METALLICA - Ride The Lightning

METALLICA - Ride The Lightning

Oficiálne vydanie dlhoočakávaného nového albumu METALLICA - Death Magnetic, je už veľmi blízko, a tak som sa rozhodol, že vás trocha navnadím recenziou staršieho albumu, bezpochyby najslávnejšej metalovej skupiny na svete. Metallica stála pri zrode thrash metalu spolu s ďalšími legendami ako Overkill, či Slayer. Jej debut Kill 'em All je krásnou ukážkou starej thrashovej školy. Svojou divokosťou, nespútanosťou a charakteristickým zvukom sa spolu so slayerovským Show No Mercy stali základnými piliermi thrash metalu.

Avšak vrcholná fáza Hetfieldovcov prichádza až v ďaľších rokoch, tak ako s ňou rastie a čoraz viac sa rozkonáruje bujný thrash metalový strom. Album Ride The Lightning je pre mňa totiž prvý dokonalý thrash metalový album. Hoci bol debut skvelý, pár mušiek vychytaných nemal a pár skladieb nebolo až tak vyvážených. Absolútne to nevadí, pretože búrka zvaná Ride The Lightning po prvýkrát ukazuje kompletnosť METALLICy. Zvukovo malebná nahrávka, v ktorej kraľujú silné týčiace sa riffy, technicky náročné sóla, harmonická basová linka, ktorou legendárny Cliff Burton dokázal perfektne vystupňovať jednotlivé kompozície. Úprimne, nepočul som nahrávku, ktorá by ma zvukovo viac upútala. Oproti začiatkom ukazuje METALLICA aj veľký cit pre melodiku. Na úvod totálne najvhodnejšia Fight Fire With Fire, snáď najtvrdšia vec od nich, to síce až tak nedokazuje, ale krásne štruktúrovaná For Whom The Bell Tolls s magickým začiatkom a geniálnymi riffmi už áno. Fade To Black s prekrásnym vyvrcholením, sa datuje ako ich prvá balada a podľa môjho názoru hneď najlepšia. Aby sa nezabudlo kam METALLICA patrí, prichádza skvelá jazda Trapped Under Ice nasledovaná hitovou Escape a riffovou extratriedou Creeping Death. Variabilitu a dynamiku nahrávky ešte potvrdzuje inštrumentálna skladba s krásnou atmosférou The Call of Ktulu.

Len málokto a máločo sa môže porovnávať s metalovými skvostmi z osemdesiatych rokov. Určite nie významom a kultovým statusom. Medzi ne bez mihnutia oka radím aj Ride The Lightning, ktorý oslovuje mladého poslucháča aj dnes a stal sa skutočne klasikou a ukážkovým príkladom nadčasového albumu. Pre fanúšikov metalu by malo byť myslím absolútne samozrejme túto nahrávku vlastniť. Osem geniálnych thrash metalových piesní tvoriace jeden z najobdivuhodnejších metalových albumov vôbec, to myslím hovorí jasnou rečou.

10 / 10

1. Fight Fire With Fire
2. Ride The Lightning