TOTO - XIV

TOTO - XIV

Po dlhých deviatich rokoch sme sa opäť dočkali oznámenia, od jednej, aspoň pre mňa, z najlepších a najmuzikálnejších kapiel. Áno, legendárne Toto sa opäť zavreli do štúdia, aby nám ponúkli nový materiál. Ako už býva zvykom, ešte pred oficiálnym vydaním albumu vypustili nejaké tie single, ale prvý krát som si ani jednu z týchto upútavok nepustil a čakal som len na to, keď si konečne celý album hodím do mojich slúchadiel.

Nová doska dostala názov XIV. Môžeme si všetci porátať, že tento album je v poradí len trinásty, ale ako bolo vysvetlené, kapela do svojho listu nahrávok zarátala aj album XX, ktorý nebol štúdiový, ale rozhodli sa, že proste bude to štrnástka, tak ju tu máme a poďme sa na ňu pozrieť trochu bližšie. Je to prvý materiál, kde za bicími sedí Keith Carlock, ktorý nahradil dlhoročného člena Simona Phillipsa a zároveň prináša návrat Josepha Williamsa, Stevea Porcara a Davida Hungatea. Bohužiaľ, vydanie novej dosky bolo ovplyvnené úmrtím legendárneho Mikea Porcara, ktorý podľahol ťažkej chorobe. Na svojej basovej gitare vybrnkával rytmus aj legendárnym Toto. Album sa začína pomerne jednoznačne, na Toto možno až nezvykle našlapaná, výborne vyskladaná Running Out Of Time, s výborným refrénom dáva kvalitný základ pre vlnu, ktorá sa na nás postupne valí. Po silnom úvode prichádza krásny klavírový úvod druhej vecičky Burn, s precíteným spevom, zaujímavou celkovou atmosférou, ktorá nás ale nenecháva v pokoji a je striedaná výborným a zaujímavým refrénom, ktorý je naozaj typický pre Toto. Zaujimavo vyskladané bicie party zo skladby úplne vyháňajú zaužívané tabuľkové postupy, fajnová vec, ktorá postupne graduje zborovým spevom, paráda. Po prvých skladbách musí byť každému jasné, že pani sú späť v plnej sile. Zvuk je výborný, moderný mix, vyladené aranžmány, klasika. Holy War a 21st Century Blues sú také typické Toto-vské lahôdky, melodický basový základ, s naozaj vyšperkovanými klávesami a výborným refrénom, proste nútia človeka klepkať i do rytmu po volante. Nasleduje Orphan, krásna polobalada, ktorá človeka donúti zamyslieť sa, započúvať. Dominujú tu krásne klávesy s nežným dynamickým spoločným refrénom, pre mňa jeden z vrcholov albumu. Unknown Soldier a The Little Things, jemné, dušu hladiace, ľahko počúvateľné kúsky, ktoré nám album posúvajú k Chinatown. Vec, ktorá je asi najtypickejšou prezentáciou muziky, ktorá je tak charakteristická pre týchto pánov muzikantov. Krásne kontrasty medzi jednotlivými pasážami, výborné klávesy doplnené typickým spevom, špinavým riffom gitary a potom sa opäť dostávame k melodickému, progovému refrénu, ktorý ale nie je len priamočiarym opakovaním 4 fráz, ešte aj tu sa ukazuje neskutočná muzikálnosť a nápaditosť. All The Tears That Shine A Fortune sú rozdielne kúsky, kde v prvom prípade opäť dostávame možnosť si mierne odpočinúť a pripraviť sa na finále celého diela v podaní Great Expectations a Bend. Predposledná skladbička je naozaj zvukovou, muzikálnou lahôdkou, kde sa naozaj ukazuje neskutočný hudobný, žánrový a náladový dosah kapely. Krásne medzihry, vyhrávky s refrénom, ktorý ma naozaj až elektrizujúci účinok robia z tejto skladby krásny moment, ktorý nás prípraví na finále, v podaní bonusovej balady Bend. Záver, aký sa na kapelu tohto ranku hodí, krásne precítená, jemná a melodická skladba, ktorá ma svoju osobitú charizmu a robí nám krásnu bodku za týmto hudobným zážitkom.

Toto sa po rokoch vracia vo výbornej forme, album je plný nových nápadov, samozrejmosťou je určitá vernosť svojmu typickému štýlu, charakteristickej skladbe, ale zároveň pridáva nové, zatiaľ nepoznané postupy, aranžmány, ktoré robia z tohto materiálu krásnu ukážku rockového štýlu, ktorý ale zabŕda do takého širokého pásma rôznych žánrov, že niekedy máme pocit listovania v hudobnej encyklopédii a keď ju zavrieme, vidíme jej názov Toto – XIV!!!

10 / 10

1. Running Out of Time
2. Burn