PSYCHIC - Synesthesia

PSYCHIC - Synesthesia

PSYCHIC sú dnes už bratislavské duo, ale kapela svojho času vznikla ako jednočlenná záležitosť vytvorená Milanom Malíkom, ktorý má dodnes na starosti všetku hudobnú výplň, ako aj nahrávanie nástrojov. Kedysi len inštrumentálny projekt sa neskôr rozrástol o ďalšieho člena, Mateja „Vein Shadow“ Ferenčíka a tým sa zmenilo aj smerovanie kapely, ktorá zrazu nebola len inštrumentálnou záležitosťou.

Dnes kapela prichádza v tejto podobne s prvým albumom nazvaným „Synesthesia“ a je to vskutku zážitková a multižánrová záležitosť, ktorá vyžaduje opakované načúvanie. Vein obstaráva všetky vokály a rovnako má tak na starosti lyrický aspekt kapely, tu sa rozhodol venovať duševným poruchám a nevyriešeným zločinom. Texty kapely nie sú prístupné na internete, takže je to ešte o čosi komplikovanejšie, ako to na prvý pohľad vyzerá. Veina ste mohli v minulosti počuť vo viacerých kapelách, tou poslednou a najznámejšou sú HOLOTROPIC. Na ich albume „Permeate“ (ktorý taktiež môžete nájsť na našich stránkach) sa človek už mohol zoznámiť s niektorými Veinovými polohami, oplýva naozaj širokou škálou. Ale to isté sa dá povedať aj o jeho spoluhráčovi Milanovi, ktorý strieda hudobné nápady rovnako extravagantne. Žánrové disproporcie počínajúce metalom, jazzom, fusion koketujúce s djentom či ambientom sú priam heroicky skrotené v dokonalej súhre. Úvodná „Highway Of Tears“ je toho skvelým dôkazom, klavírne tóny v kombinácii s gitarou unášané rytmickým a hutným zvukom nastúpených nástrojov s vokálnym pohladením melodickejšej polohy striedanej s tou extrémnejšou. Zvuk saxofónu, ktorý má veľkú úlohu v nasledujúcej skladbe „Buck‘s Row“, je veľmi príjemným spestrením kvalitne štrukturovanej skladby a tu vám, drahí čitatelia, viem prezradiť, že skladba sa zaoberá jedným z najfascinujúcejších masových vrahov, Jackom Rozparovačom. Buck‘s Row je jedno z viacerých miest v Londýne, na ktorom sa našla jedna z Rozparovačových obetí a navždy sa zapísalo do análov histórie. Gitarové vyhrávky a melódie v „Slowtime“ znejú ako z rozprávky a to isté sa dá povedať o vokáloch, ktoré spríjemňuje aj hosťujúci ženský vokál. V „Grotesque“ narazíme aj na viacero elektronických vsuviek a opäť sa stretneme aj so saxofónom, ktorého miesto na albume je neodmysliteľné hádam od prvého tónu. Skladba je reminiscenciou na časy one-man band a je výlučne inštrumentálna. Pravdepodobne najchytľavejšou skladbou albumu bude „Catharsis“, vokálne melódie a rytmické frázovanie je veľmi pod kožu sa zarývajúce. A napríklad v takej „8mm Eye“ počujem pasáže, ktoré by hravo obstáli aj na albume spomínaných HOLOTROPIC. Záverečná „Spiritual Echoes“ je ambientnou rozlúčkou, v ktorej môžete nájsť aj mnohé prvky herných či filmových soundtrackov.

„Synesthesia“ je podľa mňa náramne vydarený album ostatnej reinkarnácie kapely, ktorý nemá najmenší problém obstáť vo svetovej konkurencii. Nespočetné množstvo kvalitných hudobných nápadov kombinované so širokým spektrom vokálnych variácii sa stretlo v dokonalej harmónii. A na záver mi nedá nespomenúť prácu  Eduarda Rodrigueza Calzada, ktorý je zodpovedný za artwork albumu „Synesthesia“ a je rovnako pestrý ako hudba samotných PSYCHIC.

8 / 10

1. Highway of Tears 03:46
2. Buck´s Row 03:45