NEURAXIS - Asylon

Kanada je zemou, ktorá je zasvätená death metalu a jeho rôznym formám. Dá sa však povedať, že prím tu predsa len hrá jeho technickejší a sofistikovanejší výraz. A to je presne to, s čím sa stretávame v tvorbe Neuraxis. Táto montrealská partia spadá medzi zabehnuté stálice a právom jej patrí uznanie pre ich samostatnú púť po žánrových cestách a špecifickú tvár. Keďže predchodca patrí v diskografii k tým menej presvedčivejším albumom (i keď svoje patričné kvality rozhodne má), mnoho fanúšikov sa určite potešilo správe o šiestom plnohodnotnom zápise s názvom Asylon. Poďme sa teda naplno venovať novému materiálu od majstrov technického death metalu.

A síce nebudeme mať tú česť stretnúť sa s nejakým obohacujúcim experimentom, napriek tomu nový album podáva zreteľný dôkaz o tom, že Neuraxis sú ešte stále živou kapelou, ktorá má fanúšikom moderného death metalu čo ponúknuť. Oproti spomínanému predchodcovi pôsobí nový materiál sviežejšie a energickejšie, jednak vďaka výbornému rezavému soundu, ale aj do popredia sa tlačiacej rytmike. Pulzujúce skladby albumu obdarené jednoznačnou technickou precíznosťou sa v správnej miere nevyhýbajú chytľavosti a obsahujú kvantum šikovných melodických odbočiek a zauzlení. Badateľne tu však rezonuje priamočiarosť a jasný ťah na bránku, ktorými sa môže popýšiť každá položka tracklistu. Najväčšou devízou novinky je jej schopnosť neuveriteľne odsýpať. Kapela vám jednoducho nedá vydýchnuť a suverénne vládne od začiatku až do konca. Výrazovo pestrý materiál tak tvorí zaujímavý predel medzi technickou a melodickou formou death metalu. Jedným dychom dodávam, že Neuraxis zvládajú pohyb v daných žánrových mantineloch s profesorským prehľadom.

Podarili sa aj jednotlivé skladby, veď už úvodný násyp „Reptile“ vás perfektne vtiahne do diania na albume. Šťavu a grády celého albumu potvrdzuje najmä vynikajúci singel „Asylum“, ale i variabilná „Savior and Destroyer“. Favorizovanou záležitosťou je pre mňa „Purity“, disponujúca nevšedným refrénom s majstrovským podčiarknutím flexibilnej rytmiky. Zaujímavá je i oddychová odbočka „Resilience“, presne po vzore minulo-albumovej „Standing Despite“.

Pre death metalového fanúšika, ktorý má rád poriadny tok energie, priamočiarosť, ale i melódie a inštrumentálnu bravúru, by mal byť nový album Kanaďanov povinnosťou. Ich šiesty zárez sa jednoducho podaril, stačí si kvalitu tohto materiálu porovnať trebárs s posledným albumom oveľa známejších a oceňovanejších krajanov Kataklysm.

7,5 / 10

1. Reptile
2. Asylum