IMMOLATION - Close To A World Below

Je mi cťou približovať a predstavovať legendu, akou je Immolation, jedno z najosobitejších a najkvalitnejších zoskupení svetovej deathmetalovej scény. A hoci ich meno nemá pre žáner až taký pionierský význam, ich albumy by mali byť povinnou učebnou látkou každého, kto chce nazrieť do tajov smrteľného kovu. Spolu so Suffocation sú Immolation dva najväčšie pojmy NY death metalu, alebo ak chcete brutal death metalu. Predtým než mohla kapela začiatkom nového milénia nahrať svoj Opus Magnum, musela si tvrdo dláždiť vyše dekády dlhú cestu na vrchol. I keď predošlé tri albumy nesú kultový status, nespornú hudobnú kvalitu a ponúkajú maximálne temnú a hubiacu atmosféru, všetko dozrieva do magických dimenzií absolútna až na Close To A World Below.

"Didn`t you say ... Jesus is coming."

Týmto príhovorom a mrazivým gitarovým introm sa rozbieha ďalšia s famóznych úvodných skladieb Immolation. Higher Coward má v sebe všetky parametre pravej deathmetalovej otváracej skladby. Bleskový nástup s geniálnymi gitarovými kotrmelcami, nekompromisný growling, dych vyrážajúci rytmický prejav a nevšedné gitarové sólo. Tie majster šiestich strún Robert Vigna páli úplne znenazdajky. Tempá v nasledujúcej Father, You`re Not A Father sú omnoho pestrejšie, opäť teda úradujú Alexové ruky a disharmonické gitary. Furthest From The Truth zase začína vynikajúci nosný riff, pričom vystupňovanie tejto brutálnej paľby je obdivuhodné. Rytmika a jej dopĺňanie lahôdkovým Dolanovým frázovaním je zase nosným pilierom nasledujúcej Fall From A High Place, navyše záver je opäť nádherný a hodný zimomriaviek. Už pomaly stráca zmysel opakovať čo je kde geniálne, ale čo páni predvedú v Unpardonable Sin je jednoducho fascinujúce. Opäť tie nechutne disharmonické vyhrávky v úvode, v rozkvete skladby opäť všetko riadiaci Ross Dolan. Navyše kapela pridáva geniálny refrén, v druhej polovici zvoľnenie tempa ako z katalógu, následné ťahavé sólička a opäť refrén. Totálny death metalový Olymp však prichádza v posledných troch skladbách počnúc klasickou hitovkou Lost Passion, ktorá prekvapivo nezachádza do takých obrátok a vyniká v nej všetka zdrvujúca apokalyptická atmosféra. Put My Hand In The Fire sa po bleskovom úvode zamotá do košatých gitarových postupov a už niekoľkokrát spomínané gitarové sóla nútia úplne sa oddať tejto heretickej symfónii. Náhle ukončenie skladby je nevšedné a pripraví pôdu pre záverečnú hymnu. Close To A World Below je typom skladby, ktorú sa kapele podarí napísať raz za kariéru. Jej záverečná postupne zanikajúca apokalyptická melódia je ďalším faktorom, ktorý natíska do hlavy myšlienku o súdržnosti trojlístka Here In After, Failures For Gods a Close To A World Below. Každý fanúšik tejto špičkovej úderky si určite dobre spomína na záverečné skladby z predošlých albumov (Christ`s Cage, The Devil I Know), ktoré taktiež ponúkli podobne ladený motív.

Close To A World Below je výnimočným metalovým albumom. Sotva sa dá nájsť kritérium, podľa ktorého by sa dal kritizovať. Nikdy potom už Immolation nezneli tak dokonale. V období, kedy temer každý z death metalových velikánov mal svoje najlepšie roky za sebou, Immolation dosahujú absolútny vrchol tvorivých síl. Immolation sa vďaka Close To A World Below definitívne zapísali medzi absolútnu elitu svetového death metalu.

10 / 10

1. Higher Coward
2. Father, You`re Not A Father