CHRIS LETCHFORD - Lightbox

CHRIS LETCHFORD - Lightbox

Nie je to prvýkrát, čo sa člen metalovej kapely rozhodol na svojom sólovom albume vydať trochu odlišnou cestou, aj keď pri Chrisovi Letchfordovi podčiarkujem slovo trochu. V prvom rade, ako to on sám avizoval, mu išlo o vytvorenie jazzovej nahrávky, ale samozrejme to pri tomto jednom žánri nekončí. Jazz má mnohé spoločné črty s určitými odnožami metalovej hudby a ešte viac má toho spoločné s inštrumentálnymi odnožami tohto žánru, ako napríklad domovskej kapely Chrisa, Scale the Summit. Podobnou cestou, i keď z odlišnej kapely, sa vybral kedysi aj Alex Skolnick so svojím triom, ktorý má na konte už niekoľko zaujímavých albumov. Ale aby som nikoho nepoplietol, títo dvaja gitaristi pojímajú jazz každý z iného uhľa.

Čo sa týka sólového debutu Chrisa, nazval by som ho akousi expanziou k jeho domácim Scale the Summit, bez akéhokoľvek negatívneho momentu. Totižto, ak ste sa stretli s tvorbou tejto kapely, tak viete, že väčšina ostatných prog inštrumentálnych mladistvých zoskupení sa snažia priniesť čosi zaujímavé do žánru, ale STS sa to aj naozaj podarilo. A ich hudba je plná jazzových prvkov a jazzového feelingu. Odmyslite si dominantnosť zbustrovaných gitár STS, extrahujte príklepové štruktúry a pomaly, ale isto sa dostávate k predstave kde sa asi album pohybuje. Chris ako hlavný skladateľ len srší nápadmi a od prvých tónov v „The Star Boys“ ste si istý, že ste „ušitými“ svedkami niečoho zaujímavého.

Samozrejme, jazzová kontúra je tu oveľa čitateľnejšia a expresívnejšia ako na ktorejkoľvek nahrávke STS. Ale nepoznám človeka, ktorý počúva tento typ hudby a neobľubuje jazz alebo aspoň jazzových gitaristov, čím teda Chris určite nikoho nesklame. Na albume okrem kolegov z domovskej kapely prišli nahrať inštrumenty aj členovia The Reign of Kindo, ktorí sú dôkazom toho, že aj v súčasnej dobe sa dá tvoriť úžasná jazz popová hudba plná, nebojím sa povedať, progresívnych nápadov a strhujúcich refrénov. Práve aj ich vnímam ako vplyvných sokov, ktorí mali vplyv na Chrisove komponovanie.

Nevidím dôvod a preto ani nechcem rozoberať skladby jednotlivo, to, čo bolo napísané, toho sa v nich určite dočkáte a čo viac v nich nájdete, je len na vás. Ak inklinujete k podobnému typu hudby, je to album so zaručenou kvalitou a úžasnou dávkou nápadov. Nejedná sa o žiadne silené rochnenie sa v komplikovanosti a technických gitarových kaskádach. Nie, je to nahrávka plná pocitov, ktoré vytryskli z ich autora úprimne na povrch, bez zámeru ohúriť gitarový svet. Má za účel dať voľnejší priestor pre idey, ktoré nemajú priestor v domovskej kapele, ale za to majú úžasný potenciál, vrelo odporúčam.

8,5 / 10

1. The Star Boys
2. Earthen