POETRY IN TELEGRAMS - The Phases

Tie najkrajšie telegramy píše Johny Štefeček. Ak ste si mysleli, že písaná forma sa vytráca z našej súčasnosti, tak vás nepresvedčím o opaku, lebo opäť sa raz jedná o digitálne zapísanú zvukovú „poéziu“, ktorej obálku rozrežete s ešte väčšou vášňou ako od milenca. Po vynikajúcej prvej várke telegramov v podobe štyroch skladieb na „Songs for desperate lovers“ sa nám dostáva do rúk „The Phases“, kvantitatívne rovnako vyvážená várka. Čo je však jej obsahom ?

V prvom rade „rady“ Poetry in Telegrams [ďalej už len PIT] rozširuje Paul Antonio Ortiz, ktorý bubenícky sekunduje hlavnému mozgu a zakladateľovi kapely Johnymu Štefečekovi. Ak vám meno Paul Ortiz nič nehovorí, tak vám omnoho viac môže prezradiť kapela Chimp Spanner, ktorú má Paul na svedomí a jej názov slúži ako jeho pseudonym. Na bicie teda nahradil Thomasa Langa, ktorý hosťoval na minulom EP. A všetko sa to opäť realizovalo v štúdiu Rolanda Grapowa. Johnyho teda opäť raz sprevádzajú silné mená metalovej scény, čo môže byť časom, ako zaužívaný štandard, náročné.

Úvodná God/Goddess je skôr staronovou skladbou, ktorú si fanúšikovia mali možnosť stiahnuť už minulý rok na oficiálnom webe PIT. Táto skladba je podľa mňa priamym pokračovateľom predchádzajúceho EP a veľmi príjemne naň nadväzuje. A zároveň je to aj posledná skladba „The Phases“, o ktorej sa to dá povedať. Chytľavé gitary, nápadité vokálne štruktúry a dušu hladiaci refrén, to všetko s veľmi minimalistickým beatom na pozadí. Takýmto spôsobom to fungovalo aj na minulom „Songs for desperate lovers“. Skladba „Stargazing“ už jednoznačne ale zapadá do kategórie skladibe novej „fázy“. PIT zachováva svoj typický minimalizmus aj v tejto skladbe. Opäť vsádza na dobre zmajstrovanú remeselnú prácu, chytlavé popevky cez vybŕnkávjúce gitarové plochy, pri ktorých si skutočne viete predstaviť nočnú letnú oblohu, ktorú pozorujete v tichu prírody a kontemplujete nad zmyslom života. „War dance“ sa pustila do vôd tvrdšieho a kmplexnejšiho metalu. Veľmi pochodový a priamy rytmus v úvode sa miesi s naozaj nasranými gitarovými math riffmi. Ale táto skladba je presne tou novou fázou, ktorú The Phases sľubuje. Táto skladba je tak nevšedná pre PIT, že je až čudná, ale v dobrom slova zmysle. Posledná skladba albumu toto všetko len dokladá a potvrdzuje elektronicky ladený úvod, ktorý si dovolím pripísať Paulovi. Ten sa takmer okamžite zmení na dobre nariffovanú záležitosť, ktorá ale jednoznačne nadväzuje na predchádzajúce dve skladby.

„The Phases“ na rozdiel od predchodcu „Songs for Desperate Lovers“ nestavili na chytlavosť a zaľúbenosť „telegramov“, ale jednoznačne predstavujú inú životnú etapu či už Poetry in Telegrams, alebo jej členov. Obsah je o skúšaní, prekračovaní hraníc, hraním sa s nápadmi, testovaním nie len poslucháčov, ale i seba samých. Čo je ale nepopierateľné, je fakt, že skutočne sa jedná o novú fázu v tvorbe Poetry In Telegrams, na ktorej absorbáciu potrebuje človek viac času, ako to bolo v prípade minulého EP. Ale to všetko je o dôvod viac sadnúť si k tomuto albumu a počúvať, hľadať a verte, nájdete. A odkaz kapele: „Johny, do roka a do dňa čakám nový telegram!“

8 / 10

1. God/Goddess
2. Stargazing (The Dark Past)