GOD DEFAMER - René a Alex

Nejde nám o originalitu za každú cenu

GOD DEFAMER - René a Alex

V podobe relatívne čerstvého, no už intenzívne fungujúceho spolku God Defamer, nám na Slovensku vznikla veľmi nádejná banda snažiaca sa o tvorbu skutočne zaujímavého death metalu s viacerými prímesami. Kapela znie na naše pomery nezvyčajne a ich debutové promo EP je viac ako zaujímavé. Zaujímavé bude určite sledovať kapelu aj naďalej. Nielen o plánoch tejto formácie sme zosnovali krátky rozhovor s gitaristami Reném a Alexom.

Na začiatok sa chcem spýtať, prečo ste si zvolili svoj názov podľa albumu „God Defamer“ od Dementor? Je jasné, že ste s tou kapelou určitým spôsobom previazaní, ale nie je to príliš?
René: Myslím, že to nie je príliš, keď zoberieš do úvahy okolnosti, za akých som sa s Dementor rozlúčil. Tie nechcem zbytočne rozoberať. Poviem len, že mi bolo mierne zle z toho, že niekto bude ťažiť z toho, čo sa podarilo dosiahnuť za dlhé roky a ja z toho nebudem mať nakoniec nič. Ideová koncepcia, ako aj samotný titul albumu God Defamer boli moje diela. Veľmi dobre to vystihovalo to, čo sme chceli robiť aj s novou kapelou. Teda, aspoň po textovej stránke. Hudobne sme ani náhodou nechceli ísť v hudobnom smere posledných albumov Dementor a pretekať sa s nimi v popularite. Chceli sme hrať niečo iné, vlastné, s dávkou hudobnej hodnoty. Názov God Defamer nám mal trochu pomôcť aj v presadení sa medzi stovkami kapiel na scéne, keď sme chceli upozorniť na to, že sme skúsení hudobníci a dá sa od nás očakávať možno viac, ako od úplných začiatočníkov. Doteraz sme na koncertoch hrávali aj pár skladieb Dementor, ale už od toho upúšťame a je možné, že už ich nebudeme hrávať, nakoľko nám to príde zbytočné.

René, zaujímalo by ma, ako si sa ty dostal k chlapom? Ako to, že si sa opäť rozhodol plne venovať nejakej kapele?
R: OK, takže najskôr prišlo moje presťahovanie sa do Ružomberka kvôli práci. Vnútorne som nebol úplne stotožnený s tým, že si už nikdy nezahrám a keď prišla možnosť opäť si zahrať v Dementore, tak som to prijal. Mojím zámerom, hlavne kvôli práci a rodine, bolo zúčastňovať sa toho ako koncertný gitarista bez veľkého zainvolvovania do tvorenia alebo promo aktivít. Toto prestalo chlapíkom vyhovovať a z kapely ma vytlačili veľmi nečestným spôsobom. Keďže som už bol naštartovaný, začal som cvičiť, nechcel som to zase zabaliť za takýchto okolností. S Rudym (bicie) som už bol v kontakte nejaký čas (ešte počas jeho pracovného pobytu v Írsku). Bol tým najlepším, koho som mohol do kapely dostať na bicie, a preto som bol rád, keď sme sa dohodli a plne zhodli na smerovaní kapely. Alex bol ďalšou kapitolou. On v tom čase zháňal bubeníka a ja som zháňal gitaristu. Nakoniec sme sa dohodli, že sa k nám pripojí. Zhodou okolností to je 2. z troch členov GOD DEFAMER, ktorí pôsobili v Dementor. Som veľmi rád, že sa k nám pridal, pretože je gitarovo neuveriteľne vyspelý a obohatil svojou tvorbou nielen GD, ale taktiež posúva mňa ako gitaristu. Na basu sa k nám pripojil Majo Letko, ktorý jediný za sebou nemá pôsobenie v známejších kapelách. Nakoniec sa k nám pripojil Jaro Kyselica, ktorý naspieval prvé 3 nahrávky Dementor (2 x demo + MC The church dies).

A čo hovoríš (-te) na ostatný album spomínaných Dementor, bývalého to pôsobiska viacerých vašich členov?
R: Nechcem, aby toto pôsobilo ako moje revanšovanie sa súčasnému Dementoru, ale tá nahrávka je dosť priemerná. Sú tam aj dobré miesta, ale celkovo je to podľa mňa úrovňou podstatne nižšie ako album God Defamer. Myslím, že veľa nových fanúšikov to nezíska, skôr potešia tých, ktorí ich už poznajú. 
Alex: Takisto nechcem, aby to pôsobilo zaujato, preto napíšem, že som si ho pustil len jeden krát :-).

Tiež by ma zaujímalo, ako sa do kapely dostal Jaro Kyselica? Ako vás vôbec napadlo osloviť práve jeho, keď sa tak dlho nevenoval (alebo sa mýlim?) hudbe?
R: Všetci v GD sme sa zhodli v tom, že chceme mať čo najpestrejší spev v rozsahu od brutálnych spodkov po vysoké švédske škriekanice. Dokonca by sme uvítali, keby spevák dokázal ustáť aj pár melodických liniek. Aj keď sme chvíľami uvažovali, že by som mohol spievať ja, vedeli sme (a ja som si to otvorene priznával), že ja nespĺňam parametre, ktoré požadujeme. Tiež som sa do toho nehrnul, pretože sa chcem venovať na 100% gitare a už prvé výtvory GD ukázali, že by bolo dosť náročné zosynchronizovať spev s gitarou. Začali sme uvažovať o tom, koho by sme mohli osloviť a ponúknuť spev v GD. Jaro bol jeden z tých, ktorí nás napadli. Hral za neho jeho rozsah, frázovanie a hudobné cítenie. Oslovil som ho, vysvetlil som mu, čo očakávame a čo ponúkame. Na začiatku sa mi zdalo, že váha, ale v krátkom čase zavolal naspäť a potvrdil, že do toho ide. Jaro sa hudbe neprestal venovať nikdy. Po jeho odchode z Dementor hrával s bratom v kapele Affront. Nikdy sa im nepodarilo výraznejšie presadiť. Rozpadli sa a nedávno založili nový projekt. Ale pre Jara má GD prioritu.

Ako prebieha vaša spolupráca a tvorba piesní? Predsa len, žijete v rôznych mestách...
A: Ako si správne poznamenal každý je z iného mesta, najväčšia vzdialenosť je medzi mnou a Reném (cca 250 km), čiže je nepredstaviteľné tvoriť klasickým štýlom, čiže na skúškach. Preto využívame rôzne počítačové programy, pomocou ktorých komponovanie na diaľku nie je problém. V praxi to vyzerá tak, že niekto vymyslí skladbu, rozpíše ju v Guitar pro ostatným, tí sa naučia svoje party a na skúške sa to už len doladí. Skladby takisto vymýšľa Rudy, ktorý mne alebo Renému prepošle stopu s bicími, do ktorej sa potom tvoria ostatné nástroje. 

R: Pri tom poslednom spôsobe by som sa chcel pozastaviť. Kedysi som počul o kapelách, ktoré najskôr vytvorili bicie linky a potom do toho vymýšľali gitary. Zdalo sa mi to nepredstaviteľné a tak trochu proti „prírode“. Potom nás Rudy "zaúkoloval", dal nám naprogramované bicie v mp3 formáte a nechal nás tvoriť. Nakoniec sa nám podarilo dať dokopy veľmi zaujímavé skladby aj týmto spôsobom.

Musím povedať, že po vypočutí vášho materiálu som bol neuveriteľne potešený jeho originalitou, zaujímavosťou a sviežosťou, ktorá sa na našej scéne len tak nevidí. Bolo vyslovene vašim cieľom vytvoriť niečo iné, niečo nové?
A: V prvom rade ďakujeme za kompliment, v tom druhom by som chcel poznamenať že nám ani nejde o to, byť za každú cenu originálni, ako skôr o snahu dostať zo seba to najlepšie, čoho sme schopní. Čo sa týka porovnania v rámci našej scény, my sa skôr snažíme porovnávať s tou svetovou a tu ešte vidíme priestor na veľké zlepšovanie.

Vaša hudba je dosť technická. Čo pre vás predstavuje technika hry a aký dôraz kladiete na to, aby vaša hudba bola komplikovaná?
A: Čo sa týka techniky, ako som už spomenul, snažíme sa naplno využiť naše schopnosti, to že niekomu príde naša hudba technicky náročná je subjektívny názor (v porovnaní so skupinami ako Beneath the Massacre a pod. toto tvrdenie veľmi rýchlo stráca svoju váhu (smiech). Určite nekladieme nejaký špeciálny dôraz, snažíme sa komponovať zaujímavé skladby a to je náš jediný zámer pri tvorbe.

Zaujímali by ma aké sú odozvy slovenského publika na vašich koncertoch? Stíhajú? Chápu? 
A: Odozvy sú po väčšinou kladné, čo nás samozrejme teší a zároveň motivuje k neustálemu zlepšovaniu sa. Niektorí stíhajú a niektorí chápu, čiže dohromady je to ok. 

Produkujete pomerne novodobú hudbu. Aký máte teda názor na ortodoxné a old schoolové postoje mnohých metalových fans? (pozn. podľa mňa sú často prehnané a zbytočné a ľudia sa takýmito blábolmi oberajú o rozšírenie svojich obzorov a o kopec dobrej hudby)
A: To čo si uviedol v zátvorke, sa stotožňuje aj s mojím pohľadom na vec. Je až smiešne trápne, ak ortodoxný death metalista začne odsudzovať metalcore a pod. štýly ako trendy a modernú záležitosť, pretože kedysi v podstate heavy metalisti takisto ohŕňali nos nad ním z toho istého dôvodu. 

R: Ja som bol dlhý čas rovnaký. Všetko, čo nebolo rýchle a brutálne, ma príliš nezaujímalo. Samozrejme až na pár výnimiek. Preto by som nechcel nikoho súdiť za jeho názory alebo preferencie. Časom som si otvoril hudobný horizont a začal počúvať žánrovo odlišnejšie veci. A teraz ti musím dať za pravdu. Ak by som to neurobil, prišiel by som o kopec dobrej hudby. 

Mohli by ste spomenúť nejaké kapely, ktoré by si vyzdvihol a ktoré vás ovplyvnili pri tvorbe vášho súčasného štýlu? 
A: Mňa osobne ovplyvňuje veľa hudby, hlavne však taká, kde cítim nejakú snahu o vyjadrenie svojich pocitov a nielen o kopírovanie niečoho, to je aj mojím najdôležitejším kritériom pri výbere hudby, ktorú počúvam. 

R: Ja osobne už na toto vôbec nehľadím. GD je prostriedok na to, aby som sa nemusel hudobne obmedzovať a zahadzovať nápady, ktoré nie sú „štýlové“. Je kopec kapiel, ktoré počúvam, ale nechcem, aby ma ovplyvnili až tak, že nás bude niekto obviňovať z kopírovania.

Promo ste si nahrali takpovediac „doma“, napriek tomu znie naozaj slušne. Komu, alebo čomu za to vďačíte?
A: Modernej technike, ktorá umožňuje vyrobiť si pomerne slušnú nahrávku za nízkych rozpočtových podmienok. Takisto už nie je problém zaobstarať si slušné nástrojové vybavenie, pamätám časy keď sa nahrávalo cez smiešne kombá a potom sa človek čudoval a nadával zvukárovi v štúdiu, že ako je možné že to neznie ako Fear Factory (smiech). 
R: Aby som to doplnil, nahrávali sme to v Moonfog recording facilities a veľmi nám s tým pomohol Peter Hutyra, ktorého sme pri mixovaní riadne potrápili, aby to znelo tak, ako to počuješ na prome. Chcem mu týmto poďakovať.

Zrejme ste spomínané promo už rozposlali nejakým vydavateľstvám. Kde by ste ho radi vydali? Niekde doma, či v Čechách, alebo sa budete snažiť o miesto u nejakej zahraničnej firmy?
A: V podstate je nám jedno, kto vydá našu prvotinu, hlavné je, aby zabezpečil dobrú promotion, t.j. aby sa to CD dostalo k čo najväčšej mase ľudí, samozrejme by nebolo od veci, ak by nám vybavil nejaké turné, vzhľadom k tomu, že hudba sa poväčšinou vypaľuje, tak je to jediný spôsob, ako na kapele aspoň čo to zarobiť.

A čo nejaký ďalší materiál? Pripravili ste už ďalšie piesne? Ak áno, aký smerom sa uberajú?
A: Samozrejme, na regulárne CD je predsa len tých 5 skladieb predsa len málo, čiže tvoríme o 106. Sú už hotové ďalšie dva kúsky, ďalšia skladba je už taktiež v štádiu učenia sa ostatných členov a jedna vec je rozrobená. Na oficiálne CD by malo byť určite aspoň 10 hotových vecí, čiže ešte určite máme na čom pracovať. Čo sa týka štýlu, je to stále death metal s prímesou žánrov ktoré sa nám páčia, nejak to extra neriešime, že ako by mala skladba vyzerať. Nie sme typ kapely „tu dáme skákavú pasáž aby sa ľudia vyskákali a tu dáme moshovú aby moshovali“, hudbu robíme hlavne pre seba. 

R: Pre doplnenie by som uviedol, že na konci augusta máme potvrdený termín nahrávania v Grapow Studios. Recording, mixáž a produkciu teda nebude robiť nikto iný ako Roland Grapow. Veľmi sa tešíme a ja osobne verím, že jeho ruka nám dá ešte viac hudobnej osobitosti.

Bolo by pekné ak by sa vám podarilo stať sa prvou slovenskou kapelou živiacou sa extrémnou hudbou, nie.. ? Myslíte si, že je to možné, dalo by sa to? 
A: To by bolo pekné, fájne a pěkné (smiech). V podstate takú ambíciu má asi každá kapela, veľa záleží od toho, čo je schopná pre to obetovať. Väčšina z nás je už vo veku, kde už máme nejaké záväzky, ktoré si vyžadujú stabilný príjem, ktorý ak stratíš, tak sa ti dýcha dosť ťažko. Nerobíme si žiadne ilúzie, čiže je nám jasné, že okrem kvalitnej hudby je treba aj kopec šťastia, aby si sa dostal k tomu správnemu labelu, tým správnym koncertom.... Momentálne to vidím tak, že chceme vydať prvý album a ísť na nejaké turné, od toho sa môžu odvíjať naše plány.

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: René Blahušiak, Alex Sucháček

Webová stránka:

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2008-12-16 01:05:27

Prečítané: 1363x

Autor: Kamil Adamík

Kamil Adamík

Názory redakcie

Chýba názor redakcie