FORGOTTEN SILENCE - Bya Bamahe Neem

Jihomoravští experimentátoři FORGOTTEN SILENCE ukázali již na některých předešlých, metalových nahrávkách, svou fascinaci Blízkým východem. Přesto bylo pro leckoho překvapením, když kapela tak trochu zanevřela na zvuk zkreslených kytar a vydala se dál, směrem k neprobádaným končinám etnické a ambientní hudby. „Bya Bamahe Neem“ představuje již druhou desku pojatou v tomto duchu, ačkoliv, označit ji za zcela novou, by bylo poněkud sporné. Oproti minulému albu se zde totiž objevily pouze dvě nové skladby, z čehož ta první, „Real Day-Tekk“ je pouze nic neříkající, hlukové intro. Vzhledem k tomu, že na tomto serveru se recenze k „Yarim Ay“ neobjevila, bude určitě férové představit nahrávku kompletní, bez odkazů k jejímu předchůdci.

Zapomeňte na hrubé vokály, tvrdé kytarové riffy, neřku-li bicí salvy. Lépe řečeno, zapomeňte na metal vůbec. Nynější (lépe řečeno, loňská) podoba FORGOTTEN SILENCE vypadá zhruba takto: tři prostřední kompozice z již zmíněného „Yarim Ay“ představují alternativní rock (i toho rocku je zde velice málo), umně spojený s prvky ambientní a etnické hudby. Decentní brnkání na kytaru a basu je lehce doplněno minimalistickými perkusemi a nejrůznějšími bubínky. Náznak nějaké tvrdší odnože muziky se objevuje opravdu jen velmi sporadicky - vše plyne v poklidném, občas lehounce „najazzlém“ tempu. K tomu nesmírně příjemný vokál Hanky Nogolové, který se k podobnému druhy muziky velice hodí (Hanka, zpívající česky, anglicky, a pravděpodobně turecky, byla v době vzniku těchto kompozic, tj. v r.2002, členkou tehdejší sestavy FS, společně s kytaristou Bigglesem). Muzika zkrátka vůbec nikam nespěchá, a přesto, že někomu může její pochopení z počátku působit problémy, jedná se o nesmírně pohodovou věc - obzvlášť po náročném dni, kdy se člověk potřebuje psychicky vzpamatovat.

Pátá skladba, „Come With Me As Far As Behind The Horizon“ neboli „Chalo Meray Sungg Uffaq Kay Uss Paar“ představuje zase něco zcela nového. Sedmnáctiminutová kompozice se nese výhradně v duchu etno/ambientu, tzn. že je plná bubínků, které jsou podpořeny klávesovými plochami. Postupem času se na ně nabalují další a další nástroje a skladba „graduje“ recitativem hostujícího Babara Shaikha ze spřízněných DUSK. Nevšední záležitost, kterou se však neopovažuji s ničím porovnávat. Kromě toho se na albu tato „píseň“ nachází ještě ve formátu mp3, a to v instrumentální podobě.

Multimediální stopa je, jak už má Epidemie ve zvyku, velice pěkně provedená, a kromě podstatných informací zde naleznete i zajímavé fotky z Krustyho toulek po světě (Blízký a Střední východ, jak jinak). Celkově se jedná o opravdu povedenou záležitost, kterou posluchači určitě ocení - příznivci FORGOTTEN SILENCE vždy patřili mezi ty otevřenější, takže tady by problém určitě být neměl. Stačí jen dát si nohy na stůl a zavřít oči…..a nechat se přenést na místo, kde čas plyne pomaleji…

7 / 10

01. Altar
02. Samsara