STÍNY PLAMENŮ - Rány černým kovem

„Až budou všechna náboženství zničena, pozvedneme číše s odpadní vodou a připijeme na zdraví a slávu našeho Pána z Čistírny.“

Musím přiznat, že pro Morbivodovu muziku mám slabost. Ať už se jedná o Umbrtku s prachmatickou filozofií, Trollech s lesním pohanstvím či Stíny Plamenů s jejich kanalizačním black metalem. Ano, právě kanalizace opěvuje Lord Morbivod v dalším, z řady jeho zvláštních projektů. Raději nechci vědět, co se tomuto člověku honí hlavou – nejspíš to budou zajímavé věci (což ostatně dokazuje i jeho tvorba). Rozhodně však tato postava přináší na českou metalovou scénu vždy něco nového a neokoukaného, a to jak po stránce hudební, tak především po stránce obsahově-filozofické.

Stíny Plamenů je projekt, který vznikl v Plzni (kde taky jinde, že…) v r.1998. Za dobu jeho působení uvízly v sítích kanalizačních vod 2 dema (Blackmetalové peklo ve špíně kanalizační vody, Pokles do temnot kanalizačních hlubin), 2 plnohodnotná alba (Ve špíně je pravda, Rány černým kovem) a jedna kompilace (Dive Into The Wastewater), přičemž posledně tři jmenované vyšly pod hlavičkou německého labelu Barbarian Wrath.

Toto album je poslední z řady koncepčních, vzájemně na sebe navazujících nahrávek. Možná si řeknete, že je to celkem nepodstatná záležitost, avšak pozor! Pokud vám jsou alba po textové stránce ukradená, tak v případě Stínů Plamenů děláte velikou chybu. Jedná se o do nejmenšího detailu propracovaný systém postav a událostí (jak už je ostatně u Morbivoda zvykem). Ano, opravdu je neomluvitelné nechat si ujít vyprávění pojednávající o dění v kanalizaci. Neseznámili byste se s tak kultovními postavami, jako jsou Pán z Čistírny, Paní Vodárenská, Mistr Jímač či Syn Poklopů. Unikli by vám dokonce i takoví hrdinové jako jsou Vévoda z Libkanu, Ing.Möbius či Zvradlonoš. A hlavně krásný příběh – příběh, pojednávající o boji mezi Špínou a Vodárenskou mafii, která je plná zrádných křesťanů a jehovistů.

Po hudební stránce je album velice blízké legendám severské blackmetalové scény. Jeho poslech evokuje vzpomínky na tak kultovní kapely, jako jsou Marduk, Darkthrone či Dark Funeral. Kytarová linka ve třetí skladbě dokonce mírně připomíná Einherjer z období jejich začátků, jinak je však nahrávka náladou opravdu nejblíže švédským neznabohům. Sám Morbivod také často potvrzuje, že Marduk jsou mu opravdu blízcí - ne náhodou se na předchozím albu objevila coververze songu Nightwing od této legendy.

Veškerou muziku stvořil Morbivod sám, což je opravdu obdivuhodné. Všechny nástroje jsou nahrány velmi kvalitně, a to včetně bicího automatu, jehož použití mi většinou nesedí. Zde mi však z nějakého záhadného důvodu nijak zvlášť nevadí, ačkoliv pro trénovanější ucho je jeho odhalení celkem snadné. Vokály jsou jako vždy provedeny na výbornou, dočkáme se i čistého zpěvu.

Riffy jsou melodické, mohutné a propracované. Při poslechu textů, jimž jde velice dobře rozumět, se nejednou pousmějete. Nakonec to dopadne tak, že si budete poklepávat nohou a prozpěvovat si (například refrén skladby „Voda, zvradla a bouře“, která je skutečně hitová). Hned zahajovací „Předzvěst války o čistírnu“ je zásek jak má být a Morbivodovo ostentativní volání „Satáááááán“ nahání husí kůži. „První zvradelní bitva“ přináší trochu zpomalení, v polovici songu je však vše při starém. „Druhý příjezd vévodův“ je velice melodický song s častými změnami temp, navíc oplývající nádherným textem, který si také rozhodně oblíbíte. Dále bych zmínil „Rány černým kovem“, jednu z nejbrutálnějších (a nejlepších) věcí na albu, která především v refrénech připomíná již zmíněné Marduk - podobně jako „Tisíce zvradelních bestií“. „Poslední zvradelní bitva“, další z velice chytlavých kousků přináší majestátní black metal v celé své kráse. Vše zakončuje nezbytný cover – tentokrát „Open the Gates“, původně od Dark Funeral.

Celkově vzato, jedná se o velice kvalitní, agresivní a melodický black metal. Pokud jsem několikrát zmínil Marduk, tak musím zároveň podotknout, že zmíněná švédská kapela mě rozhodně nebere tolik jako Stíny Plamenů, jejichž nahrávka se v mém přehrávači objevuje mnohem častěji. V rámci české scény se navíc jedná o album značně nadprůměrné. Pokud tedy netrpíte předsudky a dokážete snést black metal opěvující život v kanalizačních vodách, měli byste si tuto nahrávku pořídit – rozhodně neprohloupíte!

8 / 10

1. Předzvěst války za čistírnu
2. První zvradelní bitva