TRY - Me Against

TRY - Me Against

Slovenská kapela s názvom Try pochádza z Nitry a existuje už nejaký ten čas, ale v jej radoch došlo k najzásadnejšej zmene, keď vymenili spevácky post z toho ženského za mužský. Kapela nejakú dobu fungovala práve so ženskými vokalistkami a tak sa hudbe dostalo iného odtieňa, akým bolo zvykom. Keďže Try sa pohybujú vo vodách moderného rocku s miernym nádychom metalu, sú práve v takýchto kapelách spevácke posty rozhodujúce a môžu kapele pomôcť, alebo aj naopak, uškodiť. V tomto prípade k škodám určite nedošlo, ale nie je to len spev, ktorý utvára hudbu Try.

Ich nové promo EP "Me against" obsahuje päť skladieb. Začnem skladbou "Life Code", ktorá potvrdzuje žánrové naladenie. Jedná sa o priamočiarejší kus, hutný čo do gitár, to do celkového vyznenia. V refréne sa chalani snažia chytľavo strhnúť poslucháča. Čo sa im určite darí, refrén je spevavý a veľmi ľahhko sa človek môže nakaziť. Aby si kapela utvrdila tieto momenty, bude nevyhnutne potrebovať ešte o čosi kvalitnejšiu produkciu, ale to vedia určite aj oni sami.

Ďalšou skladbou na zozname je "Me against you". Tak toto je jasný víťaz, toto je cesta a smer, ktorým by sa mala kapela vydať. Úvodný riff pripomínajúci ten zo skladby "Home" od amerických Dream Theater má veľmi podmanivý nádych, ktorý to v človeku skutku vyburcuje. Zvláštnosťou tejto skladby je, že aj keď refrén je opäť raz "podkožne" nákazlivý, bridgeová pasáž so spevom a vyhrávkami vystavanou melodikou ho dokonca prekonáva, veľmi zásadný moment skladby. Toto je naozaj kvalitne zvládnutá vec a nedajú sa nepovšimnúť post-grungeové a alternatívne vplyvy pochádzajúce z prelomov storočí. Takisto sprievodné vokály v refréne umocňujú jeho efekt.

So skladbou "Realize" prenikáme opäť k širšiemu publiku, skladba má relatívne pokojnú náladu a má evidentný singlový potenciál. Pýši sa najmä svojím zručne zloženým riffom v slohe, čo je pre mňa najsilnejší moment piesne. Tu však kapela aj trochu prestrelila a musím byť kritický. Nie je to skladba, ktorou by som sa propagoval, hlavne kvôli nedotiahnutému zvuku, ktorým vyčnieva z proma.

"Sunburst" je silným odkazom 90. rokov minulého storočia a kapiel ako Pearl Jam, možno to nebola snaha, ale stalo sa. Mierne sa neviem stotožniť s polohou spevu v slohe skladby, ktorá skladbu nezdobí ako jeho prirodzený spev. Je to poloha, ktorú spevákovi vyčítam, hlavne preto, že jeho spev je v primárnej tónine a polohe oveľa kvalitnejší, o čom presvedčil už v predošlých skladbách. Celkovo je však skladba silný návrat do doby, ktorá tu už dávno nie je, takže by som sa nesnažil oslovovať súčasné publikum týmto spôsobom.

A finále je určené jedinému zastupiteľovi slovenskej lyriky, piesni "Bez teba". Tá je opäť raz dôkazom, kam si to kapela mieri, priamo do rádií. Skladba miestami pripomína Desmod či Peťa Cmoríka a celkovo má veľmi slovenský feeling. Presne takéto veci sa hrávajú v slovenských rádiách, takže prečo nie. Produkcia skladby je tiež výrazne lepšia a celkovo to kapele pridáva na kvalite.

Try sú ovplyvnení zo všetkých strán, všemožnými kapelami a žánrami, čo sa im darí kĺbiť do príjemnej podoby. Možno bude práve tento aspekt ich veľkou výsadou, všetci si nájdu niečo. Ako som však napísal vyššie, isté polohy sú im viac prirodzené a práve tými budú vyčnievať z radov iných kapiel podobného ladenia. Každopádne, kapele držím prsty a do budúcna prajem veľa nových poslucháčov.

7 / 10

1. Life Code
2. Me Against You