WITHIN TEMPTATION - The Silent Force

WITHIN TEMPTATION - The Silent Force

Holanďané WITHIN TEMPTATION se po spíše průměrných gothic/doomových začátcích propracovali do širšího posluchačského vědomí svou druhou nahrávkou Mother Earth, za níž sklízeli zasloužené ovace. Proto byla novinka dlouho očekávána; příznivci této kapely se však dočkali až po dlouhých čtyřech letech. V mezičase odešli někteří dosavadní členové a z kapely se stal metalový kolos.

Čtyři roky jsou dlouhá doba, ale pokud by někdo očekával razantnější změnu stylu, tak se plete. Kapela čerpá z toho, co se jí osvědčilo na minulém albu, tzn. bombastické aranže, značné využití kláves a především nezaměnitelný hlas zpěvačky Sharon den Adel. První, čeho si všimnete na The Silent Force, je ještě větší důraz na symfonickou složku, větší bombastičnost; jinak však album jako celek působí na první poslech poněkud nevýrazně. Se stále častějším vkládáním cd do přehrávače však zjišťujete, že tato nahrávka má přeci jen své kouzlo.

Po nezbytném intru, dvojce See Who I Am, která jako by z oka vypadla největším hitům na Mother Earth, a další bombastické skladbě Jillian, přichází šok v podobě době Stand My Ground. Tohle, že jsou WITHIN TEMPTATION? Jedná se o ještě větší příklon k mainstreamu, než na jaký jsme byli zvyklí. Neříkám však, že je to špatné… Mnoho lidí, kteří slyšeli pouze tuto skladbu, přirovnává WITHIN k americkým EVANESCENCE. Těžko říct, můžu srovnávat jen s tím, co od této „rádobygotické“ kapely znám z médií (shánět si jejich album rozhodně nehodlám). Musím však přiznat, že mě to (především) při prvním poslechu také napadlo - styčné prvky tu jsou, frázování i hlas zpěvačky, stejně jako podobné hudební postupy. Je otázkou, zda takto bude vypadat i další hudební směřování kapely, já osobně bych proti tomu nic neměl. Nejedná se však pouze o tuto skladbu, větší příklon k líbivosti je znát i jinde.

Dalším prvkem, který mají WT dokonale zvládnutý jsou balady - vyznavači zasněných melodií budou na tomto albu dostatečně uspokojeni. To, že kapela s atmosférou a pocity pracovat umí, totiž dokazuje i zde - ať už se jedná o Pale, Memories či překrásnou, závěrečnou Somewhere

Kdo čekal, že WITHIN TEMPTATION budou po veškeré té slávě, které se jim dostalo (a kterou si jistě do sytosti užili), směřovat ještě více ke komerci, měl pravdu. Kapela tu a tam něco změnila ve struktuře skladeb, někde přidala na líbivosti, jinde zas na bombastickém vyznění - písně tak vyznívají přeci jen propracovaněji. Zpěvačka Sharon na sobě také zapracovala, využívá veškerých možností svého romantického hlasu a je znát, že přidala především ve výškách. Celkově však novinka není tak příjemně šokující, jako ve své době Mother Earth. Přiznávám, že předchozí album mě v minulosti zaujalo přeci jen víc, než současná nahrávka. Tím ale netvrdím, že The Silent Force je špatná deska, to rozhodně ně!

Ti, kterým učarovala prvotina Enter, kapelu už stejně nejspíš zavrhli, ti ostatní budou pravděpodobně s novým albem spokojeni. Jak jsem již zmínil, u WT problém s komerčním směřováním rozhodně nemám (na rozdíl od gigantů typu CRADLE OF FILTH), a ani by mi nevadilo, kdyby se příště přiklonili třeba k tomu, co předvedli zde, v podobě Stand My Ground (ačkoliv je mi jasné, že tímto si jistě vysloužím řadu nenávistných reakcí). Uvidíme jak to s nimi dopadne - doufejme, že se jim nepřihodí to, co jiným, kdysi zbožňovaným kapelám…

8 / 10

01. Intro
02. See Who I Am