SADIST - Season In Silence

Sadist patria medzi výstavné kusy, ktoré spadajú do produkcie talianskeho death metalového priemyslu. Aj keď sa kapela po nie príliš vydarenom experimente Lego z roku 2000 rozhodla ukončiť aktívnu činnosť, obdobie ticha netrvalo až tak dlho a v roku 2005 bola späť. O dva roky na to sme sa dočkali aj novej, eponymnej nahrávky, ktorá sa hudobným výrazom vrátila späť k doskám Tribe a Crust, ktoré sú považované za tvorivý vrchol týchto janovských virtuózov. Dnes tu máme jej pokračovanie, zaodeté v zaujímavom obale a vzhľadom na žáner obsahujúce aj netradičnú textovú tematiku.

Season In Silence v podstate neprináša žiadne revolučné zmeny a pokračuje tam, kde skončil jeho predchodca. Opäť bodujú výrazné a často používané klávesové plochy, ktoré dodávajú skladbám čarovný nádych. Líder Tommy Talamanca aj tentokrát ponúka množstvo komplikovaných gitarových postupov, ku ktorým sa pridáva fantastická rytmická sekcia, často krát smerujúca do, pre tento žáner obľúbených, jazzových vôd. Zlepšil sa aj vokalista Trevor, ktorý zrejme nebude čeliť až toľkej kritike ako naposledy, keďže jeho vokál pôsobí pestrejším a presvedčivejším dojmom. Sadist sú majstri svojich nástrojov a čo je podstatnejšie, dokážu stvoriť aj hodnotné kompozície. Takže z hŕby spočiatku ťažko stráviteľnej muziky môžeme postupom času vytiahnuť vynikajúce momenty, medzi ktoré rozhodne patrí úvodná Broken And Reborn s pekne ťahavým a účinným refrénom. Takisto aj nasledujúca titulná skladba ponúkne už na začiatku výborný motív v podobe ľahkorukej nosnej gitarovej vyhrávky, navyše v polovici skladby tu máme krásne jazzové intermezzo s jemne šeptajúcou basgitarou. Podobne zaujímavých výpadov do jazzu je na albume viacej, stačí sa započúvať napríklad do takej Night Owl. Za zmienku stojí i tajomná inštrumentálka Ogron. Parádnym skladbám ale nie je koniec, pokračujeme v nepokojnej Bloody Cold Winter s výborným vokálom a čudesným, priam orientálnym korením, ktorí delí jednotlivé gitarové podklady. The Abyss je oveľa tvrdšia, rýchlejšia a priamočiarejšia, na rozdiel od väčšiny skladieb, ktoré sa skôr točia okolo atmosférických klávesov. Novinku je naozaj radosť počúvať, čo potvrdzuje aj príjemné akustické outro Hiberna, ktoré uzaviera šiesty štúdiový počin týchto Talianov.

Season In Silence je absolútne kompaktnou a dotiahnutou kolekciou skladieb s viacerými vynikajúcimi momentmi. Škoda len, že páni nepripravili od minulej dosky nejaké to prekvapenie navyše. Keďže Sadist produkujú ťažšie prístupnejšiu muziku, aj nový album si zaslúži váš čas a plnú sústredenosť. Sadist opäť predviedli špičkovú ukážku progresívneho death metalu a navyše vedia narábať aj s tajomnou a zasnenou atmosférou.

8,5 / 10

01. Aput
02. Broken And Reborn