FORBIDDEN - Omega Wave

Forbidden vydali nový album! Títo zabudnutí thrasheri z Kalifornie sú ďalšou úderkou, ktorá sa rozhodla spáchať comeback. Po trinástich rokoch od posledného štúdiového záseku Green prichádza jeho nástupca. Kolekcia dvanástich skladieb je ukrytá pod názvom Omega Wave a keď budeme trošku predbiehať, opäť ide o celkom podarený a zmysluplný návrat na bojové pole thrash metalového žánru.

Pamätníci veľkého thrashového boomu si iste spomenú na ich prvé dva albumy. Kapela vyznávala predovšetkým nekompromisne ostrú paľbu a poriadne nasadenie. Novinka je albumom, ktorý sa vracia práve na prelom osemdesiatych a deväťdesiatych rokov a ponúka znamenitú ukážku dobového metalu. Povedzme si však, že Forbidden sa neskôr sympaticky snažili o určitý vývoj a svoju tvorbu obohatili o cudzorodé vplyvy, nie toľko typické pre metalový žáner. Hovoríme predovšetkým o albume Distortion(1995).

Omega Wave však nie je nejakou bezmyšlienkovite vystavanou rýchlou paľbou s ostrými riffmi a všetkým, čo k tomu patrí. Práve naopak, skladby sú veľmi premyslené, podporené výbornou technickou zručnosťou a inštrumentálnou pestrosťou. Naraziť môžeme aj na mnoho harmónii a melodických zvratov. Zabudnúť sa nesmie ani na kvalitný vokál lídra Russa Andersona, ktorý naplno využíva hneď niekoľko polôh a vo všetkých si vedie veľmi presvedčivo. Forbidden teda nahrali dosku, ktorá rešpektuje staré postupy thrash metalového žánru, ale nebojí sa ísť s dobou a obohatiť toto remeslo modernými prvkami. V neposlednom rade je tu aj kvalitná produkcia s veľmi príjemným hutným zvukom. Veľkou škodou albumu je však jeho dĺžka. Hoci je album vyrovnaný a vyplnený väčšinou veľmi kvalitnými skladbami, predsa ho jeho dlhé trvanie oberá o potrebnú dynamickosť a silu. Nerozumiem, prečo je v poslednom čase práve toto výsadný problém thrash metalových kapiel.

Pokiaľ sa chceme zamerať na konkrétne položky v trackliste, platí vyššie spomínané. Vo všetkých prípadoch ide o veľmi dobre prepracované a energiou napumpované kúsky. Okrem typických nájazdov (Forsaken At The Gates, Adapt Or Die, Overthrow, Behind The Mask, Omega Wave), sem možno nájsť aj pomalšie, výstavbou pestrejšie skladby, akou je napríklad skvelá Swine. Skvelé je i plynulé striedanie rýchlosti v rôznorodej Dragging My Casket, alebo hlasové naliehanie v šťavnatej zasekávačke Immortal Wounds. Forbidden skrátka ponúkajú niekoľko naozaj znamenitých skladieb.

Zdá sa, že s prílišnou dĺžkou nahraného materiálu sa tohto roku dokázali najlepšie poprať Heathen. Škoda, že Forbidden až takí úspešní neboli, aj keď ponúkli naozaj kvalitnú comebackovú nahrávku. Thrash metal v tomto roku naozaj zavelil do útoku. Je to aj veľkým pričinením týchto sympatických Kalifornčanov a ich aktuálnej nahrávky Omega Wave.

7,5 / 10

1. Alpha Century
2. Forsaken at the Gates