[sic] - Commotion Pictures

Slovenskí metaloví alternatívci [sic] sú na domácej scéne známou značkou a existujú už nejaký ten čas. Aby bolo datovanie exaktné, tak kapela vznikla koncom roka 2007. Odvtedy prešla niekoľkými personálnymi zmenami, ale tie sa udiali ešte pred vydaním debutu „Selfsketch“. Kapela vydala v roku 2009 EP “Sic Luceat Lux” a neskôr nasledovalo už spomenuté debutové LP s názvom “Selfsketch” z roku 2011. Posledný zmienený dlhohrajúci debut bol dokonca nominovaný na cenu Radio Head Awards v kategórii Hard & Heavy, čím si [sic] utvrdili popredné miesto na slovenskej metalovej scéne. Ešte niekedy v roku 2011 došlo k zmene na poste bubeníka, ale od tej doby si kapela drží konštantnú líniu a s ňou aj prichádza, aby vám predstavila ich najnovšie snaženie pomenované “Commotion Pictures”.

Kapela pokračuje v zaužívaných postupoch a začína tam, kde skončila na albume “Selfsketch”. Je tu však viac ako zreteľný posun, nielen čo sa hudobných nápadov týka, ale s nimi sa samozrejme posunulo aj zvukové spracovanie nahrávky. Album je zvukovo hutnejší a kapele tento šat pristane ešte viac ako o niečo surovejší zvuk debutu, ktorý bol logicky viac ladený pre vtedajšiu tvorbu. Zo [sic] je ešte viac cítiť vplyv kapiel ako A Perfect Circle, Tool či Meshuggah, ale určite sa mi v mysli vynorili aj taký Alice in Chains. Kapela nikdy netajila tieto svoje inšpirácie a ani ich tajiť určite nechce. Nový album skutočne prekypuje tvorbou, ktorá evokuje silný alternatívno-metalový žáner. Po prvotných uchu lahodiacich zvukoch ozvien z intra s náležitým pomenovaním “Echoes” sa dostávame k druhej stope s názvom „Division“, ktorá je ukážkou kvalitného a nápaditého skladania. „Division“ je veľmi jednoducho, ale dôkladne vystavaná skladba s chytľavým refrénom a rádiovým potenciálom, čo dokazuje aj jej výber ako prvého „singlu“, ku ktorému kapela natočila aj videoklip. Zvuk úvodného riffu v „My stash“ je hneď dôkazom inšpirácie spomínanými Meshuggah, ale jedná sa iba o malý moment, pokým neskĺzne k viac nu-metalovej vlne, ktorá priam vibruje celou skladbou, ale je aj všade prítomná na celej ploche nahrávky. Skladby ako „Fraction“ či „Satori“ potvrdzujú toto moje tvrdenie a ich energia je nepotlačiteľná, čo skladba to umne a veľmi chytľavo zorganizovaná spevácka dvojica Peťo Š. a Filip stojaca na pilieroch progresívne riffovaných gitár Michala a Ľuboša podopretými rytmickou sekciou Peťa A. a Mateja. Takto efektne štrukturovaný reliéf jednotlivých skladieb je práve tá istota, ktorá albumu zaistí nejedno vypočutie. Ešte predtým ako album povie svoje zbohom nás čaká razantná „34“, ktorá mi veľmi evokuje poľských Newbreed, pričom sa opäť jedná o veľmi progresívny kúsok. Záverečná a rovnomenná „Commotion Pictures“ nám dáva zbohom s úžasne precíteným sólom v úvode, ktoré je podmienené nádherne melodickou atmosférou skladby. Túto tvár si ponecháva až do úplného záveru. Priam až dojímavé zbohom. Na konci vás ešte neminú dve bonusové skladby. Jednou z nich je „...but Reality is Different“, ktorá sa už objavila na kompilačnom tribute CD pre kapelu Testimony z roku 2012. A druhou bonusovou skladbou je hitová „Division“, tento krát upravená pre rádiá.

Album “Commotion Pictures” ako celok je perfektnou ukážkou veľmi kvalitného skladania, ktoré je zároveň veľmi „nekľudné“ a nestále, pričom si udržuje jednoliatosť a hudobne nevybáča zo smeru, ktorým sa kapela na ňom vydala. Pútavé gitarové riffovanie, rytmické variácie plné zvratov a nepravidelností sprevádzané brutálnym a rovnako tak melodickým vokálom, ktoré úžasne dokresľujú atmosféru hudby. “Commotion Pictures” je na viac vypočutí, ale ak ním preniknete, tak on prenikne vami o to intenzívnejšie.

7,5 / 10

1. Echoes
2. Division