KEKAL - The Painful Experience

V poslední době se do širšího posluchačského podvědomí dostávají i kapely z asijského kontinentu. Exotická Indonésie přesto asi není místem, kde bychom očekávali bůhvíjak kvalitní metalovou scénu. Experimentální blackeři KEKAL však patří mezi ty kapely, které dokazují, že není zas až tak důležitá země původu či silná nahrávací společnost v zádech, ale že ještě stále rozhoduje hudební inteligence.

Na toto album jsem se docela těšil – především proto, že mě nedávno celkem zaujalo jejich novější CD „1000 Thoughts Of Violence“. Proto nebylo vůbec od věci, zkusit si sehnat nějakou starší nahrávku těchto Asiatů. Do rukou se mi nakonec dostalo dílko nazvané „Painful Experience“, vydané r.2001 u Fear Dark Records a posléze v r.2002 v kazetové podobě u slovenských Hrom Records. A jakouže muziku tedy tito Indonésané hrají?

Základním stavebním kamenem tohoto alba je black metal atmosférického ražení. Klávesy, výrazné melodie – prostě klasika, však to znáte sami. Ale ono to není zas až tak jednoduché… Pro posluchače, který se s kapelou setkává poprvé, může být poněkud šokující časté zařazování heavymetalových či až hard rockových prvků do struktury skladeb. Tato skutečnost však není ani trochu na škodu a nahrávce dodává punc originality. KEKAL si tímto vytvořili svůj vlastní sound, což zajišťuje, že si je ani přinejmenším nespletete s žádnou jinou partičkou. A to se v době, která přeje všemožným plagiátům, nesmírně cení. Zapřísáhlí black metalisté budou asi ohrnovat nos, ale když ono se v tomto žánru neděje v posledních letech téměř nic zajímavého (pomineme-li šílené norské avantgardisty). Každé zpestření, každý pokus o nový nápad se téměř rovná výhře. Pokud bych měl mermomocí kapelu k někomu přirovnat, zvolil bych asi takto: vyberte si jakoukoliv atmosferickou blackovou chásku zkříženou s nějakou heavy metalovou kapelou (některé jejich nápady mi nejvíce ze všeho připomínají JUDAS PRIEST), dokořeňte troškou japonských úchylů SIGH a špetkou nějaké tajné indonéské pochutiny, dodavší nahrávce opravdu netypický zvuk, a dostanete KEKAL. Zmínka o JUDAS PRIEST je podle mě na místě – nemůžu si pomoci, ale při poslechu zmíněných heavy pasáží, mě nejdříve ze všeho napadlo právě přirovnání k této britské legendě. Může za to i zpěvák Jeff, který pěje podobně jako Rob Halford, pouze s poněkud nakřáplým hlasem. Vokál je vůbec celkem variabilní - Jeff se snaží s hlasem dost pracovat a používá hned několik jeho druhů (včetně čistého). Od „halfordovských“ výšek, přes obligátní blackový skřehot, až po nefalšovaný „filthovský“ ječák. Občas na nás zpoza rohu vykoukne i ženský hlásek. Precizní zvládnutí nástrojů je samozřejmostí.

Aby toho nebylo málo, všechny překvapení občas doplní použití elektronických efektů (mimoto je i bicmen elektronický). Potěšitelnou skutečností je, že vše zmíněné na sobě leží velice lehce, velmi pěkně to k sobě všechno pasuje. Není to ale nikterak křečovité - z nahrávky je cítit, že se KEKAL nechtějí odlišovat za každou cenu, ale že hrají především srdcem. Něco mi tam ale přeci jen chybí. Nápadů je dostatek, jenomže… Snad kdyby byly dotaženy až do úplného konce, dalo by se mluvit o skutečné kvalitě. Takhle se spíš nahrávka zařadí mezi lehce nadprůměrné věci, které určitě stojí za poslech, ale nakonec stejně skončíte u osvědčené klasiky. Tak jako tak, KEKAL patří mezi kapely, které se rozhodně vyplatí do budoucna sledovat - možná se někdy dočkáme i skutečně dech beroucího alba.

7 / 10

01. The Monsters Within
02. Crave For Solid Ground