MY DYING BRIDE - Turn Loose The Swans

MY DYING BRIDE - Turn Loose The Swans

Anglicko, počiatok deväťdesiatych rokov. Doom/deathmetalové kráľovstvo prežíva roky najväčšej hojnosti. MY DYING BRIDE sú v roku 1993 už rozbehnutým kolosom. Demonahrávky kapely si vyžiadali veľkú pozornosť, takisto ako veľmi sľubný debutový album As The Flower Withers. Kvet vysychal vo veľmi pomalom death metalovom tempe a obsahoval už niekoľko významných momentov. Turn Loose The Swans je akýsi prelom v tvorbe kapely a jedným z posunov od definície doom metalu ako pomalého deathu.

Hrdlo temného romantika Aarona Stainthorpa začína naplno spievať a používať čistejšie, jemnejšie farby svojho hlasu. Už v úvodnom intre Sear Me MCMXCIII sa jeho recitál snáď navždy zapíše do duše každého melancholika. Sugestívnejší a krajší začiatok si ani nemôžete priať. Hneď ďalšou nosnou skladbou nahrávky je Your River. V jej úvode očarí gitarová rozprávka riffmajstrov Craighana a Robertshawa, pričom sa prvýkrát výraznejšie prejavujú Powellové husle. Skladbu má ale opäť v réžii pamätná trýznivá vokálna linka Aarona, ktorú v závere obohatí o vypätý rev, oproti debutu čitateľnejší a kvalitnejší. Pomyselný vrchol prichádza v The Snow In My Hand. Gitarové harmónie, party inak nie veľmi nápadných huslí, veľmi temné jadro skladby a naliehavý koniec. The Snow In My Hand je zároveň po lyrickej stránke jednou z najviac pochybovačných skladieb nevesty.

"Get away from me, man of stories.
Robe of lies.
Stay far from me. I lie to myself.
I need help, but not from you or
your father. No! Jesus Christ.
Who's my saviour?
Lose myself in gods death.
No! I can't bear all this pain."

The Crown Of Sympathy očarí melodickými gitarovými linkami, nekompromisným, iba dvakrát sa opakujúcim refrénom, ale i záverečným prehovorom s pozadím klávesových samplov. Titulný drahokam Turn Loose The Swans môže dodnes slúžiť ako definícia doom/death metalu. Vášnivo pomalým tempom sa zarezávajúce gitarové riffy, utrpenie prinášajúci growling, ktorý je zhruba v polovici obmenený o nádherné nežné hlasové cvičenie a potom opäť záver, melodickejší a nádherne dohrávajúci. Outro Black God je opäť v znamení piana a okúzľujúceho ženského vokálu hosťujúcej Zeny.

Väčšina fanúšikov bude súhlasiť, že až The Angel And The Dark River je vrcholom v tvorbe umierajúcej nevesty. Netreba však opomínať ani míľnik Turn Loose The Swans, ktorý síce ešte neobsahuje tak kvalitné hudobné postupy, technické ingrediencie, či celkový výraz ako nasledovník, všetko nahradzuje skvelou atmosférou. Piesne nachádzajúce sa na tomto monolite majú v sebe určité čaro, musíte im však venovať dostatočnú pozornosť a tešiť sa z každého detailu ukrytého pod trýznivými notami. Snáď netreba dodávať, že ide o jeden z najlepších doommetalových albumov vôbec. Môj osobný favorit na ktorúkoľvek jeseň.

10 / 10

1. Sear Me MCMXCIII
2. Your River