PSYCROPTIC - Symbols of Failure

Death metal sa za posledných pár rokov čoraz viac rozvetvuje. Okrem klasických vypaľovačiek sa dnes celkom dobre darí aj tzv. technickému death metalu (Necrophagist, Cryptopsy, Cynic a pod.). Predstaviteľom tejto hudobnej škatuľky je aj austrálska kapela Psycroptic.

„Symbols of Failure“ je už ich tretím dlhohrajúcim albumom, avšak ja sa s nimi stretávam po prvýkrát. A stretnutie je to dosť rozpačité. Nieže by hudba Psycroptic nebola kvalitná. Jednoducho mi tam niečo stále prekážalo. A to niečo je absolútna prekomplikovanosť štruktúr jednotlivých skladieb. Vynikajúco sa na to hodí výraz, keď niečo nemá hlavu ani pätu. Tak presne takýto pocit mám zo „Symbols of Failure“. Prílišná snaha natrepať do troch minút čo najviac temp, zvratov, nálad, výrazov, riffov. Stále sa mi natíska porovnanie s Necrophagist. Určite aj páni z Psycropticu uznávajú túto kapelu a vzhliadli sa v nej. Je cítiť snahu napodobiť známejších žánrových kolegov, dokonca v niektorých ohľadoch ich aj prekonať. Ale nepodarilo sa. Necrophagist robí technickú hudbu, avšak s patričnou umeleckou hodnotou. Psycroptic robí okázalú technickú hudbu, ktorá má ale viac „predvádzaciu” hodnotu ako umeleckú. Niečo na spôsob Yngwie Malmsteena. Ale zase na druhej strane musím uznať, že inštrumentálne výkony sú na extrémne vysokej úrovni. Všetci muzikanti akoby sa stretli na jednej veľkej exhibícii. Technicky náročné gitarové pasáže sa dopĺňajú s brutálnou rytmikou (hlavne v skladbách Epoch of the Gods, Merchants of Deceit a pod.). Vokál je dosť suchý a pôsobí zvláštne. Ďalšou kapitolou je samotný zvuk nahrávky. Ten je niekedy až príliš sterilný a možno aj to vyvoláva akúsi neľudskú atmosféru albumu.

Zhrnuté a podčiarknuté - „Symbols of Failure“ nie je ani zlý, ani vynikajúci album. Priaznivcov technického death metalu poteší a ostatných neurazí. Najväčším nedostatkom je komplikovaná štruktúra songov, ktorá často spôsobí v poslucháčovej hlave riadny bordel. Psycroptic je hi-tech stroj, ale bohužiaľ bez duše.

6 / 10

1. Alpha Breed
2. Missionaries of a Future to Come