EVER FORTHRIGHT - Ever Forthright

Čo sa stane, ak spojíte žánre djent a jazz? Dostanete djazz. Ale taktiež vám z rovnice môže vzísť Ever Forthright. Je nutné poznamenať, že hodnotná zlúčenina metalového žánru s tým jazzovým je skôr výsadou „kráľov“ a nie vždy spĺňa výsledok aj očakávania. To sa zväčša podarí len pár šťastlivcom. V tomto prípade je ale treba poznamenať, že očakávania sa naplnili. Mladá formácia z New Yorku sa predstavila svojím debutovým albumom na konci minulého roku 2011. Um týchto pánov nepozná hraníc, aspoň čo sa týka skladania kompozične náročných a kvalitných skladieb. Kto trochu sleduje djentovú scénu, tak sa s kapelou určite nestretáva po prvýkrát. Majú za sebou už celkom slušnú históriu vydaných prvotín, ktoré sa však nikdy nestali oficiálnymi. A tak je ich album „Ever Forthright“, z konca minulého roka, považovaný za debut a v podobnom duchu sa niesla aj jeho propagácia.

Kapelu v určitom momente doplnil na pozícii vokalistu človek menom Chris Barretto. Tento mladík s afrom, ktoré vôbec nekorešponduje s jeho priezviskom, svoje predchádzajúce skúsenosti naberal u samotných Periphery. Počas obdobia, kedy sa Periphery dostali do povedomia najmä kvôli svojim podomácky zriadeným demo skladbám, to bol práve Chris, ktorého môžete počuť na posledných neoficiálnych nahrávkach z tejto éry.

Debutový album EF sa vyznačuje nadštandardnou dĺžkou skladieb. I keď priemerná hranica bude niekde okolo piatich minút, na albume nájdeme niekoľko skladieb, kedy to vyskakuje k deväťminútovej hranici. A že sú to hudobne ťažko stráviteľné sústa, sa môžete presvedčiť sami. Ak by sme si rozobrali kapelu podrobnejšie, tak môžeme povedať, že Chrisov, častokrát melodický spev, zľahčuje atmosféru inak veľmi komplexných inštrumentácií. Zrejme aj z tohto dôvodu kapela pripravila verziu svojho albumu, kde je disk obsahujúci skladby iba v inštrumentálnej podobe. Už úvodná skladba All Eyes on the Earth je svedectvom unikátneho hrania a popevkov s chytľavými refrénmi. Dostať sa skrze túto zvukovú masu je niekedy obtiažne, pretože aj samotný zvuk nahrávky, i cez jeho moderné digitalizované vyváženie, je (zrejme zámerne) mierne neprístupný. Nasledujúca skladba Latency and Tendencies je rovnako zemitá a podladené osemstrunové gitary s ťažkotonážnymi riffmi sú ničivé. V tejto skladbe dôjde už aj na v úvode spomenutý jazzový prvok, a to, že je ako vystrihnutý z kriminálneho filmu dejovo zasadenom v rokoch päťdesiatych, potvrdzuje okúzľujúci saxofón. Tieto prechody medzi jednotlivými žánrami sú tak plynulé a čisté, akoby sa jednalo o prechod z jedného djentové riffu do ďalšieho. Kapela sa vyznačuje okrem jazzových pasáží špecifickým zvukom a znením vyhrávok, či už sa jedná o tie melodické polohy, alebo disharmonickejšie znejúce a znepokojujúce pasáže. Melodické vokály a refrény vám nedajú nespodobovať kapelu už so spomínanými Periphery. Ale myslím si, že práve spev je v tomto smere jediným prvkom vyvolávajúcim túto podobnosť. Hudobne, i keď kapely hrajú rovnaký typ hudby, sú na opačných brehoch. Screen Scenarios patrí k mojim albumovým favoritom. Je to presne ten typ siahodlhej skladby, ktorej premeny sú tak košaté, až im jednoducho podľahnete. Pokojný úvod, rázny nástup, melodické spevy v chytľavých linkách, inštrumentálne výjazdy, polyrytmické „zasekávačky“, chlácholivá jazzová pasáž; myslím, že EF svoj vzorec našli. Je tu možnosť, že niekomu sa tento vzorcový postup opočúva? Áno, vždy je tu tá možnosť, ale zároveň, ak hľadáte rozmanitosť v záplave dnešných djentových kapiel, tak si EF asi len tak z prehrávača nepustíte. Spineless je na druhú stranu hlavne o burácaní a rúcaní, pričom druhá polovica skladby ráznym spôsobom vygraduje až do „Meshuggoidne“ znejúcich riffov.

Tento vplyv je ale esenciálnou záležitosťou každej djenotvej kapely a aj väčšia snaha vyhnúť sa mu, by bola stratou času. Album si i cez svoju závratnú dĺžku drží formu po celú dobu hrania, nie sú tam výrazné výkyvy, ak nerátame jazzové úlety či medzihry ako napríklad v podobe Reflections. Tie sú však súčasťou djazzovej devízy kapely. Kvalitne odvedená robota. Len som zvedavý, ako si poradia s nástupcom, latka je vysoko.

8,5 / 10

01. All Eyes on the Earth
02. Latency and Tendencies