ASIA - Gravitas

ASIA - Gravitas

Tak, je to tu. Po dvojročnom čakaní prichádza ďalší počin od prog-rockovej (multiosobnostnej) legendy Asia. Dá sa povedať, že sa vždy teším na ich ďalší materiál, ale viac-menej ma žiadny úplne nenaplnil, a to od počinu Aura. Od vydania tohto albumu uplynulo už 13 rokov a ako vždy dúfam, že nový album bude tým, na čo čakám už pomerne dlhú dobu. Nedá sa povedať, že by ktorýkoľvek album bol sklamaním, to určite nie, vždy si v každom nájdem niečo výnimočné, typické pre daný počin, len ako celok mi albumy nepripadajú tým maximom, čo by kapela mohla vytvoriť. Čo ale treba podotknúť je, že kapela si stále udržuje svoj štandard a štýl, čo je v dnešnej dobe plnej komercie a cieleného robenia muziky len preto, aby sa dobre predávala, chvályhodné. Poďme sa teda pozrieť na nový materiál.

V prvom rade treba podotknúť, že opäť sa mení line-up kapely, a to na poste gitaristu. Sam Coulson nahrádza Stevea Howea. Samozrejmosťou je, že sa mierne mení aj celkový zvuk celej kapely. Coulsonova gitara mi znie viac priamočiaro, musím povedať, že pre mňa mierne prijateľnejšie ako na poslednom albume XXX. Album sa začína veľmi decentným, chorálovým začiatkom, a to skladbou Valkyrie. Postupne sa skladba rozbieha do typického, rytmického, oddychového zvuku Asia-e, ktorým sa kapela prezentuje už viac ako 30 rokov. Po úvodnej skladbe hneď nasleduje titulná skladba Gravitas. Pre mňa zrejme najlepšia skladba celého albumu, kde nám kapela naozaj ukazuje všetky svoje stránky, ktorými sa za naozaj dlhú dobu stala legendou. Veľmi ľahký, melodický začiatok je typickým znakom kapely ako aj následné smerovanie celej skladby. Stupňovaný postup skladby až k silnému refrénu, kde nám Wetton opäť ukazuje, že jeho hlas je pre túto kapelu ako stvorený. Nasledujúce skladby The Closer I Get You a Nyctophobia sú, dá sa povedať, typické oddychovky v podaní Asia-style, začínajúce ľahkým predspevom, kde nasleduje refrén. Nejaké to gitarové sólo a pekne sa dostávame, jemne a decentne k záveru skladby. Nasleduje temnejšia, menej priamočiara Russian Dolls s množstvom aranžmánov, kreatívnych soundov, pre mňa podarený kúsok. Ďalším kúskom je Heaven Help Me Now. Naozaj perfektná vec, veľmi precítený, emocionálny úvod, po ktorom nasleduje typický zvuk, refrén a tempo Asie, aby bola skladba uzavretá podobným štýlom, ako úvod skladby. I Would Die For You a Joe DiMaggios Glove ničím extra nevynikajú, snáď len úvod a zvuk kláves druhej menovanej, ale pekne zapadajú do konceptu a posúvajú album ďalej k skladbe Till We Meet Again, ktorá je postavená hlavne na vokálnej rozmanitosti kapely, vhodne a nenásilne poskladaná vec a dá sa povedať, že ma milo prekvapila a podobnú skladbu už Asia dlho nedala dokopy s je veľmi peknou bodkou za celým albumom. Hlavným znakom je pozitívna energia, ktorá sa na mňa priam valila a dá sa povedať, že vo mne vyvolala pocit spokojnosti za celým albumom. Pri bonusovom CD tu ešte nájdeme akustické verzie The Closer I Get You a Joe DiMaggios Glove, ktoré vhodne doplňujú celý počin.

Čo na záver? Dočkal som sa? Dá sa povedať, že pre mňa je tento album naozaj ukážkou všetkých polôh, pre ktoré Asiu milujem. Nájdete tu atmosféru, veľmi zaujímavé soundy, ktoré sme tu už dlho nemali, krásne aranžmány, melodické gitarové sóla, prekrásne vyskladané refrény. Nehovorím, že tento album je najlepší alebo niečo podobné. Je to ale veľmi dobre poskladaná robota legendárnej skupiny a nebojím sa povedať, že do nej ešte kus pridali, a tým prekročili tieň svojho štandardu. Musím priznať, že som sa dočkal. KONEČNE.

8,5 / 10

01. Valkyrie
02. Gravitas