MAR DE GRISES - Streams Inwards

Mar de Grises sú v súčasnosti výrazným pojmom v doommetalových kruhoch. Fínska spoločnosť Firebox Records mala opäť raz šťastnú ruku, keď pred pár rokmi ponúkla týmto exotickým Čiľanom zmluvu na nahratie dvoch albumov. Šokujúco výborný The Tatterdemalion Express (2004) spustil prvú vlnu záujmu, pričom svoje kvality dokázala kapela obhájiť na nasledovníkovi Draining The Waterheart (2008). Nie tak dávno Mar de Grises podpísali zmluvu so známejšími Season of Mist a pustili sa do nahrávania nového albumu, ktorému predchádzalo minuloročné EP First River Regards.

Na Streams Inwards kapela aj naďalej rozvíja svoj nesporný talent, ostáva pri miesení mnohých ingrediencií z tvorby známejších spolkov, no tento krát vyznieva aj veľmi osobite. Nový album už neobsahuje skladby s dĺžkou okolo desať minút (najdlhšia má necelých osem). Aj preto ich charakteristické postupy vyznievajú o niečo jednoduchšie, nie sú až natoľko členité, s čím ruka v ruke pribudla akási údernosť, dokonca hitovosť. Takisto je značný väčší prísun melodiky. Chalani si ponechali výrazy zúrivosti, psychedéliu, naliehavosť, ale stále dokážu aj jemne melancholicky pohladiť. Kompozície sú opäť vynikajúco prepracované. Natrafiť sa dá na mnoho obmien vyjadrovanej nálady a výrazu, čo sa týka technickej výstavby aj temp a intenzity. Vokál Juana Escobara je oproti predošlým albumom vytiahnutý viac do popredia. Dávkovanie zúfalého murmuru a čistého spevu, ktoré sú na veľmi slušnej úrovni, je vyriešené veľmi šalamúnsky. Zlepšila sa i produkčná stránka, zvuk je prieraznejší, no výslednej atmosfére to vôbec neuberá. Všetky tieto atribúty nasvedčujú, že Stream Inwards je dosiaľ najvyzretejším dielom tohto zoskupenia.

Ani jedna skladba nemá potenciál nudiť poslucháča. Už úvodná trojka prekvapí výraznými a ľahko zapamätateľnými melodickými linkami, potvrdzujúc tak vyššie spomínané. Svojou funkciou sa tak približujú k výraznému highlightu z debutového albumu, skladbe Recklesness. Podobným prípadom je i nádherná Sensing The New Orbit, ktorá takisto oplýva nádherným melancholicko-melodickým nosným motívom. Druhá časť albumu je presa len o niečo členitejšia. V Catatonic North sa nádherne nabaľujú harmonické linky s čistým vokálom, naopak z refrénov tryská čistá zúfalosť a beznádej. Asi najmenej stráviteľná je nasledujúca Knotted Delirium. Jej náročnejšia štruktúra ponúka celé spektrum výrazových prostriedkov, ktorými sú Mar de Grises tak charakteristickí. Nezabudnime ani na záverečnú A Sea Of Dead Comets, ktorá je zrejme najvýraznejším a najpodmanivejším bodom celej nahrávky.

U Mar de Grises zaznamenávame v spojitosti s novou doskou značnejší posun vpred. Nielen preto je však pre autora týchto riadkov Streams Inwards zatiaľ najlepším dielom kapely a jedným z horúcich kandidátov na album roka.

9 / 10

1. Starmaker
2. Shining Human Skin