IMMOLATION - Kingdom of Conspiracy

IMMOLATION to ťahajú už 25 rokov. Úctyhodná doba, na konci ktorej vydávajú deviaty album. K tomu nejaké tie demá, 2 EP, jedno DVD a kompilácia „Stepping on Angels...“. O.k., nie je to potencia hodná Mozarta, ale napriek tomu je to dosť. Najmä v death metale u kapely, ktorej členovia stále popri hudbe pracujú. Na všetkých tých nahrávkach sa kapela profilovala ako mimoriadne svojská a originálna, za čo zrejme vďačí schopnostiam, talentu a zvláštnemu hudobnému vnímaniu (máte pravdu, sám netuším, čo presne to slovné spojenie znamená) Boba Vignu a tiež nezameniteľnej kombinácii hlasu a vlasov Rossa Dolana. Momentálne majú títo dvaja pôvodní členovia okolo seba dlhodobejšie stálu zostavu, čo im zatiaľ prospievalo. Ako to dopadlo tentokrát?

Konšpirácie a ovládanie ľudí tamtým, alebo iným spôsobom mali vždy svoje miesto v textoch IMMOLATION, no až teraz sa z tejto témy stala ústredná. „Kingdom of Conspiracy“ album aj otvorí, ako pieseň, ktorá zhŕňa základné prvky, na ktoré je pri kapele každý zvyknutý. Disharmonické a temné gitary, zákerne riffujúce, zmeny temp, bicie, kombinujúce tradičné deathmetalové postupy s dolámano-divnými prechodmi a komplexnými, opakujúcimi sa, rytmami, no a samozrejme spomínaný neľútostný Dolanov growl. Všetko ako má byť, no miestami bez vyššieho stupňa zaujímavosti. Tento pocit ma prenasledoval dlhšie a nedokázal som vďaka tomu do albumu poriadne preniknúť. V poslednej dobe som sa prinútil (už to slovo u mňa v súvislosti s IMMOLATION nejde dokopy) poriadne sa do albumu započúvať a zistil som, kde je problém. Prvé piesne sú ozaj, na pomery tejto kapely, slabšie. A práve to môže potom pôsobiť pri počúvaní celej nahrávky. Stále sú to IMMOLATION, takže je to stále lepšie ako „priemerná deathmetalová produkcia“, no chýbajú im silnejšie a výraznejšie motívy, resp. je tu pocit, že ste to už počuli. Na tomto albume všeobecne, ako keby sa stretali všetky tváre kapely snáď od roku 2000, takže vám často niektorý moment pripomenie niečo, čo Newyorčania vymysleli na nejakom staršom albume. Napriek tomu sa to ale okolo polovice začína lámať, a aj keď aj potom vám možno napadne – „toto znie ako z „Unholy Cult“!“ alebo „nebolo takéto niečo na „Close to a World Below“?“, piesne majú oveľa viac zaujímavých nápadov a držia si aj tú zapamätateľnosť a chytľavosť, na ktorú sa IMMOLATION posledných rokov dosť spoliehajú. Presne druhých päť z desiatich piesní a čiastočne aj piata „Echoes of Despair“ sú tým, čo album vyťahuje z obyčajného nadpriemeru. Tam to funguje všetko dokonale a veci ako „Indoctrinate“, „A Spectacle of Lies“ alebo posledná „All that Awaits us“ môžu kandidovať na nové koncertné klasiky. Ešte k tej poslednej piesni – ak ma pamäť neklame, je to prvýkrát od čias „Dawn of Possession“, čo sa album nekončí dlhou opakujúcou sa frázou (zvyčajne doplnenou o klenutú melódiu). Kto zistí, čo stojí za prelomením tejto tradície, nech mi dá vedieť.

Album má zatiaľ najsilnejší a najväčší zvuk v kariére kapely. Čo je tento raz už aj na úkor tej temnoty a drsnosti, ktorá je pre nich charakteristická. Znejú síce stále surovo a dravo, no žiadne kanálnosti typu „Shadows in the Light“ sa nekonajú. Je to taký podarený kompromis medzi tradičnou tvárou IMMOLATION a modernou, zrozumiteľnou a „tlačiacou“ produkciou. Môj pôvodný strach z toho, že kapela stráca dych bol nakoniec zažehnaný a aj táto kombinácia štandardných a výborných piesní má veľký potenciál baviť fanúšikov death metalu na úrovni (plus, vďaka jasnejšej produkcii možno osloví aj tých, ktorí kapelu nemali radi kvôli surovému zvuku).

8 / 10

01. Kingdom Of Conspiracy
02. Bound To Order