ULVER - Childhood’s End

Mám pocit, akoby sa kapely v poslednej dobe pretekali, ktorá siahne hlbšie do hudobnej histórie. Nórski progresivisti ULVER poňali tento odvážny krok (zámerne nevolím termín “trend“, pretože v ich prípade hovoriť o trende by bolo veľmi hanlivé) znamenito a opäť po svojom. S vysokou suverenitou si zobrali na mušku práve psychedelické rockové kapely z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, aby ich preobliekli do svojského neuchopiteľného hudobného kabátu. Kompilácia s názvom prepožičaným po skladbe jednej z najpopulárnejších a najpovolanejších skupín v tomto žánri PINK FLOYD z albumu "Obscured By Clouds" (1972) obsahuje kolekciu šesťnástich piesní zväčša od menej známych, či undergroundových psychedelických interpretov. Podľa slov Kristoffera Rygga, motív prišiel z detstva, keď vyrastal s rodičmi a zažívali éru s vtedajšou hudbou. Kompilácia však paradoxne neobsahuje ani jednu vec od vyššie spomínaných velikánov. Pritom inšpirácia touto legendou je u týchto Nórov nepopierateľná. Isto, a možno práve preto v tom hľadať i určitý podtón, či zámer.

Čo vrcholne ceniť na tejto nahrávke, je to, že kapela nie len dokázala zachovať atmosféru pôvodných skladieb, ba dokonca prepašovať ducha doby, typickej pre tento typ hudby, ani čo by stratila svoju charakteristickú tvár využívajúc pritom dnešné dostupné technológie. Alebo inak povedané, nahrávka znie moderne retro a zároveň ucelene aj napriek rôznorodosti jednotlivých piesní. Takto vystavaný trip do minulosti ponúka skutočne širokú škálu nálad, či už sú to svižné swingové tancovačky, pochmúrnejšie psychedelické kompozície, zasnené popevky, či rock’n’rollová klasika. Proste pravoverný hippies. Všetko precízne, verne a živočíšne poňaté, kedy elektronika dostáva po dlhej dobe v kariére kapely minimum slova a hlavnú úlohu preberajú živé nástroje. Nedovolím si však odhadnúť do akej miery boli použité technické kúzla, pretože som si dobre vedomý, čo dnes digitálna technika dokáže. Programátor Tore Ylwizaker sa však isto nenudil.

I keď sa nejedná o radový album ULVER, dá sa hovoriť o ďalšom z unikátnych experimentov a dômyseľných pohnútok týchto Nórskych vizionárov, ktorí dokážu hľadieť nie len do budúcnosti. Podľa môjho názoru, čokoľvek by si vzali do svojích rúk (trebárs i slovenskú ľudovku), výsledok bude presvedčivý a ušľachtilý. “Childhood’s End” ponúka unikátny odkaz do minulosti v cover verziách ako od THE PRETTY THINGS, JEFFERSON AIRPLANE, ELECTRIC PRUNES, THE 13th FLOOR ELEVATORS, tak ďalších interpretov (ich presný zoznam nájdete pri jednotlivých tituloch tracklistu). A ja opäť s veľkým rešpektom skladám klobúk.

bez hodnot / 10

Tracklist

1. Bracelets Of Fingers (The Pretty Things cover)
2. Everybody's Been Burned (The Byrds cover)
3. The Trap (The Music Machine cover)
4. In The Past (We The People cover)
5. Today (Jefferson Airplane cover)
6. Can You Travel In The Dark Alone? (Gandalf cover)
7. I Had Too Much To Dream /Last Night/ (The Electric Prunes cover)
8. Street Song (13th Floor Elevators cover)
9. 66-5-4-3-2-1 (The Troggs cover)
10. Dark Is The Bark (The Left Banke cover)
11. Magic Hollow (The Beau Brummels cover)
12. Soon There’ll Be Thunder (The Common People cover)
13. Velvet Sunsets (The Music Emporium cover)
14. Lament Of The Astral Cowboy (Curt Boettcher cover)
15. I Can See The Light (Les Fleur De Lys cover)
16. Where Is Yesterday (The United States Of America cover)

Zostava

Kristoffer Rygg - vokály, programovanie
Tore Ylwizaker - klávesy, programovanie
Jørn H. Sværen - rôzne
Daniel O'Sullivan - gitara, basgitara, klávesy
Tomas Pettersen - bicie
Lars Pedersen - bicie

Informácie o albume

Žáner: Ambient / Avant-garde / Experimental

Dátum vydania: 28.05.2012

Typ:

Dĺžka: 53:53

Vydavateľstvo: KScope Music

Webová stránka:

Krajina: Nórsko

Informácie o recenzii

Uverejnené: 2012-06-22 23:29:29

Prečítané: 1484x

Autor: Mario Maslík

Mario Maslík

Názory redakcie

Chýba názor redakcie