SORATH - Vivimos En Perpetua Guerra

O kapele Sorath som počul už dávno, ale k ich tvorbe som sa dostával len sporadicky. Teraz mi na stole leží album, ktorý bol vydaný v roku 2003. Nie je to síce najnovší materiál (ak ma pamäť neklame, tak Sorath má na konte split s kapelkou Trollech, ktorý je aktuálnejší ako Vivimos En Perpetua Guerra), ale to nevadí.

Pre priaznivcov škatuľkovania môžem uviesť, že sa jedná o melodický black metal s občasnými výletmi do temných tvrdších vôd. Niečo na spôsob starých Agathodaimon bez klávesových nástrojov krížené s Enthroned. Ale tie prirovnania sú čisto orientačné.  Bzučivé aj clear gitary, melodické sóla a vyhrávky, havraní vokál a guľometná paľba bicích, ktorá miestami poľavuje z ortodoxného tempa. Páči sa mi a veľmi oceňujem, že Sorath dokáže vytvoriť atmosférické skladby aj bez použitia klávesov. Tie sa v black metale často využívajú len pre efekt.

Texty sú (ako sa na blackovú kapelu patrí) plné pekelnej lyriky. Nevyhnutné numerické symboly, motívy zla v rôznych podobách a ako napovedá názov siedmeho kúsku aj nedôvera v masový idealizmus. To všetko sú témy, ktoré je možné nájsť na tomto disku.

Netypický je priemerný čas jednej skladby- 3 minúty. S takými krátkymi songmi som sa u black metalovej kapely stretol po prvýkrát. Do tejto skôr deathovej minutáže však Sorath dokážu natlačiť veľa výborných nápadov. A tu je podľa mňa kameň úrazu. Niektoré motívy sú omieľané pridlho, až začnú nudiť. Naopak iné veľmi chytľavé riffy sú použité len jeden alebo dvakrát, aj keď by mohli byť celkom dobre rozvité do zaujímavej kompozície. Ale to je možno len môj uhol pohľadu. Posledná skladba Finish of The Sorath’s Sword je nová prepracovaná verzia, ktorá bola pôvodne umiestnená na druhom deme s názvom Voices. Ak by to nebolo napísané v booklete, tak by som si jej historickejší pôvod ani nejako neuvedomoval, pretože je plne kompatibilná so súčasnou tvorbou Sorath. Zvuk je dobrý, ale pravdu povediac, z Haciendy som počul už aj lepší. Sú tu pasáže, ktoré majú veľmi slušnú energiu, ale aj „nevýraznejšie“ miesta s trochu plochým zvukom.

Kapela na Vivimos En Perpetua Guerra predviedla pokus o originálne pojatie danej problematiky, ako aj snahu o vlastný pohľad na vec. Otázne však je, s akým výsledkom. Momenty, ktoré ma úplne opantali, sa často striedajú s pre mňa nepochopiteľnými kompozičnými ťahmi. Trošičku mi vadí aj vokálny prejav. Kvôli plynulosti a vhodnému frázovaniu sú texty často skracované. To sa občas stáva aj u iných kapiel, ale teraz mi to nejako viac udrelo do očí (uší). Moje celkové hodnotenie 7 bodov z 10 však dostatočne odzrkadľuje aj pozitíva tohto albumu: melodiku, miestami celkom slušný drive, inštrumentálnu zručnosť a nádherný booklet.

7 / 10

01. My Last Heraldic Sign
02. The Sign of Burn / The Flames of Hell