JOSEFSTADT by Brutal Assault (štvrtok)

JOSEFSTADT by Brutal Assault (štvrtok)

Šialená situácia, ktorá momentálne prevláda vo väčšine sveta, donútila organizátorov z Obscure Promotion už druhýkrát presunúť Brutal Assault 25 na nasledujúci rok (v tomto prípade na 2022). Bola by však škoda nezareagovať na postupné uvoľňovanie opatrení, a po pár oznámeniach bolo jasné, že po minuloročnom úspechu si opäť zopakujeme aspoň malú verziu tohto zavedeného festivalu; tentokrát trojdňovú.

Ako sa line-up pod názvom Josefstadt rozrastal, ozývali sa aj hlasy, žiadajúce si poriadneho zahraničného headlinera. Iste, možnosti sú obmedzené a účasť kapiel napríklad z USA je prakticky nereálna. Organizátori sa však napokon hecli a na vrchole plagátu popri menách ako MARDUK, VADER či DESTRUCTION zasvietila hviezda, ktorá predsa len presvedčila i nás: HYPOCRISY. Nebol dôvod ďalej váhať - mierime na miesto činu, do starej dobrej Pevnosti Josefov!


Festival otvorili na hlavnom pódiu ANIME TORMENT z Litoměřic. Ich hudba v sebe spája prvky death metalu, grindu i deathcore. V skladbách kombinujú divoké klepanice s pomalými slamovými pasážami, prípadne s deathovými valcovačkami. Občas sa v ich tvorbe vyplavia blackové motívy, ktoré celú túto zmes ozvláštňujú. Spev je podobne pestrý - od growlu cez gore štýl po agresívny „škrekot. Naživo kapela pôsobí veľmi suverénne a zohrane. Dnes predviedli svoj vysoký štandard a fanúšikov dostali do prevádzkovej teploty.

Holandskí deathcoristi DISTANT sú modernými predstaviteľmi veľmi temnej odnože tohto subžánru. V ich zostave figurujú dvaja Slováci, konkrétne spevák Alan Grnja a bubeník Ján Maťo. V minulosti spolu pôsobili v kapele SHRILL WHISPERS a Alan je súčasťou uleteného projektu TATROFKA 200025000. Napriek tomu, že pre problémy s dodávkou dorazili na festival na poslednú chvíľu, ich set to výrazne nepoznačilo. S ich produkciou som sa zoznámil len nedávno a vcelku ma prekvapila. Je to mimoriadne temná hudba, ktorej dominuje masívna zvuková hradba tvorená basou a troma gitarami. K tomu si pridajte znepokojujúce sample, dynamickú rytmiku a poriadne morbídny spev. Nechýbajú tu pochopiteľne ani klasické breakdowny či masívne bass dropy. Hororová atmosféra ich hudby jej pridáva na atraktívnosti a najmä v ultra pomalých pasážach znie šialene. Vo všeobecnosti deathcore nepatrí medzi moje obľúbené žánre, no vystúpenie DISTANT ma zaujalo.

Rakúšanov HARAKIRI FOR THE SKY asi netreba extra predstavovať. Hrávajú v našich zemepisných šírkach pomerne často a určite ste sa s nimi už stretli. Kombinácia post-black metalu a post-rocku je živnou pôdou pre výrazné melódie, ktoré zdobia ich tvorbu. Skladby majú v sebe ľahkosť, no zároveň istú dávku melanchólie a bolesti. Dnešné vystúpenie odohrali páni s ľahkosťou a ich melódie sa príjemne rozliehali josefovskou pevnosťou. Aj spevák Michael mal dnes lepší deň a nezopakoval svoj nevýkon“ spred dvoch rokov na Gothoome.

Na malom Octagone sa už chystali domáci BOHEMYST, čo je v podstate len premenovaný AVENGER. Valivý atmosferický death metal miešajú so starou formou čierneho kovu, pričom je tu cítiť výrazný vplyv švédskych HYPOCRISY. Po technickej stránke ich vystúpeniu nie je veľmi čo vytknúť, no mne tam chýbala iskra.

Nad hlavným pódiom už visela plachta DEBUSTROL a pod ňou masa hladných fanúšikov. Stretlo sa tu hneď niekoľko generácií, ktoré prišli podporiť týchto veteránov. Z ich vystúpenia som mal trochu zmiešané pocity. Na jednej strane profesorsky odohraný set so skladbami, ktoré mi pripomínajú mladosť. Na druhej strane tomu chýbala dravosť a ťah na bránu. A to mali pod pódiom silnú podporu divákov a circle pit, ktorý sa točil počas celého ich setu. Či to bolo covidovou pauzou alebo vekom, neviem. Napriek tomu som rád, že som ich mohol vidieť naživo po veľmi dlhej dobe.

Ďalším zástupcom českej scény boli grinderi GRIDE, ktorí rozsekali útroby pevnosti. Posledne som ich videl práve na Brutale v roku 2018. Z vtedajšej zostavy ostal len bubeník Čert, ktorý si pribral na plecia aj spev. Veľký obdiv za to, ako dokáže skĺbiť obe tieto činnosti v tak pekelnom tempe. Basu si zobral do rúk Honza Kapák, ktorý tu pred dvoma hodinami hral na bicie s BOHEMYST. Na post gitaristu sa vrátil David Mikšik, ktorý pôsobil v pôvodnej zostave do roku 2004. To čo predviedla táto trojica, ťažko priblížiť slovami (pokiaľ ste túto úderku nevideli naživo). Ich vystúpenia sú v tomto smere konzistentné - vystúpia na pódium a zasypú vás krátkymi údernými skladbami ako pri kobercovom bombardovaní. Než sa spamätáte, je koniec a vy sa pýtate: Čo to kurva bolo? Veľký rešpekt!

Poliaci DECAPITATED vyrástli za posledné roky na veľkú kapelu a pravidelne koncertujú po celom svete. Ich energická hudba ma nikdy nezaujala až tak, že by som ich počúval doma z nahrávok. Zato naživo ma vždy dostanú a tak tomu bolo aj teraz. Ešte sa chvíľu zastavím pri zvuku. Práve pri tejto kapele som totiž vystriedal niekoľko miest, z ktorých som sledoval ich vystúpenie. Priamo pred pódiom to znelo fajn, ako aj vpredu po pravej strane. No keď som sa priblížil k zvukárom, bolo to o niečo horšie. A úplné peklo to bolo v priestore za nimi. Či to bolo spôsobené odrazom zvuku od pravej steny pevnosti, netuším, ale nič iné mi nenapadá. Späť ku koncertu: DECAPITATED hrajú presne ako švajčiarske hodinky a ich hudba pôsobí ako masívny búrací stroj. Čoraz viac sa v ich hudbe objavujú prvky podobné MESHUGGAH, aj keď zatiaľ len v náznakoch. Hneď v úvodnej skladbe koncertu "One-Eyed Nation" to bolo cítiť asi najviac. No ešte stále tam prevažujú groove a death metalové vplyvy. Každopádne tento nový trend ma baví. Ich set však nebol iba o nových skladbách a ododhrali dokonca aj titulnú skladbu z ich debutu.

STÍNY PLAMENŮ sú jedným z projektov okolo Lorda Morbivoda, ktorým vzdávajú hold kanalizačným systémom. Hudobne ide o tradičnú formu blasfemického black metalu, ktorý sa výrazne nelíši od podobných spolkov. No práve zaujímavé texty tvoria nadstavbu ich hudby. Tie obsahujú veľmi svojský humor, ktorý umne narába so všetkými klišé tohto žánru. Ja som si ich vystúpenie vychutnal, aj keď nie úplne do konca.

Ako som vychádzal z Octagonu, zaujal ma pohľad na plamene, ktoré som zbadal v diaľke pri občerstvení. Nešlo však o flambované špeciality, ale o nešťastnú udalosť v jednom zo stánkov. Bleskový zásah hasičov však v okamihu zažehnal hroziace nebezpečenstvo, ktoré predstavovali plynové bomby. Právom si vyslúžili potlesk na otvorenej scéne a ich výkon možno zaradiť medzi najlepšie vystúpenia štvrtkového večera.

Na hlavnom pódiu sa už chystali Poliaci VADER, ktorí si pre nás pripravili špeciálny "De Profundis" set. Tento album bol v ich kariére prelomový a vytiahol ich z podzemia medzi európsku elitu. Jeho živé prevedenie bolo strhujúcim divadlom, ktoré ukázalo jeho nesmrteľnosť. VADER sú v posledných rokoch v skvelej forme a dnes to ukázali v plnej sile. Po odohraní spomínaného albumu sa pokračovalo ďalej a páni zahrali aj ukážky z novšej tvorby. Skladby ako "Despair" sa vôbec nestratili medzi rokmi osvedčenými stálicami, akou je napríklad "Carnal". Piotr Wiwczarek vo svojich 55 rokoch je dôkazom toho, že vek nie je v metale hendikep.

Nasledujúce vystúpenie v Octagone bolo typickou špecialitou, na ktoré je tento stejdž určený. Inštrumentálny stoner/doom v podaní Poliakov BELZEBONG nie je hudba pre každého. Do nekonečna sa opakujúce sabbathovské riffy v hypnotizujúcom tempe si vyžadujú špecifického poslucháča. Napodiv sa ich v pevnosti nazbieralo slušné množstvo a mohlo sa začať. Štvorica muzikantov si zapálila putovnú cigaretku a na gitarách nám odhalila ich motto "Smoke or Die". Že nešlo o klasický tabak, asi nemusím vysvetľovať. Tento hudobný štýl mám rád, no bez spevu mi príde trochu neúplný. Nakoniec ma ale atmosféra ich hudby pohltila a bol to celkom slušný trip.

Na hlavnom pódiu sa už chystala posledná kapela dnešného dňa, thrash metaloví veteráni DESTRUCTION. Tento žáner nie je mojou obľúbenou drogou a špeciálne ich tvorbu som nikdy nevedel nijak uchopiť. Bolo tam nasadenie aj energia, ale mne ich hudba vážne nič nehovorí. Po nafotení prvých troch piesní som si v pokoji pozrel ešte jednu a presunul sa do oddychovej zóny.

Doprial som si malý odpočinok a vybral sa do Octagonu na poslednú kapelu dňa. Ide o nový projekt SICK SINUS SYNDROME, ktorý založil Bilos z MALIGNANT TUMOUR, Jurgen z AHUMADO GRANUJO a Hary z PATHOLOGIST. Už len pohľad na logo kapely vám jasne napovie, kým sa táto trojica nechala inšpirovať. Ranná tvorba anglických CARCASS položila základy goregrindu a práve z nej ich hudba vychádza. Krátke úderné songy podporené odporným vokálom padli pred spaním vhod. Ja som si tento „chliev“ užil dokonale.

Pokračovanie nabudúce…


TEXT: Martin Mayer  /  Marek "Fajo" Falat
FOTO: Martin Mayer

Informácie o koncerte

Názov: JOSEFSTADT by Brutal Assault (štvrtok)

Dátum: 12.08.2021 - 14.08.2021

Miesto: JAROMĚŘ - Pevnost Josefov

Kapely: VADER, DESTRUCTION,
DECAPITATED, HARAKIRI FOR THE SKY, DEBUSTROL,
ANIME TORMENT, DISTANT, BOHEMYST, STÍNY PLAMENŮ,
BELZEBONG, GRIDE, SICK SINUS SYNDROME

Informácie o reportáži

Uverejnené: 2021-08-18 17:38:20

Prečítané: 1023x

Autor: Martin Mayer

Martin Mayer

Názory redakcie

Chýba názor redakcie