PRIMORDIAL - Redemption At The Puritan's Hand

PRIMORDIAL sú všeobecne považovaní za jednu z najdôležitejších pagan metalových kapiel, no oni sami už dlhšiu dobu dokazujú, že táto škatuľka je pre nich proste priúzka. Na to, aby boli vôbec niekam jednoducho zaradení, hrajú až príliš originálnu hudbu. Najlepšie je použiť jednoducho slovíčko metal, pretože od každej konkrétnej skladby závisí, či sa vyznačuje skôr blackovou agresivitou, pohanskou slobodou alebo doomovou tragickosťou.
Z novinky na prvý pohľad cítiť záľubu kapely v histórii - obal nahrávky zreteľne pripomína stredoveký bestseller Ars moriendi, čo bola ilustrovaná knižná príručka správneho umierania pre kresťana. Pre stredovekého človeka bola smrť samozrejme všadeprítomná a spájal si ju s prechodom na druhý svet, o ktorom sa toľko napočúval od cirkevných autorít. Takmer každý s ňou prišiel do bezprostredného styku a podľa slov historikov v dedine so stovkou domov sa konal pohreb každých 8 dní. Dnes sme už samozrejme v mnohých oblastiach neporovnatľne vzdelanejší, náš denný harmonogram neurčuje kostolný zvonec, avšak niektoré problémy ostávajú pre človeka zdá sa večné. Aj Alan ako tvorca textov sa dostal do štádia, kedy si musel klásť otázky spojené s vierou i ateizmom, životom a smrťou, spásou a zatratením.

S témou vyrovnania sa s vlastnou smrteľnosťou súvisí hneď prvá skladba „No Grave Deep Enough”. Ako taká je z hudobného hľadiska samozrejme tradične výborná, s akustickým začiatkom a častou zmenou nálad. Priam mrazivým elementom je ale naliehavosť v Alanovom hlase, ktorý sa nebojí klásť nezodpovedateľné otázky. Výborná vnútorná dynamika skladby a pestrosť vokálov ju predurčuje zapísať sa medzi najväčšie hity kapely vôbec. V „Lain With The Wolf” sa Alan pozerá na živočíšnu stránku človeka a v „Bloodied Yet Unbowed” zas hľadá niečo, pre čo sa oplatí žiť, alebo naopak zomrieť... Hudobne za týmto kúskom stojí duch geniálneho Quorthona, ktorého know-how sa ozýva z celej skladby, zvlášť z typických chórov. Veľmi zaujímavou je tiež okultne ladená „Gods Old Snake” s Crowleyho zaklínaním. Okrem týchto agresívnejších vecí sú ale v značnej miere na doske zastúpené i pomalé skladby s tragickou doomovou atmosférou, u ktorých vedie hlavne ťaživá „The Mouth Of Judas” a záverečná suita „Death Of The Gods”.

Veľmi príjemná doska, ktorá nikoho nesúdi, ale nastoľuje otázky hodné zamyslenia. Hudobne vyzretá, v prapôvodnom metalovom zvukovom balení a stále sa zlepšujúcim Nemtheangom za mikrofónom.

9 / 10

1. No Grave Deep Enough