového albumu, ktorý vychádza rovnako ako ALMANAC v tomto roku (2016).

Vráťme sa však k Smolského projektu ALMANAC, ktorý je podľa slov hlavného kapelníka súčasne aj regulérnou skupinou. Victorova družina pozostáva zo siedmych členov. Okrem hlavného mozgu Vikiho sa za mikrofón postavili hneď traja vokalisti, z ktorých minimálne dvaja patria k úplnej špičke v rámci žánru. Prvým je David Readman (PINK CREAM 69, VOODOO CIRCLE), druhým je Andy B. Franck (BRAINSTORM, SYMPHORCE) a treťou je  Jeannette Marchewka, ktorú ste mohli počuť na albume LINGUA MORTIS ORCHESTRA z roku 2013. Rytmickú sekciu obstaráva poslucháč rock pop jazzovej akadémie, Michael Kolar (bicie) a Aemin Alec (basa), ktorého ste už mohli počuť na Smolského sólovke “Majesty&Passion“, z roku 2004. No a klávesové aranžmány obstaráva Enric Garcia.

Prejdime rovno k inštrumentálnej zložke ALMANAC, v ktorej vo všeobecnosti prevláda melodická chytľavosť, pestrý Smolského gitarový rukopis, výborný zvuk, výrazný power-speedový podpis a spleť inšpirácií zvukov RAGE, SAVATAGE, AVANTASIE či dokonca MEGADETH.

Úvodná a zároveň titulná skladba “Tsar“ začína bľabotom malého dieťaťa, pravdepodobne nového cisára, ktorého hlas postupne zaniká za zvukmi v priestore sa rozliehajúceho dramatického klavírneho blúznenia a následného surového nástupu v podobe gitár  a Franckovho frázovania, ktoré jemne pripomína nálady pesničky “The Departed“ z albumu “The Dark Ride“ nemeckých Helloween. Gitary, ktorých intenzita narastá, dopĺňajú decentne namixované sláčikové aranžmány, ktoré sa postupne rozpadávajú na hutnom speedovom tempe bicích, gitár a Readmanovom speve. Vokálne slovo následne preberá Franck, ktorý mi svojim úvodným frázovaním pripomína hlasové zafarbenie Tima Kotipelta (STATOVARIUS) a tento pocit sa s ním ťahá až do úplného záveru. Skladba má v sebe dramatično, Smolského hra mi miestami pripomína Trenda Holtera (JORN LANDE BAND). V refréne, kde sa Readmanov a Franckov hlas zlieva mi dominantnejší Readman znie ako hlasový klon Tobiho Sammeta z populárnej AVANTASIE. Druhá polovica skladby sa svojim inštrumentálnym znením prispôsobuje hard-rockovo znejúcemu Readmanovi, Franckovo hlasové zafarbenie naďalej evokuje Kotipeltov STRATOVARIUS a to všetko je obalené typickým RAGEom a dramatičnom už spomínanej skladby „The Departed“ (HELLOWEEN). Smolski sa v závere opäť raz prebudí a svojim bezchybným gitarovým sólom zobudí aj tretieho vokalistu,  Jeannette Marchewku, ktorá svojim hlasom vtiahne skladbu do úplného záveru, v ktorom to rozbalia všetci vrátane sláčikov a klavíra, ktorý nás vyprevadí do ďalšej kapitoly s názvom “Self Blinded Eyes“. Pod číslom dva sa skrýva ďalší veľmi chytľavý kúsok, ktorý by sa bez väčších problémov hodil do ktorejkoľvek z prvých troch AVANTASIÍ. V prvej skladbe bol môj dojem váhavý, no v druhej som si už pomerne istý, že skladby na ALMANAC majú výrazný zvukový rozmer skloňovanej AVANTASIE, do ktorého Viki Smolski pridáva aj staro-nové korenie v podobe rýdzeho a surového znenia z jeho bývalých RAGE. Vo zvuku dvojky je počuť nádych ALLEN-LANDEHO albumu, ktorého sa kompozične ujal Timo Tolkki, zároveň má skladba zvukový rozmer Karlssonových nahráviek (PRIMAL FEAR) a zvukov Smolského gitár, ktoré sa pohybujú po krivke, ktorú tvoria rockové gitary, RAGEom i ANNIHILATORom ovplyvnené hlasité a technicky husté akordy.

Trojka, šesťdesiatsekundová “Darkness“, je malým outrom predošlej skladby, no má v sebe skrytý aj melodický vzorec z refrénu nasledujúcej, štvrtej kapitoly s názvom “Hands Are Tied“. Štvorka začína nefalšovaným speedovým nárezom, ktorý vystrieda stredne tempá a na nižšom rýchlostnom stupni sa pohybujúca melódia dofarbená hlasmi Readmana, slečnou Jeannette a sekundujúceho Francka. Celý zvukový kabát sa prelieva z rýchlejšieho do pomalšieho tempa, ktoré vyvrcholí vložkou, ktorú Smolského basák Aemin Alec ako keby ukradol z art-rockových nahrávok. Následne sa strún chopí Smolski a spolu s bicími a občas vykúkajúcimi sláčikmi doslova kúzli. Polminútový dialóg medzi sláčikmi a zvyškom kapely pripomína atmosféry albumu „S&M“ (METALLICA). Následne sa Smolského rozbabrané nálady rozlievajú v priestore, narážajú na hard-rockové vody a spolu s klávesovými aranžmánmi opäť dáva priestor  Readman/Franckovmu frázovaniu.

Piata kapitola, “Children of the Future“, začína ako klasická metalová hymna, v ktorej nechýba Readman/Franckov výrazný hlasový potenciál. Skladbu dirigujú Smolského bzučiace akordy, výrazne bublavé bicie a sprievodné vokálne vsúvky á la SAVATAGE. Franck a Readman sa striedajú ako na hojdačke, Smolski jazdí, trhá a mrnčí po celom spektre strún. Improvizácií, ktorých sa Viki chytá sú spolu s výbornými bicími a basou dokonalým zážitkom.

Druhá tretina albumu pokračuje skladbou “No More Tears“, ktorú otvárajú hlasy divokých kmeňových šamanov a veľmi pekné klávesové nálady á la NIGHTWISH. Opäť je to Readman, ktorý sa ujíma slova. Následne sa pridáva Franck, ktorého nástupom skladba zdrsnie a zobúdza Smolského gitaru. Sláčiky, basa a klávesy hrajú prvé husle a na vlne ich nálad sa vezú i bicie. Opäť sa pridáva Readman a drsný Franck. Celá skladba má náboj malej rockovej opery. Celá vec je veľmi dynamická, evokuje SAVATAGE, CIRCLE II CIRCLE a v tých jemnejších pasážach je to STRATOVARIUS, rockovo zafarbený Readman a Russell Allena pripomínajúci Franck. Určujúce slovo majú opäť Smolského nápady a decentne namixované sláčiky. Záverečný refrén svojim frázovaním vzdáva hold pánovi Olivovi (SAVATAGE).

Siedma kapitola, “Nevermore“ sa už od úvodných tónov javí ako ďalší ašpirant na hitovku. Bicie, Smolského ťahavé kvílivé gitary a speedom nasiaknutý dvojzáprah dua  Readman/Franck. Buď je to silná nálepka, s ktorou vnímam Readmanov hlas, alebo sa miestami javí aj inštrumentálne pozadie akoby z dielne PINK CREAM 69. Klávesy a gitary môj dojem len potvrdzujú. Takýto je záver “Nevermore“.

Osmička, “Reign of Madness“, svojím úvodom pripomína Mustaine-ov MEGADETH. Následne sa na výbornej akustickej gitare rozbalí Readman s Jeannette a Franck, ktorý tentoraz aj s podporou aranžmánov imituje Mustaine-ov hlas. Ani tejto skladbe niet čo vyčítať. Má náboj, kvílivé Smolského akordy, PINK CREAM-rozmer a výbornú štruktúru. Osobne sa mi páči konfrontácia Franckovho hlasu imitujúceho Mustainea a v priestore sa rozliehajúceho Readmanovho rockového spevu.

V záverečnej, “Flames of Hate“ počujem SAVATAGE, technicky znejúci ANNIHILATOR, rockové duo Readman/Franck, Smolského režúce gitary a štruktúru á la hymny z AVANTASIE. Opäť sa Smolski necháva inšpirovať náladami MEGADETH, SAVATAGE pompou a svojou neutíchajúcou improvizáciou. Klávesy mi v tejto skladbe znejú art-rockovo, čo má na svedomí opäť raz Smolski, ktorého hra si v rámci dialógu s inými nástrojmi žiada širšie hráčske spektrum.

Čo dodať na záver? ALMANAC je ozajstnou gastronomickou lahôdkou, ktorú ocenia priaznivci AVANTASIE, SAVATAGE, RAGE, ANNIHILATOR, STRATOVARIUS, ale i PINK CREAM 69 či BRAINSTORM. Album “Tsar“ nemá jedno hluché miesto. Každá skladba má výrazný hitový nádych, bezchybnú štruktúru, improvizačnú Smolského zložku a výborné spevácke duo v podobe Readmana a Francka.

9,5 / 10

1.“Tsar“
2. “Self Blinded Eyes“