BRUTAL TRUTH - Dan Lilker

Užiť si svet, kým ešte nejaký je

BRUTAL TRUTH - Dan Lilker

Vznikli v newyorskom Rochesteri a s debutovým albumom „Extreme Conditions Demand Extreme Responses“ rozbili nielen grindcoreový svet. Reč je pochopiteľne o BRUTAL TRUTH, ktorí sa uviedli ako elita štýlu, aby ho vzápätí začali inovovať a posúvať jeho hranice ďalej, tak do industriálnych a noiseových teritórií, ako aj k hard coru, crustu a sludge. V roku 1998 to „zabalili“, o osem rokov nato sa vrátili. „End Time“ je ich už druhý „ponávratový“ album. A nielen na jeho tému odpovedal basgitarista Dan Lilker (máte ho poznať z viacerých iných zásadných, prevažne metalových bánd) na pár otázok. 

BRUTAL TRUTH existujú už 21 rokov. Je to dosť dlhý čas, ako si spomínaš na časy, keď ste štartovali tento grindcoreový kolos? Viem, že ty si vtedy hral v NUCLEAR ASSAULT, čo ostatní členovia?
Skupinu som založil v roku 1990, hnala ma k tomu túžba hrať intenzívnejšiu hudbu než bola tá v NUCLEAR ASSAULT. V tom čase tento štýl hralo len pár amerických skupín, bolo to teda veľmi vzrušujúce. Ostatní chalani pred BRUTAL TRUTH nehrali v žiadnom spolku, ktorý by vydal akúkoľvek nahrávku.

Váš prvý album „Extreme Conditions…” je nespochybniteľným míľnikom grindcoreového žánru, spomínaš si, ako naň ľudia reagovali v roku 1992?
Mám dobré spomienky na reakcie, ktoré boli v podstate asi takéto – „No do pekla! To je ale rýchle!“ Nemali sme žiadny úmysel skúsiť hrať rýchlejšie než ostatné kapely, napríklad NAPALM DEATH a CARCASS, skrátka sa to takto stalo, v prvom rade boli skladby napísané ako veľmi rýchle kusy, a mesiace skúšania ich potom ešte zrýchlili. 

Po vašom debute, ktorý prinášal výborne urobený klasický, kvalitne znejúci grind s istými prvkami death metalu, ste mierne zmenili vaše hudobnícke smerovanie – menej metalových vplyvov, ale viac industrialu, crustu, noise a punku, obohacujúceho grindový základ. Čo viedlo k tomuto smerovaniu, v ktorom pokračujete a ktoré rozvíjate viac – menej doteraz?
Pôvodne sme začali v trojčlennom zložení, predtým, ako sme našli Kevina, takže keď sa pridal k skupine, priniesol niektoré z týchto vplyvov. Myslím, že by sa to stalo tak či tak, nemali sme záujem opakovať prvý album, to by pre nás bolo nudné. Väčšia výzva je experimentovať s vnášaním vplyvov z iných žánrov, a pritom si stále držať grindcoreové znenie.

Znamená pre vás tráva niečo špeciálneho? Dalo by sa povedať, že ste, spolu s EXIT 13, jednou z popredných „trávu oslavujúcich“ grindcoreových skupín?  
Nezabúdaj na CEPHALIC CARNAGE. Jednoducho radi fajčíme trávu, a keď píšeme skladby, pomáha nám v tom, aby sme tvorili zvláštne, špecificky znejúce riffy. Nie je to niečo, o čom by sme v jednom kuse hovorili, ale ide určite o časť nášho soundu. 

V 90. rokoch ste boli jednou z najväčších grindcoreových skupín, hrali ste turné po celom svete, ako si na tie časy spomínaš? Pokiaľ viem, medzi vašich najoddanejších fanúšikov patria tí v Japonsku. Aké sú vaše väzby na japonskú scénu, zvlášť na jej grindcoreovú a noise/industriálnu časť? Páčia sa vám napr. projekty ako GORE BEYOND NECROPSY, MASSONA, GEROGERIGEGEGE a podobné? Bola tam aj nejaká spolupráca? Viem, že Kevin naspieval niečo pre S.O.B., ale neviem presne čo a kedy.
Na tie časy mám veľmi dobré spomienky, hoci sme sa vtedy nedostali do Bratislavy, to sa podarilo až pred pár rokmi! Jazdiť svetové turné a hrať grind core bola veľmi príjemná skúsenosť. Pokiaľ ide o Japonsko, hranie tam milujeme, aj teraz, koncom októbra, odchádzame na japonskú šnúru spoločne s LOCK UP. Páčia sa mi všetky tie experimentálne spolupráce, ktoré Japonci robia pri kombinovaní grind coru, death metalu a noisu. Kevin pre S.O.B. spieval koncom 90. rokov, ak sa nemýlim.

Čo viedlo k vášmu rozchodu v roku 1998?
Osobné záležitosti, ktoré už dávno nepredstavujú problém. Naznačím – v súčasnosti máme iného gitaristu.

Je tu osemročná pauza medzi rozpadom a reunionom v roku 2006, čo ste počas tohto obdobia robili?
V roku 1999 S.O.D. nahrali druhý album a veľa koncertovali, to táto skupina nikdy predtým nerobila. Okolo roku 2000 sa to skončilo. NUCLEAR ASSAULT sa dal znovu dokopy v roku 2002 a doteraz hráva koncerty, a v roku 2004 som sa pridal k CRUCIFIST, ale táto vec teraz už aktívna nie je.

Osobne som bol vážne príjemne prekvapený, keď som sa dozvedel, že sa znovu dávate dokopy. Máte ale nového gitaristu, kam sa podel Gurn? A kde ste našli Erika? Na nových albumoch robí fakt dobrú prácu.
Náš pôvodný gitarista Gurn nebol schopný pridať sa znovu k BRUTAL TRUTH, čo bolo OK (viď otázka o rozpade). Erik je starý kamarát mojej manželky a do nášho soundu sadol perfektne. Vlastne by som povedal, že urobil kapelu ešte intenzívnejšou a unikátne znejúcou.

Myslím, že od reunionu ste odohrali veľa koncertov a festivalov. Pre oblasť, v ktorej náš časopis vychádza, je osobitne zaujímavá jedna hudobná udalosť – Obscene Extreme v Česku, kde ste hrali dvakrát. Ako si na to spomínaš a čo hovoríš na toto teraz už legendárne a prestížne hudobné podujatie? Vedel by si ho porovnať s nejakými festivalmi v USA alebo inde?
Nič na svete nie je také ako Obscene Extreme! Čurbyho každoročné grindové predstavenie je najväčšia party, aká existuje. Vždy si užívam hranie na tomto festivale a chodím tam aj vtedy, keď tam nehráme, len preto, aby som sa poriadne zabavil. Jediné, s čím to možno nejako porovnať, je Maryland Deathfest, tam sú zabijácke grind/crust/death metalové bandy, ale publikum nie je také šialené ako typy, ktoré chodia na OEF a obliekajú sa ako banány …

Ako dlho ste pracovali na novom albume? A aké posolstvo sa skrýva za názvom „End Time”?
Písanie nového albumu nám zabralo väčšinu roka 2010, nežijeme všetci v tom istom meste, takže je ťažké a finančne náročné spoločne skúšať a písať hudbu. Posolstvo je asi také, že by si si mal užiť život, pretože veci sa dosierajú a kto vie, dokedy bude táto planéta tolerovať mor zvaný ľudský rod.

Máš pocit, že tie typické dlhé industrial/noiseové zvukové koláže, zvyčajne uzatvárajúce vaše albumy, sú pre vás nevyhnutné? Je to niečo ako váš „trademark”, čosi s hlbším zmyslom, alebo len prostá improvizácia?
My z albumu na album neplánujeme nič, skrátka urobíme to, čo v tom čase urobiť chceme, nič nie je „nevyhnutné“, záleží len na tom, ako sa cítime vtedy, keď to robíme. Ak to znamená pätnásťminútovú improvizáciu, potom to je to, čo urobíme.

Ako vnímaš súčasnú politickú situáciu v USA a vo svete, so všetkými tými krízami, vojnami, terorizmom a bojom proti nemu? Čo považuješ za najväčšie problémy súčasného sveta? A vidíš nejaké riešenia, cesty uniknúť zo začarovaného kruhu nezmyselnej chamtivosti, násilia, ignorancie a všeobecného ľudského zblbnutia?  
Zrušiť náboženstvá. Predstavujú rakovinu, ktorá ničí všetko. Je to také jednoduché.

Aké sú vaše plány na nasledujúce mesiace, vzhľadom na fakt, že máte nový album?
Po japonskej šnúre máme pár víkendov v San Antoniu v Texase a v Buffalo, NY, okrem toho zatiaľ nič iné dohodnuté nemáme. V súčasnosti máme rodiny a zamestnania, takže je ťažké podnikať také šnúry, aké sme si mohli dovoliť v 90. rokoch.

Čo môžeme očakávať od vašich iných skupín alebo projektov ako NUCLEAR ASSAULT, VENOMOUS CONCEPT alebo EVIL WRATH? A je nejaká šanca na obnovenie EXIT 13?
NUCLEAR ASSAULT budú hrať nejaké koncerty na budúce leto, VENOMOUS CONCEPT následne zložia a nahrajú nový album, keď na to nájdeme čas. Nie som členom EVIL WRATH, len som hral niekoľko ich skladieb, ale black metal hrám v NOKTURNAL HELLSTORM. Je mi ľúto, ale šanca na oživenie EXIT 13 neexistuje.

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: Dan Lilker

Webová stránka:

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2011-10-05 23:52:04

Prečítané: 1278x

Autor: Martin Lukáč

Martin Lukáč

Názory redakcie

Chýba názor redakcie