PELLEK - A Marvelous Method Of Reclusion

PelleK, vlastným menom Per Fredrik Pellek Aasly, sa po albumoch “Bag of Tricks“ (2012), “Oceans of Opportunity“ (2013) a “Cloud Dancers“ (2014) opäť raz zviditeľňuje svojim štvrtým albumom patriacim do kolónky s prívlastkom “sólový“.

Tých, ktorí s tvorbou tohto tridsaťročného Nóra s hlasovým rozsahom štyroch oktáv doposiaľ nemali tú česť, možno prekvapí skutočnosť, že i napriek svojmu mladému veku má za sebou PelleK už pomerne rozsiahle portfólio, pozostávajúce z albumov, na ktorých chalanisko prepožičiava svoj hlas prevažne známym skladbám širokého žánrového spektra. Spoločným menovateľom týchto, pre mňa nepochopiteľne, umelo generovaných albumov, je pravdepodobne snaha osloviť širokú metalovú obec a otvoriť si touto “dvadsaťdva albumovou ságou“ dvere do metalového biznisu. Uvedomujem si však, a tým dávam PelleKovi tak trochu za pravdu, že sme vo svete silnej globalizácie a neobmedzeného internetového sveta, dvoch mimoriadne efektívnych marketingových nástrojov, ktoré z úplne neznámeho smrteľníka môžu v krátkom čase urobiť žiadaného interpreta. Každopádne, za PelleKom stoja šikovní ľudia, ktorí robia v kolotoči rýchlo šitých albumov jednu pozitívnu vec, keď vyzdvihujú a zatraktívňujú menšinový metalový žáner. Áno, marketingový ťah a metalový šat skladieb sa do uší fanúšikov veľmi dobre predáva. Na druhej strane, ak sa v hudobnom priemysle niečo preháňa a umelo generuje, naberá to následne veľmi neatraktívnu gýčovú pečať.

PelleKov štvrtý sólový pokus jemne kopíruje jeho predchádzajúce tri, prevažne speed-metalom nasiaknuté albumy. Vo väčšine skladieb, a to bez  výraznej výnimky, sa opakuje metal s jasnou inšpiráciou prevažne nemeckých a škandinávsky znejúcich speed-metalových formácií. V PelleKových skladbách počuť odkaz Tolkkiho (STRATOVARIUS), Sammeta (a jeho AVANTASIE), britských DRAGONFORCE, Karevikovho KAMELOTu, ale i fínskych rockerov HIM. Hlasový rozsah štyroch oktáv je v prípade  PelleKa na “A Marvelous Method Of Reclusion“ skôr nevýhodou ako niečím výnimočným. Nad pozadím bezchybne znejúceho, pre niekoho možno až príliš sterilného a výrazne čistého zvuku, je PelleKov spev na môj vkus málo výrazný. Okrem spomínaných výšok sa jeho hlas pomerne rýchlo opočúva a chýba mi v ňom pestrosť, hravosť a variabilita.

Ale prejdime rovno k jednotlivým skladbám z nového albumu. Úvodná, “The Path of Reclusion“, znie tak trochu ako demo nahrávka. Akokoľvek ju pretáčam a dávam jej opakované šance presvedčiť ma, znie pomerne nedotiahnuto. Úvodný klávesový nápad je dosť nešťastne namixovaný. Celkový dojem zo skladby nie je vyslovene zlý, no do momentu refrénu narazíte okrem nehodiacich sa kláves aj na nešťastný zlom v skladbe, ktorý len potvrdzuje môj prvotný dojem nedotiahnutých nápadov. Možno, keby chalani siahli po viachlasých sprievodných vokáloch, prípadne by sa PelleK pokúsil okrem tápania na úrovni rozprávača svoj hlas aj trochu vyšperkovať, mohol to byť jeden zo zaujímavejších nápadov na albume.

Druhý pokus, “From The Depth“, začína ako krátke gitarové predvádzanie sa na niektorom z koncertných pódií. Spoza jemne zjazzovelých, rockovo trilkujúcich gitár a basy, po vzore fínskych STRATOVARIUS, sa PelleK opäť nešplhá tam kam ho predurčuje jeho hlasový rozsah. Skladba nie je ani zlá, no ani výborná. PelleK znie občas ako Karevik, hlavne v tých ťahavejších pasážach. Je to taký poctivo odpúchaný speedík. Nič nové pod slnkom. Aj v tejto skladbe je pár školáckych aranžérskych nedorobkov. Gitarové sólo je asi najlepším rozmerom v tejto skladbe.

Tretia v poradí, “I Know You Dont Know“ začína veľmi pekným melodickým nápadom, ktorý vyprovokujú úvodné klávesy. Prvých tridsať sekúnd je veľmi príjemným osviežením. Následne sa skladba trochu zmýva, PelleK sa opäť hlasovo nešplhá, občas mám pocit akoby len rozprával. V druhej polovici počuť pomerne slušné gitarové sólo, ktoré takmer verne kopíruje nálady Pellekových hlasiviek. Celkový dojem? Nebyť nepochopiteľných zlomov v skladbe a slabého rozprávačského spevu, povedal by som, že slušná lyrická vecička.

Nasledujúci nórsky záblesk, “In Windows“ má v sebe pomerne chytľavý  hard-rockový nápad, ktorý udávajú bicie a gitary. PelleK pokračuje v totožne znejúcom speve. Spieva prekvapujúco nízko, dokonca, sa miestami jeho hlas stráca. Celkovo je “In Windows“ počúvateľná, no nie zapamätateľná vecička.

Inštrumentálnym “Intermezzo“-m sa album prelieva do druhej polovice. Je krátkym, takmer trojminútovým, prevažne gitarovým monológom.

Šiesta,“The Space Between“, kopíruje predošlé, už z predchádzajúcich skladieb použité postupy. Inštrumentálnej zložke skupiny PelleK nemožno vyčítať snahu, no ak porovnávame inštrumentálnu pestrosť nemeckých tekvičiarov, ktorí boli v období PelleKovho veku už pojmom v rámci žánru, PelleKovci sú od nich na míle vzdialení.

Vo “Whispers“, siedmej v poradí, sa mi páči inštrumentálne blúznenie basovej a sólovej gitary. V predošlých skladbách tak absentujúce sprievodné vokály dostávajú, aj keď len minimálne, no predsa priestor. Táto skladba nie je nasilu vyskladaná na chytľavých melódiách, je surovejšia, má dobré tempo, zaujme i výborne graduje. Na škodu je len jej dĺžka. V momente, keď sa do nej dostávate, žiaľ, končí. Číslo osem je svetlým momentom nového albumu. Palec hore.

Číslo osem, “All That I Am“, je bluesom nakazená rocková semi-balada, ktorá by v Karevikovom (KAMELOT) podaní bola výbornou vecou. PelleKov prejav sa mi so zažmúrením oka, asi najviac pozdáva práve v tejto deviatej skladbe.

Deviata, “The Master Of Reclusion“, je vivaldiovsky vyskladaný nápad v podaní gitár a predovšetkým PelleKovho spevu. Skladbe by sa k dokonalosti hodila sprievodná pridaná hodnota v podobe prežitého spoločenského tanca, čím jemne naznačujem, že k dokonalosti nápadu chýba čosi naviac.

Záverečná, “A Reason Unseen“, rozpráva príbeh, náladou,  ako vystrihnutou z Derisovej (Andi Deris, HELLOWEEN) skladby, Thousand Years Away. Veľkou škodou je, že vkusný rozprávaný záver albumu rýchlo ukončuje nie len skladbu, ale i zatiaľ najmladšiu sólovú predstavu chalanov zo skupiny PelleK. A to sme sa dostali na úplný záver, ktorým konštatujem, že PelleKov album 2016 nie je hanbou žánru, ale nie je ani žiadnym žiariacim medzníkom.

Jedným zo zaujímavých rozmerov, a to v rámci členskej základne skupiny PelleK, je výnimočnosť jedného nehrajúceho člena, Georgea Andradeho, dvorného textára skupiny. Andrade nie je len bežným textárom, je to aj bývalý recenzujúci redaktor pomerne známej internetovej komunity “progarchives.com“, ambiciózny spisovateľ či bývalý tréner školského futbalového tímu. Andrade sa textársky spolupodieľal na veľmi nádejnom a málo počutom projekte, ktoré vyšlo pod hlavičkou Fencesound Music v roku 2012 ako rocková opera, a to vďaka spolupráci Srevea Brockmanna a Georgea Andradeho. Nazvali ho AIRS -  A Rock Opera“.  Len pre zaujímavosť, súčasťou projektu AIRS sú aj také známe mená ako Dave Meros (SPOCKS BEARD, basová gitara), či Alan Morse (SPOCKS BEARD, gitarista, spevák), alebo Paul Adrian Villareal (SUN CAGED, spevák). Pokiaľ máte radi rockové opery, ktoré znejú akoby z muzikálu “Hair“ a majú v sebe progresívny rozmer, potom by vás tento projekt mohol zaujať.

Druhým a nemenej zaujímavým projektom, na ktorom sa textársky účastnil Andrade a svojím hlasom aj Per Frederik PelleK, je prog-rockový projekt nazvaný „Back From Being Gone“, ktorý dali dokopy chalani v rámci formácie THE ANABASIS. Okrem už spomínaného PelleKa a Andradeho sa za klávesmi zoskupenia THE ANABASIS objavil aj nemenej známy Ryo Okumoto (SPOCKS BEARD, klávesák).

Na záver by som všetkým kmeňovým a ortodoxným fanúšikom speed metalového šuflíka odkázal, že nová fošňa Per Frederik PelleKa nie je žiadnou nórskou AVANTASIOU, nie je to ani fínsky klon populárnych STRATOVARIUS či HIM. PelleK je, verím že stále sa formujúca a hľadajúca sa skupina mladých chalanov, ktorých pri nasledujúcej svedomitej práci určite čaká to najlepšie z takých žánrov, ako je rock, metal, či fúzia jazzu, hardrocku, speed metalu, či “nightwish-metalu“.  Zatiaľ len konštatujem, že na aktuálnom albume sa chalani spomínaných žánrových vrcholov len dotýkajú a ochutnávajú ich. Ja im však držím palce a verím, že nie sú len rýchlym produktom hudobného biznisu.

6 / 10

1. The Path Of Reclusion
2. From The Depths