GOLGOTHA - New Life

Španielsko nie je typickou metalovou “veľmocou” a už vôbec nie na poli doom metalu. Je teda potešiteľné, že sa aj v tomto odvetví vypracovala kapela, ktorá nie je len lokálnou záležitosťou. Hovorím o kapele Golgotha. Po ôsmich rokoch sa svet dočkal nasledovníka albumu “Elemental Changes”. Novinka nesie výstižný názov “New Life” a obsahuje 10 skladieb.

Hneď na úvod treba povedať, že doom metal, ktorý nám táto kapela predostiera, nie je tým „zgotikovatelým“ doom metalom, ktorý je v dnešnej dobe tak rozšírený. Jedná sa skôr o old-school, kde hlavné slovo majú podladené gitary a chorobný growling. Klávesy sú využité iba na dokreslenie celkovej atmosféry. Tempo skladieb je väčšinou pomalé, len sem-tam sa objaví rytmická „lastovička“ v podobe zrýchlenia (aj to však maximálne do stredného tempa).

Najdôležitejšou charakteristikou doomových kapiel je (pre mňa) ich schopnosť navodiť krásne smutnú a clivú náladu. S pokojným srdcom môžem povedať, že Golgothe sa to na tomto albume podarilo veľmi dobre. Kompozície nie sú príliš rozťahané a hlavne nenudia. Stačí zatvoriť oči a započúvať sa do jednotlivých hudobných motívov. V tejto „prečačkanej“ dobe mi „New Life“ pripadá ako potvrdenie hesla "V jednoduchosti je krása"!

Čo sa týka tracklistu, chcel by som upozorniť na posledné dve skladby. Deviatka „Knife Edge“ je cover verzia pesničky od Emersona Lake-a a Palmera. Pôvodnú vec som nepočul, ale táto prerobená sa mi veľmi páči a čo je hlavné, táto skladba „osviežuje“ celý album. Zaujímavé, že si títo Španieli na covery vyberajú skôr klasické veci (Kiss, Black Sabbath a pod.). Posledná skladba je zase vynovená pesnička z ich vlastnej dielne, ktorá vyšla ešte v roku 1994 na miniCD „Caves of Mind“. Napriek tej dobe nestratila nič zo svojej krásy a absolútne nádherne zapadá do mozaiky nového albumu.

Záverečné slovo je z mojej strany veľmi pochvalné. Som rád, že všetky kapely nepresedlali na „moderný“ atmo-doom metal. Španielom sa darí navodiť skvelú snovú atmosféru. Vokalista ma úžasne hlboký growlingový spev. Gitary sú masívne a sóla „naivne“ jednoduché a melodické. Spolu s drtivým pomalým tempom sú to všetko aspekty, ktoré albumu „New Life“ priniesli odo mňa 7 bodov z 10-tich. Golgotha je tu pre tých, ktorých oslovuje tvorba Candlemass, starých My Dying Bride, či Paradise Lost. Myslím, že nebudú sklamaní.

7 / 10

01. Forever Gone
02. Never, Never Again