ULVER - Blood Inside

Za dobu své existence si ULVER prošli téměř vším. Od čistě blackových počátků („Nattens Madrigal“ pro mě zůstává jedním z nejlepších alb celé black metalové historie), přes akustickou desku, elektroniku, naprosto minimalistický ambient až k tvorbě filmové hudby. Prakticky už nebylo možno jít dále a kapela se chtě nechtě musela obrátit k již dříve použitému a vytvořenému. V tomto případě k „rockovější“ podobě, která byla předznamenána již minulým EP „A Quick Fix of Melancholy“. To vše pět let po vynikajícím „Perdition City“, které bylo posledním řadovým albem. Jistě, ULVER v mezidobí nezaháleli a připravili věrným fanouškům několik zajímavých EP, nějaký ten soundtrack, a také kompilaci s remixy, kde jsou jejich skladby přetvořeny jmény jako např. FENNESZ nebo MERZBOW. Desky to jsou sice kvalitní, ale co si budeme nalhávat…řadové album je zkrátka očekáváno vždy nejvíc.

Tou rockovější podobou mám na mysli pouze a jen návrat ke kytarám, k celkové atmosféře a ke zpěvu. Elektroniky se však ULVER pochopitelně nevzdali, a ta se na tak albu vyskytuje v míře vetší, než malé. Novinka by se svou náladou a celkovým vyzněním snad dala nejlépe přirovnat k sedm let starému megaopusu „Themes from William Blake´s The Marriage of Heaven and Hell“, přičemž se ale přeci jen nejedná o tak překvapivý materiál. Oproti „blakeovi“ navíc „Blood Inside“ vyznívá přeci jen více „rockově“. V této souvislosti mě napadá, že by v tom mohl mít prsty i koproducent alba Ronan Chris Murphy, který dříve spolupracoval mj. s KING CRIMSON, Stevem Morsem (DEEP PURPLE), či Terry Bozziem (mj. Frank Zappa).

Ve většině skladeb jsou jednotlivé zvukové plochy zhuštěny a na sebe naskládány takovým způsobem, že zpočátku možná budete mít problémy s orientací. Teprve s přibývajícím počtem poslechů vám začnou jednotlivé obrysy výrazněji prosvítat. Jakoby se ULVER snažili vytvořit co nejvíce muziky na co nejmenším prostoru, to vše pokud možno co nejméně přístupným způsobem. Na albu je tak prakticky vše, co znáte z dob minulých, sloučeno do jednoho komplikovaného celku. Kytary podbarveny všudypřítomnými samply, kapela přecházející od naprosto minimalistických, intimních pasáží k pasážím pompézním. Dočkáme se piána, houslí, přímé citace Bacha, stejně tak jako swingové pasáže (čekal jsem leccos, ale tohle určitě ne) Milovníci Garmova vokálu si tentokrát přijdou na své – pan Rygg naposledy pěl ve větší míře na Perdition City, ale i přesto je hned při prvním poslechu patrné, že ze svého sarkastického projevu neztratil zhola nic. Jeho zpěv mi však tentokrát v některých pasážích („Christmas“) připadá až zbytečně komplikovaný a možná až přespříliš přehrávaný. Mými osobními favority jsou „Christmas“, která mi svým pojetím opravdu trošku připomíná vánoční náladu, smutná „Blinded By Blood“, klipovka „It Is Not Sound“ a „In The Red“, která díky zmíněné swingové pasáži tak trochu představuje reminiscenci na populární kabarety 30. let minulého století.

Přestože se považuji za velikého (a do značné míry nekritického) příznivce těchto Norů, musím přiznat, že zpočátku mi deska ani trochu nešmakovala. Dokonce jsem i chvíli litoval utracených peněz. Po pár posleších se však něco zlomilo a já si „Blood Inside“ zamiloval... I když se v rámci diskografie ULVER nejedná o nic dříve neslyšeného, a album se zpočátku poslouchá poměrně obtížně, jsem si jist, že si své příznivce najde.

8,5 / 10

01. Dressed In Black
02. For The Love Of God