DARK TRANQUILLITY - The Gallery

DARK TRANQUILLITY - The Gallery

Kapela DARK TRANQUILLITY (ďalej DT), ako jeden z hlavných pionierov švédskej melodickej odnože amerického death metalového základu, dokázala vždy prísť s albumom, ktorý kvalitatívne určoval pohyb na Goteborskej scéne, spolu s kapelou In Flames a ďalšími známymi zoskupeniami. Na rozdiel od kolegov z krajiny troch koruniek sa DT zmenili len málo. Na albume Projector 1999 sa prvýkrát vyskytuje vo väčšej miere čistý vokál a rozmach elektronických podkladov a samplov. Toto dosiahlo svoju dokonalosť na albume Damage Done 2002.
Po debute Skydancer, ktorý mnoho načrtol, prichádzajú DT s prvým vážnym útokom na metalovú špičku. Bol to album plný obrazov, farieb, nálad skvelo premiešaných v jeden unikátny metalový opus. Všetko s mierou, ako sa hovorí, a tak sa dočkáme postupov a ingrediencií s ktorými DT vo svojom jadre a svojej podstate vydržali dodnes. Brutalita, melodika, melancholické „brnkačky“ ... všetko ľahúčko s citom vložené do skladieb s hlbokým významom. Kto sa teda stretne v The Gallery s DT prvýkrát, rozhodne to nie je album ktorý učarí už na prvýkrát. Jeho sviežosť a farebnosť vydržala dodnes a veľa krásneho objavíte až po mnohých počutiach.

A to prvý geniálny moment prichádza už zhruba v polovici otváracej Punish My Heaven, kde sa táto rázna death metalová rezačka zmení v melancholicky znejúcich gitarách a vyhrávkach do perfektného precíteného záveru.
Vzápätí prichádza pestrá kratšia skladba Silence and The Firmament Withdrew, ktorá svojím obsahom priam hýri. DT si majú čo povedať aj s hutnými death metalovými rytmami ktoré prevládajú hlavne v Dividing Line,One Brooding Warning či Midway Through Infinity. Každá pieseň však funguje podľa dobre známeho, vyššie spomínaného, receptu. Absolútny vrchol (vrátané titulnej skladby) prichádza však až v posledných 4 skladbách.
The Emptiness From Which I Feed je skladba s proste všetkým, cit pre melódiu, nosný riff par excellence a hlavne sakramentsky chytľavý refrén. Depresívne ladená The Lethe je absolútnym drahokamom albumu. Úvodná basová romantika preseknutá riffom a skvelým refrénom, „You are my lethe “. Absolútne dokonalá pieseň s jemne gothickým rockovo/metalovým feelingom. Mine is the grandeur, vychytaná akustická parádička sa zahráva s históriou (hádajte s ktorým obdobím?) a prechádza do absolútnej dokonalosti v podobe . . . Of Melancholy Burning, hymnusu ktorý nesie v sebe toľko nálad ukrytých v melódiách, ktoré sa často prelievajú. Zároveň v tejto skladbe je vynikajúci vstup so ženským vokálom, aj keď v titulnej skladbe na mňa pôsobí viac. Vokalista Mikael Stanne sa po anabáze v In Flames badateľne zlepšil, hoci jeho hlas ešte stále patrí viac k black metalovému škreku ako k emocionálnemu death metalovému revu, ktorého sa dočkáte na ďalších doskách.. No práve on a pestrá paleta gitarových motívov sú pre tento album najdôležitejšími piliermi.

The Gallery je, dovolím si tvrdiť, tým najlepším čo švédska scéna kedy vypľula na svet, a to nie len v jej death metalovej, veľmi rozšírenej časti.

Album sprevádza nielen vynikajúca inštrumentálna schopnosť (na vrchole až pri The Mind´s I), ale hlavne cit, sila a akási cesta života, ktorú možno nájdete v The Gallery. Ja som ju našiel určite.

10 / 10