IMMORTAL - All Shall Fall

Bude mrazivá rana bergenských majstrov s poradovým číslom osem opäť taká okúzľujúca? Immortal po nekonečných koncertných šnúrach konečne prehovorili aj štúdiovo. Abbath a jeho banda zamierili okrem štúdia Abyss (Sons Of The Northern Darkness, Damned In Black) i do staručkého Grieghallenu, ktorý si pamätá mnoho štýlotvorných míľnikov. Immortalu sa teda podarilo zaodieť svoju muziku do veľmi vkusného kabátu, evokujúc tak svoje staršie nahrávky, no zároveň nepopierajúc i modernú produkciu s patričnou kvalitou. Upútal i fantastický booklet. Oproti škeriacim sa pandám z predošlých albumov ide o naozaj príjemnú zmenu.

Samozrejme, že veľa zmien a prekvapujúcich prvkov nahrávka neponúkne, ale kto by preboha túžil po niečom takom. Sedem rokov štúdiovej nečinnosti dostatočne vyhladovalo fanúšikov a tí sa samozrejme tešili len na muziku s typickým rukopisom Abbatha a Horgha. Ani Demonaz sa nevytratil a jeho polárna lyrika opäť parádne zapadá do celkového výrazu nahrávky. Nuž, ktoráže s veľkých Black Metalových kapiel sa môže pýšiť takouto textovou zložkou.

Hneď prvý rovnomenný kúsok je klasická hymna kapely, s nádherným spomalením v druhej polovici a postupným gradovaním. Abbathov vokál už toľko nehryzie, v závere pri opakovaní slovíčok All Shall Fall možno vybadať aj akýsi pokus o naliehavejšie vyznenie. Pokračujeme vo vynikajúcej energickej The Rise Of Darkness. Zima šľahá odvšadiaľ a Abbath ponúka skvelé gitarové riffy. Zapochybovať sa prvýkrát dá pri priamočiarych paľbách Hordes To War a Arctic Swarm, ktoré na svojej ploche ponúknu viac monotónnosti, avšak do celku zapadnú výborne. Zapáčila sa mi ale uvoľnenejšia, stredne rezká Norden On Fire. Keď sa v súvislosti s týmto albumom spomínajú Bathory, táto skladba ich vo mne evokuje najviac. Márne je hľadať veci typu One By One, no asi najbližšie k takémuto hitu má veľmi dobrá Mount North. Aj keď trocha monotónnym, ale predsa najlepším kúskom je pochodová hymna Unearthly Kingdom opäť s klasickým zlomom v polovici. Napätie prináša prskavá gitarová hradba pred záverom skladby, ktorá sa však opäť premení v majestátny pochod, zvýrazňovaný efektným frázovaním z havranieho hrdla. To ale už znamená koniec.

Koniec albumu presvedčivého a rozhodne kvalitného. V súvislosti s Immortal sa však akiste dalo očakávať okrem mrazivej atmosféry aj výraznejšia hudobná kvalita. Tentokrát je ešte všetko v poriadku, pretože All Shall Fall obsahuje okrem povinných cvikov i pár zaujímavých nôt naviac. All Shall Fall je veľmi príjemným atmosferickým albumom, ako stvoreným pre prechádzky zimnou prírodou. Na plnohodnotný zážitok si tak budeme musieť trocha počkať.

7,5 / 10

1. All Shall Fall
2. The Rise Of Darkness