GOTHOOM Open Air Fest 2016

GOTHOOM Open Air Fest 2016

Už po siedmykrát sme sa mali možnosť stretnúť v rámci festivalu Gothoom, ktorý je takou malou slovenskou oslavou extrémneho metalu. Termín tohtoročného Gothoomu bol taktiež vyhovujúci, nekolidujúci s Brutal Assaultom. Tento rok sa nekonali ani žiadne komunálne voľby, takže Gothoom ostal mimo záujmu rôznych fanatikov a veľkých médií hľadajúcich senzáciu a my sme si mohli plnými dúškami užiť festivalovú atmosféru. Označenie „rodinný festival“ alebo „festival s rodinnou atmosférou“ už možno znie ako klišé, avšak nič nevystihuje Gothoom dokonalejšie. Hoci line-up bol tento rok pomerne silný, najlepšie na Gothoome je práve tá priateľská atmosféra a množstvo známych „na jednej kope“. Podľa slov organizátora Petra „Doomasa“ Beťka sa tento rok na Gothoome zišlo viac ako 1700 metalistov.

Čo sa týka areálu, bola som s ním veľmi spokojná a čo sa týka pohodlia a hygieny, hodnotím ho oveľa pozitívnejšie, než starší areál v Novej Bani, na ktorý aj tak mnohí nedajú dopustiť. Mnoho vecí, ktoré som kritizovala v reporte z roku 2014, sa výrazne zlepšilo. Strava bola pestrejšia aj oproti minulému roku, potešil najmä veganský stánok Hoyasa z ATTACK OF RAGE a teraz napríklad už aj DEPRESY a najmä jeho famózna kapustnica. Som síce z veľkej miery „carnivore“, teda mäsožravec, ale Hoyas nám všetkým ukázal, že veganské jedlo môže byť naozaj chutné a pevne verím, že tento stánoček sa na Gothoome objaví aj budúci rok. Okrem toho ste sa každý deň mohli okrem tradičného festivalového stánku s jedlom najesť aj v chate Kollárová, kde ponúkali výber z troch obedných „menu“. Ponuka stravy bola teda dostatočne pestrá. Moja prvá menšia výhrada smeruje k trochu väčším radám (možno by pomohol ešte jeden výčap s nealkom a tvrdým alkoholom  - s pivom problém nemal hádam nikto) a hoci som nemala osobnú skúsenosť, viacerí sa sťažovali na skoré zatváranie alebo neskoré otváranie stánkov. Ja osobne však musím skonštatovať, že som nemala s občerstvením výraznejší problém.  

Každý návštevník, aj mimo ubytovaných, mal možnosť si zakúpiť už tradične za symbolických 5 eur vstup na záchody a sprchy na celý festival, tie boli mimochodom stále čistené a udržiavané. Jediné, čo ma sklamalo, bol fakt, že som na teplú vodu v sprchách natrafila iba raz. Čo sa týka spomínaného pohodlia, človek nemal problém sa dostať cez svoju obľúbenú kapelu do kotla, aby ju videl zblízka, alebo v prípade únavy len tak niekde obďaleč posedávať. Nemohlo sa tu stať nič podobné, ako cez Masters of Rock alebo Brutal Assault, že človek už od únavy padá a nemá si kde sadnúť. V tomto má areál a samozrejme tým pádom aj organizátor Peter „Doomas“ Beťko u mňa obrovské plus. Ak sa naplní to, čo avizoval samotný Peťo, že tohtoročný Gothoom bol posledný, ktorý sa konal v Ostrom Grúni, bude mi to naozaj ľúto, no verím, že sa mu v prípade nutnosti podarí nájsť podobný areál. Komplikácie naznačili už problémy pred festivalom, keď majitelia pozemkov neboli ochotní sa s organizátorom dohodnúť a vyberali za stanovanie a parkovanie ďalšie poplatky.

Čo sa týka tipov na zlepšenie, uvítala by som viac osvetlenia v areáli a zrejme aj väčšie množstvo odpadkových košov. Areál bol síce veľmi čistý a udržiavaný v poriadku, to je fakt, akurát isto nie som sama, ktorej sa prieči hádzať odpadky na zem alebo nechávať ich na stole, pokiaľ nevidím poblíž žiaden smetný kôš. Moje odporúčane smeruje aj k festivalovej brožúrke, ktorá obsahovala niektoré informácie z minulého roku a rozhodne by som uvítala k rozpisu kapiel aj žáner, ktorý hrajú a krajinu, odkiaľ pochádzajú. Verím, že to prispeje k lepšej orientácii návštevníkov vo festivalovom programe.  No teraz už k jednotlivým hracím dňom a kapelám.

 

ŠTVRTOK: "Black Metal Day"

Prvý deň už klasicky patril jednému vyhradenému žánru a po dvoch rokoch to bol opäť black metal. Blackmetalový sviatok zahájili dve domáce kapely, pričom prvou z nich boli NEVALOTH zo Zvolena. Hoci boli prvou kapelou festivalu, podali vynikajúci výkon a ich technický, atmosférický black metal, ktorý isto zachutil fanúšikom napríklad takých EMPEROR, bol skvelým štartom celého festivalu. Na pódiu ich následne vystriedali košickí INFER, ktorých dnes už bez väčšieho preháňania môžeme označiť za slovenskú legendu. V minulosti pri vydaní albumu „In Cold Being“ boli metalovými žurnalistami neraz prirovnávaní k legendám MARDUK, ktorým malo onedlho patriť to isté pódium, no ich tvorba sa časom vykryštalizovala viac do deathmetalovej podoby, a keďže počas svojho setu ponúkli prierez celou svojou tvorbou, oproti NEVALOTH aj značne pritvrdili. Do čisto blackmetalových vôd sa vraciame prostredníctvom českej legendy INFERNO. Hudobníci síce upustili od tradičných pomôcok, ale napriek tomu vystúpili v mníšskych habitoch, čo napriek pražiacemu slnku dotvorilo tú správnu a temné blackmetalovú atmosféru.

Ôsma hodina večerná patrila Rakúšanom HARAKIRI FOR THE SKY. Ide o mladú kapelu, ktorá sa teší čoraz väčšej popularite a len jeden deň po „gothoomovskom“ koncerte im vyšiel už tretí štúdiový album. Niektorí staromilci obľubujúci klasický metal síce na ich postmetalový set, ovplyvnený napríklad obľúbenými Francúzmi ALCEST, frflali, od väčšiny publika sa im však dostalo natoľko vrelého prijatia, že to zrejme prekvapilo aj ich samotných. Najlepšie by im síce sedela nočná hodina a ich emotívny, atmosférický set by bol dokonalým zakončením celého dňa, no nočné hodiny však v ten deň patrili headlinerom. Na pódiu ich vystriedala švajčiarska dvojica BÖLZER, ktorá sa určite zavďačila všetkým dychtiacim po čistokrvnom black metale. Čo títo páni dorobili len vo dvojici, bolo naozaj pozoruhodné. Napriek tomu, že majú na konte len dve EPčka a žiaden štúdiový album, už majú na konte napríklad vystúpenia s BEHEMOTH alebo WATAIN a tým pádom skúseností viac než dosť. Na ich koncerte nebola badať žiadna neistota ani nováčikovská tréma. Rýchlosť, agresivita, skutočná blackmetalová kanonáda. Sebaisto a bez kompromisov priniesli na Gothoom čisté blackmetalové peklo a pre mnohých boli skutočne príjemným prekvapením.

O MARDUK sa ku mne neskôr dostali správy, že vystupovali naozaj arogantne voči organizátorovi a jeho tímu a správali sa ako veľké hviezdy (jeden príklad za všetky - vokalista Mortuus údajne organizátorov nazval idiotmi). Tieto správy neskôr organizátor potvrdil aj vyhlásením na Facebooku. Blackmetalový imidž je jedna vec, ale ako si pamätám na stretnutie s pôvodným spevákom MARDUK Legionom, ktorý naspieval viaceré ich albumy, ktoré sú klenotmi blackmetalových archívov, samozrejme, aj blackmetalisti môžu byť príjemní a priateľskí ľudia (fanúšikom to dokázala napríklad aj už spomínaná dvojica BÖLZER). Poďme však k samotnému vystúpeniu. MARDUK sú po vydaní skvelého albumu „Frontschwein“ vo vynikajúcej forme, minuloročné vystúpenie z Brutal Assaultu však neprekonali a ako jediná kapela večera mali miestami horší zvuk, inak však skvelý zvuk dominoval celému Gothoomu. Ich vystúpenie bolo síce úderné, výborne fungovali ako nové piesne, tak aj tradičné legendárne kúsky ako „Panzer Division Marduk“  no celé to bolo až príliš profesorsky zahrané. Odohrať a vypadnúť...

Poslednou kapelou, ktorá mala zavŕšiť blackmetalový deň, boli BATUSHKA, kapela z Poľska, pričom identita jej členov je zahalená tajomstvom. Je o nich známe akurát to, že pochádzajú zo známych skupín. Ich aktuálny a zároveň jediný album „Litourgiya“ žne pomerne značné úspechy a stretáva sa s pozitívnou odozvou. Nie je pritom možné hovoriť o čistokrvnom black metale, ale o atmosférickej hudbe s doommetalovým, veľmi tajomným nádychom. Vidieť túto skupinu je zatiaľ viac-menej raritou, keďže ich vystúpenia sú zatiaľ pomerne vzácne. Gothoomu sa teda podaril menší husársky kúsok a my sme si mohli vychutnať dokonalosť tejto temnej omše v priamom prenose s fenomenálnym zvukom. Skutočne éterický a hypnotický zážitok, ktorého silu umocnila vizuálna stránka kapely, zahalenej v hodvábnych rúchach, používanie kadidla a vystupovanie speváka ako skutočného kazateľa. BATUSHKA boli zlatým klincom programu na záver.

 

PIATOK: niekoľko pozitívnych prekvapení a dominancia ROTTING CHRIST  

Druhý deň mal pre mňa subjektívne o niečo slabší line-up, ale je to samozrejme vec názoru. Už na mieste som vyslovila výhrady k dramaturgii, keď sa mi množstvo menej známych kapiel doslova zlievalo, pričom by som zrejme uprednostnila dlhšie sety headlinerov pred kvantitou. Avšak na druhú stranu, ľuďom sa nezavďačíte nikdy a aj keby hrala pecka za peckou, budú mať výhrady, že bolo málo času na oddych, kamarátov a pivo. Aj v piatok si iste každý našiel aspoň zopár svojich favoritov. Headliner dnešného dňa bol pre mňa asi najmilším prekvapením celého festivalu, ale pekne postupne.

Keďže prvé kapely v piatok a sobotu začínali hrať už okolo deviatej, po náročnej noci väčšina návštevníkov uprednostnila spánok a nabratie nových síl. Ranné sety boli pre dané skupiny fakt nevýhodou, keďže cestu pod pódium si našlo len pár vytrvalcov. To pocítili aj COLDBLOODED s ich moderným setom, výrazne šmrncnutým hardcorom.  R.E.T., ktorí nasledovali po nich, sú skúsenou kapelou, s výrazným odkazom na deväťdesiate roky, avšak na pódiu na mňa nejako extra sebaisto a skúsene nepôsobili, hlavne, čo sa týka komunikácie s publikom. Z letargie ešte trošku rozospaté publikum celkom iste prebrali vynikajúci MORTALLY INFECTED, brutal deathmetalová kapela z Bratislavy, ktorej set bol skutočne nadupaný, agresívny a energický, výrazne k tomu prispievala Seadova hra za bicími. V podobnom duchu pokračovali českí ANIME TORMENT, ktorých set bol podobne energický, menej brutálny a trochu technickejší, avšak vystúpenie Bratislavčanov sa mi pozdávalo o niečo viac. Po nich patrilo pódium starým známym GALADRIEL, ktorých bez preháňania môžeme nazvať slovenskou legendou s bohatými skúsenosťami s vystúpeniami na zahraničných festivaloch (začiatkom júla vystúpili napríklad v Rumunsku). Pristal by im priaznivejší hrací čas, no samozrejme chápem, že nie je možné vyhovieť každej kapele. Spomínané zahraničné skúsenosti bolo u GALADRIEL cítiť, ich prejav na pódiu bol dynamický a pôsobili sebaisto. V rámci skvelej show predviedli svojim fanúšikom prierez svojou tvorbou, nechýbali aj nejaké tie novšie záležitosti. POSTHUMOUS BLASPHEMER, technická brutal death metal mlátička z Bieloruska, taktiež zaujala, a napriek tomu, že svoj set odohrali bez basgitary, predpokladám, že snáď nikomu tento nástroj nechýbal. Na poste bubeníka im vypomohol vynikajúci bicmen Eugene Ryabchenko z Ukrajiny, ktorý sa predstavil aj v sobotu, ale o tom neskôr. Do Bieloruska smerujú moje superlatívy, jednoducho masaker a v podobnom duchu pokračovali aj naši domáci Prešovčania PERVERSITY, ktorí bez akýchkoľvek kompromisov ukázali, že patria medzi domácu špičku v tomto žánri. 

Zo setu DESIRE FOR SORROW sa mi podarilo vidieť len malú chvíľku na to, aby som ho mohla hodnotiť. Fanúšikovia CRADLE OF FILTH, ktorí sú viditeľnou, alebo lepšie povedané počuteľnou inšpiráciou tejto skupiny, však tento set hodnotili pozitívne. Od stálice, pôsobiacej na českej scéne už 20 rokov - SIX DEGREES OF SEPARATION, som popravde čakala viac. Ich tvorbu som mala zafixovanú ako doom metal, avšak moderný metal, ktorým sa prezentujú teraz, ma nejako nezaujal.  Zvláštne na mňa pôsobil set STEEL ENGRAVED. Žánrovo sa na festival hodili asi najmenej, no svojich fanúšikov si viditeľne našli a pôsobili celkom sympaticky. Môj vzťah k melodickej hudbe je síce pozitívny, avšak STEEL ENGRAVED žiaľ neboli pre mňa ničím viac, než len tým spestrením festivalu, keďže podľa mňa išlo o priemernú heavymetalovú kapelu, ničím nevybočujúcou z rady. DAYLIGHT MISERY po nich opäť vytvorili melancholickú náladu pre milovníkov melodického death/doom metalu, nebolo to síce nič, čo by ma dostalo do kolien, avšak nebolo to ani zlé. Príjemná kapelka na piatkové popoludnie. Mnohí z prítomných sa už však tešili na legendu českého goregrindu AHUMADO GRANUJO s pôvodným spevákom Davidom Pavlíčkom, ktorý „naspieval“ aj oba ich štúdiové albumy. Ich show nebola síce natoľko veselá, ako v prípade GUTALAXu nasledovný deň, k čomu sa ešte dostaneme, avšak dostalo sa im zaslúžene veľkej odozvy a vytvoril sa konečne už aj väčší circle  pit. Ich tvorba s prvkami elektroniky je ešte aj dnes originálna aj v grindových vodách.



Taliani GRAVEWORM nepatria medzi mojich obľúbencov a napriek tomu, že black metal mám skutočne veľmi rada, ich tvorba ma tak trošku obchádza a spájajú sa mi predovšetkým so svojskými coververziami. Mnohí ich fanúšikovia boli s ich setom veľmi spokojní, objektívne ich vystúpeniu takmer nič nechýbalo, preto si neviem vysvetliť, prečo ma nedokázalo zaujať a chvíľami sa dostavovala nuda.   Ak svoju úlohu vtedy zohrávala únava, neskôr  sa ukázalo, že presvedčivý set ju dokáže bez problému zahnať, ale o tom za chvíľu. Pódium totiž patrilo ešte melodickým doom/gothicmetalovým Španielom HELEVORN, ktorí ma paradoxne zaujali o niečo viac než GRAVEWORM. Ich vystúpenie by však oveľa lepšie „vyznelo“ v pokročilých nočných hodinách, za svetla niektorých fanúšikov poznačených únavou totiž ich dramatické, emotívne a pomalé tóny mohli trošku uspávať. V nočných hodinách by to bol dokonalý atmosférický zážitok, takto to bola „len“ nadpriemerné vystúpenie, trápiace fanúšikov, ale v tom lepšom zmysle, tak, ako sa pri doom metale patrí. Vrchol večera a pre mňa snáď aj celého festivalu však prišiel s ROTTING CHRIST. Opäť, podobne ako v prípade GRAVEWORM, uprednostňujem v mojom prehrávači iné blackmetalové kapely, ale to, čo ROTTING CHRIST predviedli v ten večer, bola doslova nádhera. Úžasné precítené vystúpenie, ktoré útočilo na moje emócie a pôsobilo doslova hypnoticky. V mojich očiach prekonali aj minuloročné vystúpenie svojich krajanov SEPTICFLESH, ktorí mimochodom patria medzi mojich obľúbencov. Ich setlist tvoril prierez celou ich diskografiou, pričom sa u mňa dostavovali pocity veľmi podobné ako prvý deň v prípade BATUSHKA, keď som len v nemom úžase a stave veľmi blízkom tranzu, dopĺňaným extatickými emóciami, hltala každý jeden tón a intenzívne preciťovala puto, ktoré sa vytváralo medzi kapelou a publikom. Tak to teda bolo aj v prípade ROTTING CHRIST. Super, super, super, jednoducho úžasný koncert.

Keďže BLOOD RED THRONE nedorazili a podľa informácií od organizátora sa ich vystúpenie presunulo na ďalší rok, v ten večer nás čakali ešte dve slovenské skupiny. Samozrejme, na žiadnom Gothoome nesmie chýbať DOOMAS, kapela organizátora Peťa Beťka. Početné zahraničné skúsenosti, ktoré kapela nazbierala počas uplynulých rokov, sú viditeľné a celej skupine jednoznačne pomohli. Oproti vystúpeniu spred dvoch rokov, keď som mala možnosť vidieť ich na festivale naposledy, pôsobia o niekoľko tried profesionálnejšie. Len tak ďalej. Úplný záver dňa patril Hiraxovej pagan kapele RAMCHAT. Pred spaním by som uvítala niečo mäkšie, keďže Hirax a spol. hrajú veľmi energickú hudbu. Sily ma opúšťali a preto som si ich „bosonohý“ set v krojoch pozrela len z diaľky. Nemám však nič konkrétne, čo by som im vytkla a RAMCHAT teda dali dôstojnú bodku za piatkom, od ktorého som pôvodne neočakávala veľa, ale chvíľami ma veľmi pozitívne prekvapil.

 

SOBOTA: splnené deathmetalové očakávania

Sobota sľubovala veľmi silný zážitok hlavne v podobe silného deathmetalového tria, CATTLE DECAPITATION, NAPALM DEATH a ASPHYX. Opäť sa začínalo hrať už v relatívne skorých ranných hodinách, preto je škoda, že set MAJSTER KAT mnohým fanúšikom ušiel. Už ich prvé tóny ma nakopli do ďalšieho dňa, táto thrashová úderka jednoducho odohrala výborný a energický set. Škoda len tej menšej početnosti fanúšikov pod pódium. Aj keď viem, že nie je možné ulahodiť všetkým a Gothoom je orientovaný trošku iným smerom, prosím si viac thrash metalu v budúcich rokoch... hádam nie som s týmto prianím taká osamotená. MAJSTER KAT teda rozhodne potešili a v podobne energickom tempe sa aj pokračovalo v podobe NATURAL BORN FUCKERS, ktorí sa čiastočne personálne prekrývajú s GUTALAX, avšak hrajú energiou nabitý hardcore prevažne old school štýlu. Opäť to bol „nářez“, škoda, že som bola ešte taká rozospatá, v neskorších hodinách by som u oboch kapiel isto okupovala priestor pod pódiom. Prvým slovenským zástupcom v sobotu boli banskobystrickí BRAINSCAN, ktorí sa predstavili v špeciálnej zostave so známym gitaristom Palom Chodelkom a v posledných dvoch skladbách sa gitary chopil Kubo z košickej slam/brutal deathmetalovej kapely TRACRIOMY. Okrem svojich skladieb odohrali niečo aj z Chodelkovej tvorby, jeho experimentálnym štýlom bol samozrejme ovplyvnený aj celý set kapely. Mali sme teda možnosť vidieť špeciálny set BRAINSCAN. Ešte experimentálnejšie poňatie metalu predstavili HOLOTROPIC, ktorí, ako väčšina z vás iste vie, miešajú v svojej tvorbe rôzne  štýly a sú jednou z najoriginálnejších kapiel na slovenskej scéne. Ich tvorba jednoducho nemá šancu nudiť a  so svojou tvorbou majú veľký potenciál výraznejšie sa presadiť aj v zahraničí, čo dokazovali aj svojím setom na Gothoome. Na sklonku minulého roka kapelu opustil vokalista Vein Shadowed, a teda na Gothoome už predstavili jeho náhradu v podobe speváka Vladimíra, kapele však táto radikálna zmena nijako neuškodila a mala som z nich pozitívny dojem. Výborný set už tradične odohrali ATTACK OF RAGE, ktorých bez obáv môžeme označiť za stálice slovenského deathu-grindu a bez toho, aby som chcela krivdiť iným kapelám, možno aj za aktuálne najlepšiu slovenskú kapelu v tomto žánri. Počas ich setu sa priestor pod pódiom zaplnil o niečo viac a nakoniec došlo aj na circle pit, do ktorého skočil aj samotný basgitarista Dano Hanák alias Šampón, známy aj z CRANIOTOMY. Počas ATTACK OF RAGE sa fanúšikovia teda už klasicky výdatne bavili. Po nich nasledovala košická stálica OBLITERATE, ktorým pri ich sete vypomohli bubeník Eugene Ryabchenko z ukrajinských CASTRUM, ktorý zastáva post bubeníka na koncertoch OBLITERATE už nejaký ten čas a basgitarista Rado Michalko z BRUTE. Ich poňatie deathmetalu s prvkami grindcore a deathcore je o čosi modernejšie a technickejšie.

Asi najväčšia zábava sa strhla počas setu túžobne očakávaných GUTALAX. Toaletné vtípky, jednoduché, ale stále fungujúce, smiešne intrá a veľký circle pit počas celého setu zmenili Gothoom na chvíľku na taký menší Obscene Extreme. Hitovky ako „Toi Toi Story“, „Šoustání prdele za slunné neděle“ alebo „Polykání semene z postaršího jelene“ nechali málokoho chladným. Doma si ich tvorbu nepustím, ale ich živé vystúpenia sú naozaj plné srandy. DEVANGELIC, ktorí nasledovali po nich, to mali naozaj ťažké, keďže väčšina návštevníkov odišla nabrať nové sily a pod pódiom zostala len hŕstka fanúšikov. Ja som ich brutálny náklad tiež pozorovala z väčšej vzdialenosti, milovníkom brutal death metalu zrejme ulahodili, ale mne sa niektoré kapely už začínali zlievať a niekoľko dní po festivale som si mala problém spomenúť na ich sety. Žiaľ možno neboli natoľko presvedčivé, aby mi utkveli v pamäti, a to viac-menej platí aj pre nasledovné dve kapely. WEEPING SILENCE sa predstavili celkom príjemným  oddychovým setom so ženským spevom, nie nepodobným Sharon den Adel z WITHIN TEMPTATION. DIVINE CHAOS neodohrali zlý set, ale so svojím melodickým death metalom ma príliš nezaujali, no zrejme svoju úlohu už zohrávala aj únava. Oveľa viac ma zaujali Švédi DIABOLICAL, ktorí sa tento rok už predstavili v bratislavskom Randali spolu s BORKNAGAR a KAMPFAR. V kapele zaujal najmä Sverker "Widda" Widgren, ktorý pôsobí v DEMONICAL a CENTINEX. Ich nadpriemerný set sa však nedočkal až takej odozvy, akú by si zaslúžil, keďže väčšina fanúšikov sa chystala na už spomínanú trojicu headlinerov.

A teda už sme čakali na headlinerské trio. Každú z kapiel môžeme s prižmúrením oka zaradiť do deathmetalovej rodiny, avšak každá z nich má svoje špecifiká. CATTLE DECAPITATION hrajú výborný progresívny a technický death metal s jemnými prvkami grindu, okorenený originálnymi vsuvkami, o NAPALM DEATH asi skutočne nie je potrebné nič viac písať, keďže sú absolútnymi legendami grindcore/death metalu a Holanďania ASPHYX zase reprezentujú tradičnú deathmetalovú školu. Prví z headlinerov, CATTLE DECAPITATION, sa roky pohybovali skôr v undergrounde, no takmer po dvoch dekádach existencie môžeme konštatovať, že sa im nakoniec podarilo sa dostať bližšie k deathmetalovej elite. A práve na ešte aktuálny, výborný počin „The Anthropocene Extinction“ sa vo svojom sete zameriavali, keďže zaznelo až šesť kúskov z neho, prechádzajúcemu počinu „Monolith Of Inhumanity“ boli venované tri ďalšie piesne, starší materiál bol zo strany kapely v podstate odignorovaný, ale to vôbec nevadilo. Ich technické vystúpenie, vrátane svojských melodických vokálov, bolo zvládnuté na jednotku s hviezdičkou, chytľavosť aj brutalita, dokonca aj istá dávka emócií, hlavne pri tých melodickejších pasážach, v ich vystúpení bolo proste všetko, po čom len môže srdce deathmetalistu túžiť. CATTLE DECAPITATION išli ako našlapaný stroj a ich vystúpenie ubehlo až príliš rýchlo. Ako som sledovala čas, mala som dojem, že ich setík bol trošičku skrátený. Verím tomu, že mnohí z nás si ich s radosťou dajú znova na Brutal Assaulte. Mimochodom, veľmi sa im páčilo prostredie festivalu a ja s nimi v tomto môžem len a len súhlasiť.  Nasledovala legenda NAPALM DEATH, ktorá sa na Ostrý Grúň dostavila bez gitaristu Mitcha Harrisa, pričom dočasnou náhradou bol John Cooke, pôsobiaci vo viacerých kapelách, z ktorých najznámejšími sú asi VENOMOUS CONCEPT A CORRUPT MORAL ALTAR. NAPALM DEATH boli štandardne výborní, set odštartovali titulnou skladbou z aktuálneho počinu „Apex Predator - Easy Meat“, z ktorého zaznelo až sedem skladieb, no došlo aj na absolútne klasiky, po tri piesne z albumov „Scum“ a „From Enslavement to Obliteration“. Nemohol chýbať aj ich najznámejší cover od DEAD KENNEDYS „Nazi Punks Fuck Off“. Frontman Barney sa publiku výdatne prihováral a venoval sa hlavne vážnejším témam, ako je náboženstvo alebo aktuálne antifašistické posolstvo, ktoré v jeho príhovoroch dominovalo. Počas vystúpenia tejto legendy sa vytvoril aj circle pit, no neprekonal ten z vystúpenia GUTALAX. Napriek tomu kapela zožala veľký potlesk a dočkala sa pozitívnej odozvy. Oprávnene. Podobne tak aj ďalšia kapela, ktorú si do môjho osobného rebríčka tohtoročného Gothoomu radím najvyššie spolu s BATUSHKA a ROTTING CHRIST. Neboli ňou nik iný ako holandská deathmetalová legenda, šmrncnutá nejakým tým doomom, ASPHYX. Už pred vystúpením spolu s NAPALM DEATH pôsobili veľmi sympaticky a skromne, keď nemali problém sa odfotiť a pokecať s kýmkoľvek, kto mal o to záujem. Prierez ich tvorbou bol relatívne vyvážený,   z posledného albumu „Deathhammer“, ktorý vyšiel v roku 2012, fungovala naživo najmä titulná skladba. Došlo aj na titulné piesne z iných legendárnych dosiek, či už „The Rack“, „Last One On Earth“ alebo „Death...The Brutal Way“. Práve skladby z menovaných počinov spolu s aktuálnym „Deathhammer“ tvorili väčšinu setlistu ASPHYX. Ich valivý a ťažkopádny (myslené však v tom najlepšom zmysle) death metal prítomných doslova rozsekal a prevalcoval. Mimochodom, vokalista Martin van Drunen mal na sebe počas setu tričko slovenskej kapely BETON, s ktorou  odohrali vystúpenie v Bratislave pred vyše dvoma rokmi. Vtedy tam nechýbala ani kapela, ktorá tento rok oslavuje 25. výročie existencie a k ASPHYX má evidentne blízko, aj keď nie žánrovo. Je ňou, samozrejme, MALIGNANT TUMOUR, ktorá v súčasnosti hrá hudbu podobnú legendárnym MOTÖRHEAD, pričom záľubu Malignantov v tejto kapele naznačovalo aj tričko frontmana Bilosa. Po ASPHYX mali skutočne ťažkú a nevďačnú úlohu, keďže veľká časť divákov sa odporúčala, ale pre skalných odohrali viac než dobrý set a vytrvalci sa viac než dobre zabavili na crust´n´rolle tejto ostravskej mlátičky, ktorej onedlho vyjde nový album „The Metallist“. Po Malignantoch nasledovali ešte dve kapely, melodický death metal v podaní INFERNAL TENEBRA ma opäť bohužiaľ nezaujal a poľských TOTEM so speváčkou Werou som už nemala možnosť vidieť.  

Siedmy ročník festivalu Gothoom je za nami a ja som už teraz zvedavá, čo nám prinesie ten ďalší. S tohtoročnou edíciou festivalu bola určite spokojná drvivá väčšina návštevníkov vrátane mňa, pričom musím konštatovať, že šlo o najvydarenejší ročník. Pochváliť musím aj výborný zvuk prakticky počas celého trvania festivalu a profesionálne nasvietenie, zlepšenie organizácie a snahu posúvať festival vpred. Potešia aj drobnosti, ako rozpis hracích časov kapiel na bráne, aby návštevník nemusel stresovať, kde to zase založil festivalový program alebo brožúrku. Prajeme čo najmenej organizačných ťažkostí a komplikácií od tretích strán, ďakujeme za nádherný víkend a tešíme sa o rok!


FOTO: Samuel "Samayel" Fajnor 

Informácie o koncerte

Názov: GOTHOOM Open Air Fest 2016

Dátum: 21.07.2016 - 23.07.2016

Miesto: OSTRÝ GRÚŇ - Chata Kollárová

Kapely: NAPALM DEATH, MARDUK, ASPHYX,
ROTTING CHRIST, BÖLZER, DIABOLICAL,
GRAVEWORM, CATTLE DECAPITATION, BAŤUŠKA,
AHUMADO GRANUJO, HELEVORN, BLOOD RED THRONE
a mnoho ďalších

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2016-07-29 23:39:46

Prečítané: 3738x

Autor: Adela Melová

Adela Melová

Názory redakcie

Chýba názor redakcie