ADACTA - Dno

ADACTA - Dno

Po dlhej dobe vám prinášame niečo z domácej scény. Bez zľutovania na nás vyvhrla svojho šiesteho štúdiového
potomka bratislavská mršina ADACTA. Od posledného albumu "Zlo" v skupine došlo k niekoľkým personálnym zmenám. Zo skupiny odišiel spevák Gargamel a mikrofónu sa chopil basgitarista Potkan. Jeho nástroj prebral  Špendlík (GENOM BASTARD) a do skupiny zobrali druhého gitaristu Maxime Nicolasa. Skupina v posledných rokoch nabaľovala na svoj crust d-beat punkový skelet čoraz viac death metalových prvkov. V tomto smere sa novinka dostala asi najďalej. Je potešiteľné že čerpá hlavne zo starej školy, ktorá má stále čo ponúknuť. V mnohých piesňach cítim práchnivý severský štýl, ktorý bol u nich prítomný už v minulosti. Hlavne tam cítim puch starých AT THE GATES, stačí si vypočuť skladbu "Lov". Zároveň podobne pristupujú aj k celkovej produkcii, ktorej svedčí poriadna špina a možno aj nedokonalosť. Tento undergroundový prístup sprevádza skupinu od jej začiatkov a táto hudba si ho priam vyžaduje.

Po zvukovej stránke je to poriadne surová nahrávka. Gitarový zvuk nie je úplne "hm2-kový", ale v zásade vychádza z jeho základov. O jeho farbu sa postaral Kurt Ballou z CONCERGE, ktorý vlastní slávne štúdio God City. Prítomnosť dvoch gitár je pre nahrávku zásadná a spolu s basou vytvárajú mohutné zvukové hradby. Čo je však  dôležitejšie sú výborné gitarové riffy, na ktorých je celá nahrávka postavená. K nim sa pripája pulzujúca rytmika,  ktorá nakopáva jednotlivé skladby. Potkanov vokál je surový a nasraný, pričom občas zabrdne aj do poriadnej hĺbky. Znie ako karbobrúska zarezávajúca sa do železobetónu. Občas je ostrý, keď prekonáva roxorové výstuže. Inokedy zhrubne keď si razí cestu cez stuhnutý betón. Mám taký dojem že je mierne nahalovaný, čo mu dáva väčšiu šírku. Asi najviac to počuť v skladbe "Proroci rozkladu". Na albume hosťuje aj bývalá speváčka Simona a to v skladbách "V srdci temnoty" a "Hlbina". Na úplný záver odznie cover od holandských HAIL OF BULLETS "Operation Z". Texty piesní sú tradičné plné zúfalstva, kritiky spoločnosti a totálnej beznádeje. Napriek tomu že využívajú rôzne podobenstvá a metafory, každý kto reflektuje súčasnosť si ľahko domyslí o čom presne sú. A to je pridaná hodnota tejto nahrávky. Táto krajina je v zúfalom mentálnom stave a je dobré na to poukázať. A každý taký hlas je kvapkou nádeje, že by to snáď išlo ešte zvrátiť. Alebo si musíme siahnuť na úplné dno aby nám to došlo?

Mám trocha obavu že sa tomu nevyhneme. Aby sme to v zdraví prežili, budeme potrebovať kopec dobrej muziky. A pokojne môžeme začať novým albumom ADACTA "Dno".

8 / 10

01. Intro