MANES - [view]

Jak vypadá úspěšně dokonaný žánrový obrat máme možnost spatřit na novém EP MANES. Kapela, která podobně jako mnoho jiných krajanů začínala na syrovém black metalu, vydala několik dem a jedno poměrně zdařilé CD „Under Ein Blodraud Maane“, které však bylo v rámci tamější černě kovové scény spíše příjemným osvěžením, než krokem mezi úplnou špičku. Stačilo změnit hudební orientaci a ejhle – MANES se díky albu „Vilosophe“ rázem vyšvihli mezi elitu tvrdší avantgardy (či spíše experimentální scény). Čekání na novou řadovou desku se nám nyní snaží vyplnit zajímavým EP „[view]“.

Základem „[view]“ jsou tři remixy skladby „Terminus A Quo / Terminus Ad Quem“. Nejlepší (a koneckonců také jediný, z nějž se dá vyčíst, že se opravdu jedná o onen song) je první z nich, upravený do jakési trip až hiphopové podoby - „Terminus RMX“. „Terminus Deconstructus“ je pak něčím, co by se dalo popsat jako EBM říznuté trochou glitch elektroniky, závěrečný „Terminus Dei Profundis“ je pak nějakým šíleným, neposlouchatelným noise/glitch kraválem.

Zajímavější jsou ale „normální“ skladby. Album začíná zdařilým „Cinder Alley“, což je cover mě neznámých 16 HORSEPOWER (jak jsem se pokusil zjistit, mělo by se snad jednat o nějaký americký alternativní folk/rock či něco podobného). Ještě větší zábava však začíná až při vlastních písních kapely – „The Neoflagellata Revision“ je asi nejlepší kompozicí této nahrávky – taneční záležitost, která by se mohla líbit třeba fanouškům novějších ULVER či DEPECHE MODE zkombinovaných například s APOPTYGMA BERZERK (nedá se zde ale hledat přímá hudební podobnost se zmíněnými; jejich ozvěny působí spíše určitým zprostředkovaným způsobem). „Knife & Kleenex“ je pak už přeci jen alespoň trochu umírněnější věcí, částečně připomínající podobu MANES z předchozí nahrávky. „Title“ je pak „něčím, inspirovaným DURAN DURAN“ (jak je uvedeno v podtitulu skladby), s čímž se dá také vcelku souhlasit.

Jedná se o zdařilou hudební kolekci, vlastní skladby MANES mi připadají oproti předchozímu „Vilosophe“ více „roztančené“, což je určitý protipól oproti této nahrávce. Právě „Vilosophe“ vynikalo introvertností, zasmušilostí i určitou rockovou naléhavostí. Nyní jakoby kapela ubrala i zbytky rockovějších prvků, a její momentální podoba na mě nejvíce působí právě jako určitý hybrid mezi zmíněnými ULVER (díky pestrobarevnému zvukovému spektru, které na první poslech hraje spíše podkresovou úlohu, přičemž však nahrávku významně obohacuje) a kapelám jako DEPECHE MODE či jim podobným (právě pro jejich „taneční“ povahu). Pakliže zkombinujeme hravost, kvalitu a nápaditost obou zmíněných a přidáme svojské elementy typické pro MANES, dostaneme opravdu zajímavou kolekci. Upřímně mohu říci, že na plnohodnotné album se opravdu těším.

8 / 10

01. Cinder Alley (16 Horsepower cover)
02. Terminus RMX (DJ Don Tomasso remix )