BORKNAGAR - Universal

BORKNAGAR - Universal

V spojitosti s ôsmou štúdiovou fošňou nazvanou Universal je možné konštatovať, že nórskych bádateľov ešte neopustila chuť tvoriť poslucháčom silné umelecké zážitky. Či už po stránke muzikálnej, alebo lyrickej a tematickej. Všetko nasvedčuje tomu, že spoločne s návratom strateného syna, gitaristu Jensa F. Rylanda, sa kapele vracajú aj kvalitné nápady a tvorivé možnosti. Poslednou nahrávkou je nie príliš presvedčivý, čisto akustický pokus Origin, ktorý však, ako sa zdá, kapela zahodila za hlavu. Hudobne je Universal pokračovaním v línii veľmi solídneho Epic (2004) a nezapadá nikde inde, ako do Vintersorgovej éry, ktorý sa úlohy vokalistu zhostil na albume Empicrism v roku 2001. Z tohto pohľadu nemožno od novinky očakávať žiadne veľké prekvapenia.

Universal snúbi dokopy čoraz menej sa vyskytujúce blackové korene (Havoc, For A Thousand Years To Come), a tak čoraz častejšie narážame na jednoduché piano-melódie (The Stir Of Seasons, Fleshflower) symfonické elementy, vkusné hammondy a kvantum zaujímavých gitarových prvkov. Pre kapelu bol vždy typický aj folkový nádych. Rozhodne sa však netisne do popredia, ale tvorí akési nenápadné korenie. Borknagar sú majstrami atmosféry. A hoci to už nie je tak nádherne sugestívny mráz ako kedysi na rovnomennom debute, či následnom Olden Domain, aj súčasný progresívny kabát dokáže zložiť poctu dávnym pohanským predkom a poslucháča chytiť za srdce. Časy black metalovej surovosti sú už nenávratne preč, no Borknagar sa ako jedny z mála dokázali pretransformovať do ucelenej progresívnej formy, čo potvrdzujú aj na novom albume Universal. Každá z ôsmich skladieb albumu začína jemnými tónmi a až následne sa rozvíjajú do tradičných hymnických riffov, ktoré často prelínajú vyššie spomínané ingrediencie. Skladby sú v znamení priemernej dĺžky cez päť minút a ponúkajú široké spektrum pôsobivých motívov. Vintersorgov škrek síce nie je až natoľko presvedčivý, oveľa lepšie si vedie jeho veľmi špecifický čistý hlas. No aj vyššie polohy jeho čistého vokálu môžu byť tŕňom v oku niektorým počúvajúcim. Aj napriek pokračujúcemu výskytu surovejších častí možno skladby označiť za akési tajomne upokojujúce. Snáď najkrajšími položkami sú jednoduchšie, značne klavírom nasiaknuté skladby ako napríklad Flesflower. Postupy albumu Universal sú však zväčša zložité a ich prelínanie budete musieť lúskať systematicky každým novým vypočutím. Album disponuje naozaj výborným zakončením v podobe skladby My Domain, kde si zahosťoval ex-vokalista Simen "ICS Vortex" Hestnaes. Práve jeho vokál sa nádherne vyníma v pokojne tečúcich vodách tejto skladby, ktorá potvrdzuje vyššie uvedené slová.

Universal je veľmi príjemným umeleckým zážitkom. Mobilizovanie síl v kapele sa vyplatilo a z môjho pohľadu ide minimálne o vyrovnanie slušne vysokého levelu, ktorý kapela naposledy určila na Epic. Borknagar sú teda naďalej vychýrenou severskou značkou a zárukou kvalitného progresívneho metalu.

8 / 10

1. Havoc
2. Reason