OBSCURA - Steffen Kummerer

Ďalší krok vo svojej genéze

OBSCURA - Steffen Kummerer

Donedávna nie príliš známa kapela od západných susedov našich západných susedov sa s novou zostavou a zatiaľ na všetkých frontoch vychvaľovaným novým albumom určite dostane do vyššej ligy. Jediný člen, ktorý je v kapele od jej počiatku, Steffen Kummerer, mi teda mal čo porozprávať.

 

V prvom rade by som sa ťa rád spýtal na nové zloženie kapely. Fakt sa čudujem ako sa ti podarilo dať sa dokopy s takými úžasnými muzikantmi ako sú Jeroen, Hannes a Christian.

Tak, s Jeroenom som v kontakte od roku 2004 kedy sme sa bavili o nejakej kolaborácii na našom prvom albume „Retribution“. Žiaľ, nepodarilo sa to, keďže mal povinnosti so svojimi world music a flamengo projektmi. Ale zostali sme v kontakte a z času na čas sme si napísali nejaký ten mail. No a neskôr roku 2007 som sa s ním opäť skontaktoval a prebral s ním to, že chcem rozbehnúť kapelu s úplne novou zostavou. Rozobrali sme to, aké máme predstavy o hudobnom smerovaní a nakoniec sa pridal k Obscura a stojí stopercentne za kapelou aj celým naším konceptom. Hannesa a Christiana poznám tiež dlhší čas. Takže aj s nimi to bolo nejak podobne. Proste som ich oslovil, porozprávali sme sa o tom kto by chcel čo robiť, kam s hudbou smerovať. Takto sa zrodila súčasná zostava s ktorou sme okamžite začali skladať „Cosmogenesis“.

 

Myslíš, že sa môžeš spoľahnúť na stabilitu tejto zostavy?

Určite. Pracujeme takto od konca roka 2007 a zatiaľ sme nemali žiadne problémy. Fungujeme ako kolektív, každý môže dať do kapely to svoje pri skladaní, textoch, koncepte a všetkom okolo toho. Žiadny z nás nemá nijaké ďalšie kapely a každý sa plne sústreďuje na túto. Nie sú to hudobníci môjho sólového projektu, sme kapelou s demokratickým prístupom v jej vnútri. Len ako kolektív sme boli schopní napísať album ako „Cosmogenesis“.

 

Do akej miery sa teda jednotliví členovia podieľali na komponovaní a aranžovaní nových piesní?

Hannes a ja sme napísali tak 80 percent materiálu. Christian zložil jednu celú pieseň a Jeroen zložil nejaké party do inštrumentálnej aj titulnej skladby, mimo toho, že si samozrejme zložil všetky svoje basové linky. Čo sa týka aranžovania, pracovali sme spoločne na každej piesni a fungovalo to dobre.

 

Prečo došlo k rozpusteniu starej zostavy?

Kapela smerovala k ďalšiemu kroku vo svojej kariére a po druhom väčšom európskom turné sa ostatní členovia rozhodli odísť aby sa venovali štúdiu a práci v inej časti krajiny. Rozišli sme sa v dobrom a myslím, že to bolo najlepší spôsob pokračovania s Obscura.

 

Poďme teda k samotnému albumu. Musím ti povedať, že jeho produkcia je skutočne bezchybná. Ako ste sa dostali k spolupráci s producentom V. Santurom, ktorý vám nahral aj nejaké vokály?

V.Santura je môj veľmi dobrý priateľ a už má za sebou produkciu niekoľkých väčších kapiel na scéne. Natočil s nami aj naše úplne prvé demo v roku 2003 a pomohol nám pri nahrávaní „Retribution“ keď náš bývalý basák a vokalista odišiel dva mesiace pred začatím nahrávania. V.Santura nedávno dokončil svoje vlastné štúdio s názvom Woodshed Studios, predtým pôsobil len ako externý producent. Je známy vďaka svojmu organickému zvuku, kde počuješ, že to nahrávajú ľudia. Neprodukuje sterilný zvuk s elektronickými bicími a podobne. Čo sa týka toho spevu tak v niektorých pasážach sme zmiešali naše vokály tak 50 na 50 aby sme získali úplne nové zafarbenie spevu a myslím, že nám to vyšlo veľmi dobre.

 

Názov albumu je „Cosmogenesis“. Máme teda, čo sa lyriky týka, chápať každú pieseň ako krok pri vytváraní vesmíru?

Nie, texty sú založené na rôznych zaujímavých tézach filozofov devätnásteho storočia, ktoré som spracoval zo svojho uhla pohľadu. „Cosmogenesis“ nie je koncepčný album, ale album z jednou hlavnou témou a menšími príbehmi, ktoré sa od seba líšia.

 

Čo ťa vedie k záujmu o kozmos?

Nie je to až taký veľký záujem. Mám rád rôzne tézy a filozofiu, čo ale neznamená, že čítam Schopenauera každý deň. Zaujímam sa o rozmanité teórie, názory a spôsoby ako sa vysporiadať s touto tematikou, ale nepreceňujem to zase. Je to len také hobby. Nie sme kozmickým ekvivalentom Nile (smiech).

 

Vaša hudba je veľmi náročná a technická, ale zároveň má v sebe aj spád a chytľavosť. Ako sa ti darí písať piesne, ktoré sú komplikované a zapamätateľné súčasne?

Snažíme sa skladať piesne, ktoré môžeš nasledovať a nie také, ktorými budeme príliš poukazovať na technický aspekt v hudbe. Skladáme prirodzene a jednoducho píšeme to, čo máme v hlavách. Na albume určite sú pasáže, ktoré sa nehrajú veľmi ľahko, ale nechceme ľuďom ukazovať, čo všetko je možné na našich nástrojoch. Mám rád refrény a pasáže, ktoré sú viac chytľavé ako si spomínal. To je niečo ako náš vplyv Death. Oni tiež písali úžasné piesne s refrénmi, ktoré si nevedel dostať z hlavy. Ale je jasné, že keď chceš naše piesne zahrať tak ako majú znieť, musíš vedieť ako držať gitaru, alebo paličky.

 

Počujem vo vašej hudbe pomerne jasné vplyvy, ale môžeš mi ty povedať kapely, ktoré považuješ za najviac vplývajúce na teba a prečo?

No, povedal by som Death, Cynic, Pestilence, Atheist, Emperor, Opeth, Necrophagist. Mám strašne rád originalitu, ktorá z nich srší. Všetko tieto spolky prišli s niečím novým a nekopírovali nikoho iného a to je pre mňa veľmi dôležité.

 

Máš teda evidentne vzťah aj k starším prog/technical death metalovým kapelám, zároveň cítiť aj vo vašej hudbe moderné ťahy. Aký máš teda vzťah k vyslovene moderným extrémne metalovým kapelám, ktoré pridávajú do metalu rôzne iné prvky ako deathcore, melódie, experimentálne veci a ktoré sú často kritizované fanúšikmi starej školy?

Každá kapela má právo robiť si svoju hudbu. Tieto corové záležitosti nie sú veľmi moja šálka kávy, ale pokiaľ sa títo muzikanti hudbou bavia, vôbec mi nevadia. Tiež sme začínali s našou hudbou, keď už skoro nikto taký žáner nepreferoval. Takže, je jedno či hráš fungrind, alebo jazz core, podstatné je, že máš rád čo robíš a to je najlepšia vec na svete. S metalom sa uživiť nedá, s death metalom už vôbec nie, preto sa hudbou treba najmä baviť, všetko navyše je len bonus.

 

Chystáte sa vydať na americké turné s Cannibal Corpse, The Faceless a Neuraxis. Aké sú tvoje pocity pred ním a čo očakávaš od amerických fanúšikov?

Všetci sa na to naozaj tešíme. Vlastne, všetci v kapele okrem mňa už koncertovali v USA. Hannes dokonca absolvoval kompletné turné s Cannibal Corpse aj s oboma ďalšími spolkami. Takže pre neho to určite nebude nič nezvyčajné. Netuším, čo môžeme čakať od návštevníkov, ale neverím, že môžem zažiť divokejšie publikum ako sú tie vo východnej Európe a na Balkáne. Uvidíme.

 

Aké sú vaše ďalšie plány po tomto jarnom turné? Určite by vás radi videli aj európsky fanúšikovia...

Odohrá sa toho dosť aj na našej strane oceána. Budeme hrať festivalové turné v auguste a potom vyrazíme na veľké európske turné v októbri a novembri. V ďalších mesiacoch sú plánované dokonca nejaké koncerty v Japonsku a Austrálii. Veľmi sa tešíme na to, že budeme opäť hrať celé šnúry.

 

Na záver ti položím takú zloženú no dosť fundamentálnu otázku. Čo ťa viedlo k tomu, aby si sa stal hudobníkom a prečo si sa rozhodol práve pre gitaru, metal, death metal, a nakoniec technický death metal?

Takže, bol som na hudobne založenej základnej škole od mojich deviatich rokov, kedy som začal hrať na klavír, spieval som v zbore, učil sa hudobnú teóriu a podobné veci. V roku 2002, to som mal šestnásť rokov, sa niekto so mnou hádal, že by som nebol schopný proste kúpiť si gitaru a hrať. V marci toho roku som si kúpil gitaru a hrám doteraz. Metal sa do môjho života dostal prirodzene, ale musím povedať, že sa zaujímam aj o množstvo inej muziky ale ten intenzívny pocit na pódiu by som nikdy necítil na nejakom popovom koncerte, takže to proste musel byť metal (smiech). No a k tomu technickému death metalu som sa prepracoval kus po kuse po tom ako som prvý krát počul „Focus“ od Cynic. V skratke asi takto. Zbožňujem tento typ hudby doteraz a hrať v kapele s dobrými ľuďmi okolo, keď ti je na každej skúške vynikajúco je jedna z najlepších vecí, aké sa ti môžu prihodiť.

Informácie o rozhovore

Odpovedal/-li: Steffen Kummerer

Webová stránka:

Informácie o rozhovore

Uverejnené: 2009-03-01 00:00:00

Prečítané: 471x

Autor: Kamil Adamík

Kamil Adamík

Názory redakcie

Chýba názor redakcie