FATES WARNING - Theories of Flight

FATES WARNING - Theories of Flight

Progmetaloví pionieri z amerického Hartfordu si po úctyhodných tridsiatich štyroch rokoch na scéne znovu sadli do štúdia, aby dali život už dvanástemu albumu, ktorý tentoraz pokrstili  ako “Theories of Flight“.

Tento mimoriadne originálny americký kvintet zažil počas svojej dlhoročnej kariéry niekoľko personálnych zemetrasení. Z nich asi najvýraznejšie bolo to, ktoré udrelo na múry skupiny v roku 1988, keď vtedajšieho speváka Johna Archa nahradil Ray Alder. Neskôr, v roku 2004, sa opäť raz zatriaslo, keď bubeník Mark Zonder oznámil svoj definitívny odchod. Dnes je to však už takmer sedem rokov, čo skupina ťahá  za jeden povraz v nezmenenej zostave. V tej aktuálnej má pevné miesto textár, gitarista a klávesák Jim Matheos (OSI), na sólovej gitare hrajúci Frank Aresti (ARCH/MATHEOS), basák Joey Vera (ARMORED SAINT, ENGINE, SEVEN WITCHES), bubeník Bobby Jarzombek (RIOT, HALFORD, SEBASTIAN BACH) a spevák Ray Alder (ENGINE, REDEMPTION). Sú to práve prví dvaja menovaní (Matheos a Aresti), ktorých gitarové preludy a umne zaranžované prekrývanie gitarových akordov sú na novom FATES WARNING určujúcimi. Aresti a jeho basa sa v spleti strojového, husto vyskladaného zvuku, pomerne často stráca. Jarzombekove bicie sú achillovou pätou i silným gordickým uzlom zároveň. Ako je to možné? Zvuk bicích je, na škodu veci, miestami garážovo suchý, málo priestorový, miestami evokuje Ulrichove (METALLICA) bicie z albumu St. Anger. Na druhej strane je však Jarzombekova hra pevná a technicky bezchybná.

Po, fanúšikmi pozitívne prijatom, “Darkness In The Different Light“(2013), sa na novej, takmer hodinovej “teórii lietania“ líder a hlavný tvorivý článok Jim Matheos rozhodol pre nový zvuk, ktorý zveril do rúk vyhľadávaného Nóra, Jensa Bogrena (nahrávali s ním OPETH, KATATONIA, SOILWORK, JAMES LABRIE, HAKEN, DEVIN TOWNSEND). Jim napokon finálny mix zvuku výrazne ovplyvnil aj svojím v poradí druhým a zásadným rozhodnutím, keď do aranžmánov celkového inštrumentálneho súznenia nevčlenil žiadne klávesové partitúry. A práve toto rozhodnutie dodalo albumu nový rozmer, ktorý som pri prvom ušnom teste, nepovažoval za najšťastnejší. Boli to totiž práve klávesové nálady, ktoré v minulosti robili z Fates Warning originálne a neopakovateľné teleso. Len si spomeňte na Matheosove, Mooreove (CHROMA KEY, OSI, ex-DREAM THEATER), či Zonderove aranžmány. Aktuálny zvukový výraz je postavený na strojovo znejúcich gitarách, na technickom, až industriálnom feelingu. Zvláštne, ale aj napriek absencii klávesových nálad  je zvuk, po niekoľkých pokusoch, melodickejší než tomu bolo na “Darkness In The Different Light“. Napriek nespornej snahe posunúť zvuk skupiny ďalej, cítiť v mnohých aktuálnych skladbách melodický odkaz z albumov Perfect Symmetry (1989), Parallels (1991) či Inside Out (1994). Zvuk gitarového dua, Matheos/Aresti, výrazne prekrýva a potláča basové sekvencie. V konečnom dôsledku však konštatujem, že sú to práve obe gitary, ktoré sú prekvapujúcou náhradou za už spomínané absentujúce klávesy. Prevteliť a stotožniť sa s aktuálnou predstavou FATES WARNING si určite vyžaduje otvorený, ale hlavne niekoľkonásobný opakovaný pokus prijať zvuk na “Theories of Flight“ a napokon si celý album aj užiť. Myslím, že chalani si za tento nápad a v určitom slova zmysle aj čerstvosť a zvukovú modernu zaslúžia pochvalu.

Ale pootvorme knihu s názvom “Theories of Flight“ a detailne rozoberme jednotlivé kapitoly “lietania“. Úvodná, “From the Rooftops“, začína veľmi nevtieravým, ale pomerne typickým melodickým know-how skupiny. Arestove, v priestore sa rozťahujúce rezofonicky znejúce gitary sprevádzajú vkusné Jarzombekove bicie. Skladba pekne atmosféricky plynie a vďaka Alderovmu hlasu vytvára pocit nostalgie. Po prvej tretine sa skladba prelieva do strojového, technického, ale vkusného spádu, ktorý je miestami vypĺňaný režúcimi gitarami. Druhá tretina prináša vkusný refrén a sprievodné vokály . Záverečná tretina pokračuje v strojovom tempe gitár a bicích. Arestove gitarové sólovanie pripomína to najlepšie z hardrocku. Miestami je ten futuristický industriálny spád celého kvinteta akoby vystrihnutý zo “Systematic Chaos“ či “Train of Thoughts“ žánrových spriaznencov DREAM THEATER, do ktorej je injektovaný proteínový koktail typických FATES WARNING.

Druhá v poradí, „Seven Stars“, je veľmi chytľavou skladbou, v ktorej gitarové aranžmány dokazujú, že aj bez kláves dokážu chalani vykúzliť zaujímavý zvuk. Alderov spev a Arestova sekundujúca gitara akoby bola nahratá v dvoch stopách zároveň. Bicie sú v pozadí, gitary režú, škrípu, aby vyvrcholili vo feelingu, ktorý  evokuje zvuk milovaného i nenávideného “Inside Out“ albumu. V tejto skladbe cítiť nostalgiu starých dobrých FATES WARNING. Napadlo ma, ako by asi znela, a to nielen táto vec z nového albumu, v Zonderovom podaní.

Tretia skladba, “SOS“, pokračuje žalostne ťahavými gitarami, až OPETH-evokujúcim feelingom. Alderov spev je bezchybný. Refrén je ako keby vystrihnutý z „Inside Out“. Jarzombek maká, behá po bicích a spolu s gitarami nám ponúka technický, strojový rozmer. V tejto skladbe cítiť prienik zvukovej moderny a dejavu zašlých úspešných čias skupiny.

Štvrtá kapitola, “The Light and Shade of Things“ akoby svojím názvom chcela pripomenúť vrcholné obdobie albumu “A Pleasant Shade Of Gray“. Ale omyl, skladba skôr pripomína nálady albumov zoskupenia OSI. Ide o jednu z dvoch epických, desaťminútových skladieb, do ktorej chalani namiesili chytľavé melódie 90tych rokov, ale i technický, kvílivý gitarový rozmer. Jarzombek mi miestami pripomína Zonderove technicky dokonalé údery, vďaka ktorým sa garážový mix bicích vytráca. V skladbe počuť akustické Matheosove nápady, Arestove akordové kvílenie a bezchybného Aldera. Je to takmer dokonalá vec. Len sa usmievam, keď si spomeniem na prvé odmietavé inhalovanie nálad tejto kompozície. V skladbe  ďalej nájdete veľmi vkusný zlom a “most“. Ním sa pesnička preleje do refrénu, ktorý je ozajstným vrcholom skladby.

Piata, “White Flag“,  je hlučnejšou, opäť raz strojovou, gitarovou, ale i Jarzombekovou spoveďou, ktorú neúnavne krčia, režú i ťahajú dominantné gitary. Aresti je výrazný a veľmi dobrý. Napriek strojovému tempu nástrojov má aj táto skladba v sebe umne skrytý melodický a typický “warningovský“ rukopis.

Šiesta kapitola, “Like Stars Our Eyes Have Seen“ pokračuje v industriálnom strojovom a technicky rýchlom tempe. Kvílenie gitár ako z majáka zásahového vozidla policajtov kdesi na predmestí Detroitu, A do toho všetkého, opäť raz tak typické melodické memento skupiny, ktoré ako vztýčený prst pripomína, že skupina nezabudla na svoj rukopis.

Číslo sedem začína zvukovou paletou aranžmánov z intra skladieb albumu “Six Degrees Of Inner Turbulence“ (DREAM THEATER), ktoré sa následne pretavia do nie veľmi melodického Alderom podporovaného spevu, ktorý strieda inštrumentálna podobnosť “Train Of Thoughts“ (DREAM THEATER) a Jarzombekove bicie. Skladba znie miestami ako “Enemy Inside“ (DREAM THEATER), ale so zvukom Portnoyových bicích. V skladbe, ktorá je druhou najdlhšou na albume, necítim výraznú melódiu, ale práve to ju robí zaujímavou. V jej druhej polovici cítiť odkaz OPETHovských gitár i Arestove elegické gitarové preludy. Alderov spev je skvelý, pôsobivý a presvedčivý, ako vlastne väčšinou. V tejto skladbe je počuť nálady “Inside Out“, nálady švédskych OPETH, pridanú strojovú náladu nového FATES WARNING zvuku a cítiť tu, samozrejme, aj kvílivé vibrovanie strún z albumu „A Pleasant Shade Of Gray“. Neverím sám sebe, ale musím uznať - paráda.

Záverečná a zároveň titulná skladba, “Theories of Flight“, začína feelingom á la “Dead Air For Radios“, albumu kapele blízkych CHROMA KEY, či nálad DREAM THEATER. Škoda, že je to len inštrumentálna a pomerne krátka štvorminútová bodka za albumom, ktorý každým jeho načúvaním zreje ako dobré víno.

Pokiaľ vás technický, zvukovo i kompozične náročný album vycucal z energie, siahnite po druhom disku, ktorý je súčasťou limitovanej edície. Jeho obsahom sú akustické verzie skladieb “Firefly“ (z predchádzajúceho “Darkness In The Different Light“), “Seven Stars“ (z aktuálneho “Theories Of Flight“) a “Another Perfect Light“(z albumu “FWX“, 2004). Druhú polovicu limitovaného disku tvoria tri rekultivované verzie skladieb. Z nich, v poradí posledná, pochádza od legendy URIAH HEEP (“Rain“), predposlednú “Adela“ si chalani prepožičali od Josefien Stoppelenburgovej, sopranistky, ktorá dala život tejto kompozícii z pera virtuózneho klavíristu, Joaquin Rodriga. Pri počúvaní oboch verzií človek zabúda na uponáhľaný každodenný život, vnútorne prehodnocuje seba a regeneruje telo i ducha. Vrele odporúčam obe verzie tejto silnej kompozície, ktorá by, podľa mňa, mala byť osvetou, prípadne náhradou, napríklad za prázdne televízne spoty. Prvou z trojice cover-skladieb je alternatívna rocková balada “Pray Your Gods“ od  amerických rockerov TOAD THE WET SPROCKET. Aj v tomto prípade sa jedná o veľmi vkusný akustický rekultivar plný emócií a nostalgie.

Záverom len konštatujem, že “Theories of Flight“ sa naozaj podaril. Svojou pestrosťou, výrazným strojovým industriálnym zvukom, technickou bohatosťou, inštrumentálnou ekvilibristikou a typickou “warningovskou“ melodikou prináša do diskografie skupiny  FATES WARNING výrazný zápis hodný uznania.

8,5 / 10

01. From The Rooftops (06:52)
02. Seven Stars (05:33)