IN MOURNING - The Weight of Oceans

Toto švédske, i keď relatívne mladé zoskupenie, nám tento rok servíruje už tretí počin v podobe novinky „The Weight of Oceans“. Albumoví predchodcovia však určite stoja za zmienku, a rovnako tak i za vypočutie. Debut kapely „Shrouded Divine“ vzbudil pozornosť hlavne pre jeho nápaditý a absolútne vynikajúci zárez na poli progresívneho melodického death metalu. Je na ňom citeľný vplyv ich krajanov Opeth, čo však neznižuje na jeho integrite. Jeho nasledovník „Monolith“ bol priamočiarejší a modernejšie pojatý melodický death, ktorý ale určite neprišiel o kvalitné nápady a jeho obsah jasne posúval kapelu hudobne ďalej. A to isté sa deje aj na novinke. In Mourning už dávno nie je taká, ako sa nám predstavila pred štyrmi rokmi na svojom debute. I keď má bližšie k svojmu albumovému predchodcovi, je zároveň ďalej ako „Monolith“. Kapela sa vyvíja, rastie a hudobne sa stále snaží posúvať hranice, respektíve ich aspoň rozširovať.

Po textovej stránke sa jedná o koncepčný príbeh mýtickej kadencie, kde nebo zohráva neľútostný boj s oceánom. Ak chcete vedieť ako tento boj dopadne, nechajte sa unášať na vlnách príbehu až do samého konca. Hudobne sa jedná o melodický death s mnohými aj doomovými polohami. Úvodná Colossus nás pomalým inštrumentálnym melodickým úvodom vnára do príbehu, ale nie dlho potom nás už growlujúci hlas a tlmené gitarové záseky, ktoré morfujú do výnimočného elegantného riffu, vytrhávajú z pokojného načúvania. Náladotvorná atmosféra skladby je zarážajúco pestrá a zároveň neuveriteľne chytľavá. Až do samého záveru, kde vrcholí priam post rockovým číslom v najvyšších pražcoch. Nasledujúca A Vow To Conquer The Ocean nám ponúka typické prvky ich prevedenia melodického deathu, s ktorým kapela pracuje po celú dobu svojej existencie, a ktorá vrcholí refrénom so zvučným krikom a veľmi doomovou náladou. In Mourning majú veľmi typický spôsob tvorenia riffov a práve tu spočíva veľká sila zoskupenia. Striedanie postupov i starších a známych v prímesi s riffmi, ktoré vám zamotajú sluchové receptory. Celestial Tear je jeden z najvýraznejších momentov albumu. Hlavne pre svoju neodolateľnú, priam anjelskú polohu. Druhýkrát sa tak na albume stretávame s čistou polohou vokalistu a gitaristu Tobiasa Netzella. Jedná sa priam o kúzelný fragment albumu. V tejto skladbe kapela vsadila najmä na jej vokálnu perspektívu. Nie je sa však čomu čudovať. Rovnako tak inštrumentálna medzihra Sirens vsádza na jednoduchosť, ale podmanivý klavír má skutočne moc volajúcej sirény. „The Drowning Sun“ je najzreteľnejší návrat k vplyvom albumov minulých, konkrétne už spomínaného zoskupenia točiaceho sa okolo Akerfeldta, tu je evokácia Opeth neprehliadnuteľná.

I keď album nebúra žánrové hranice ani žiadne nevytvára, je svojím pojatím veľmi svieži a zaujímavý. Žiadne virtuózne krkolomné fígle, len starý dobrý melodický death metal s prvkami aj iných žánrov, ktorý však ponúka neopakovateľné momenty. A i keď vplyv švédskych kolegov Opeth definitívne nevymizol, má svoje miesto v tvorbe už zrejme špecificky zakorenené. A kde tu sa tak objaví plod akoby z cudzej „záhradky“. In Mourning svojím tretím albumom „The Weight of Oceans“ určite rozvírili hladinu nielen na úrovni lyrickej, ale rovnako tak i hudobnej. Album pozvoľna žne pozitívnu kritiku zo všetkých strán, tak prečo sa nenechať inšpirovať?

8 / 10

1. Colossus
2. A Vow to Conquer the Ocean