OBTEST - Gyvybés Medis

Pozoruhodná partia z Litvy, pagan metaloví Obtest so svojou tohtoročnou nahrávkou budú predmetom tejto mojej recenzie. Títo chalani budú určite pre veľa z vás menej známym pojmom. Najskôr teda stručné priblíženie.

Obtest začínali ako undergroundová black metalová kapela začiatkom deväťdesiatych rokov. Ich špecialitou sú dodnes texty v materinskom jazyku. Každým albumom sa posúvali smerom od blackmetalovej škatuľky. Používaním heavymetalových melódií a čoraz viac aj riffov a zaužívaním niektorých folkových elementov tvoria vlastne pagan metalovú klasiku a nie sú ničím nezvyčajným na scéne.

Novšie nahrávky sú čoraz menej blackmetalové, ostáva vlastne len dvojkopákové hromobitie a rýchle pasáže. No na novinke Gyvybés Medis (Strom života) si bojovní Litovčania vychutnávajú viac stredných pasáží, čo rozhodne nie je na škodu. Viac heavy tvár chalanom naozaj svedčí. Oproti poslednému Iš Kartos I Karta môžeme zbadať zlepšenie na sólovej gitare. Kým na poslednej nahrávke bolo rozhodne ťažké nájsť nejaké to sólo, tak na novinke ho nájdeme vlastne v každej piesni. Niektoré sú naozaj vydarené, hoci napríklad v takej Vedlys si zaiste spomeniete na lídrov NWOBHM. No toto považujte len za poznámočku bokom. Prepitý hlások speváka sa hodí k takejto muzike ako riť na šerbeľ. Oproti poslednej doske je cítiť zlepšenie. Vyššie spomínaná litovčina, mimochodom jazyk dosť podobný ruštine, je tiež veľkým plusom. Odporúčam pozrieť si preklady do angličtiny na oficiálnej stránke.

Niekedy znie Obtest smutnejšie, inokedy zase veselšie. Celá muzika ale pôsobí hymnicky, hrdo. Ničím nezvyčajným nie je ani veľký počet odrhovačiek. Čo je však k dobru, nájdeme tu pár znamenitých, naozaj vydarených skladieb. Medzi také rozhodne patrí titulný song Gyvybés Medis ktorý si to valí v strednom tempe, s veľmi vkusným riffom a nádherným záverom vystupňovaným sólom. Šviesa navyše ponúka nejaké tie zaujímavé prechody a tempové zlomy. Pre mňa sú tieto dve rozhodne najlepšie skladby albumu. Spomenul by som aj Apeigos, ktorá je po melodickej stránke naozaj vynikajúca. Troška škoda druhej polovice albumu, kde sa Obtest veselí, ale už neponúka toľko zaujímavých nápadov.

Napriek tomu je to veľmi solídny album, ktorý sa fajn počúva a istotne si v pagan metale pýta rešpekt. Fanúšici žánru ho určite ocenia vyššou známkou a my ostatní si vychutnáme pár pohodových posluchov v autobuse, či pri večernom oddychu. Verím, že na nasledujúcom albume bude ešte o niečo lepšie, potenciál chalani rozhodne majú. Sympatický album sympatickej kapely.

6,5 / 10

1. Apeigos
2. Vedlys