ALBERT MUDRIAN - Choosing Death

ALBERT MUDRIAN - Choosing Death

V roku 2004 vydalo americké nezávislé vydavateľstvo Feral House knihu Choosing Death. Autorom publikácie bol Albert Mudrian, zakladateľ amerického hudobného magazínu DECIBEL. Mimochodom práve v tomto roku začal fungovať, čiže práve táto kniha  odštartovala jeho činnosť. V roku 2016 vyšla jeho rozšírená edícia s novým obalom od Dana Seagrave a tento rok jeho český preklad.

Podtitul "Nepravděpodobná historie death metalu a grindcoru" napovedá, o čom vlastne pojednáva. Nejde sa však o typickú faktografickú encyklopédiu, ktorá by sa snažila obsiahnuť žáner do jeho nekonečnej šírky. Ide o zbierku výpovedí jednotlivých aktérov, ktorý stáli pri jeho zrode a neskôr ho rozvíjali. Takisto približuje inšpiračné zdroje a kapely, ktoré sa zasadili o jeho vznik. Hlavnou dejovou linkou je založenie labelu Earache a história kapiel, ktoré pod ním fungovali. Ťažiskovou scénou je tu hlavne tá britská, americká a švédska, ktoré tento žáner preslávili asi najviac. Potom sa tu nájdu aj zmienky o holandskej či rakúskej scéne, pričom tu figuruje pár kapiel z iných krajín.
V tomto smere by som mal trocha kritický pohľad, pretože nespomenúť ani náznakom napr. HYPOCRISY mi príde trocha divné. Na druhej strane pohľad spoza oceána môže byť úplne odlišný a preto to čiastočne chápem. Čo sa týka death metalu sú tu ale myslím pokryté tie najvýraznejšie mená. Pokiaľ ide o grind core, tu by som videl oveľa väčšie medzery. A to nepatrím medzi úplných znalcov žánru. Ale napríklad absencia českej scény a len letmé spomenutie Obscene Extreme festivalu je na pováženie. Z českej scény je tu spomenutý len KRABATHOR ako zástupca death metalu. Ale dobre, každý vníma scénu inak a je to veľmi individuálny pohľad.

Inak sa ale samotná kniha číta veľmi dobre a spomínané výpovede jednotlivých aktérov ponúkajú zaujímavý pohľad do zákulisia. Je tu zmapovaný vznik celého hnutia, jeho obrovský nárast popularity ako aj jeho čiastočný zostup. Okrem samotnej hudby je rozobratá aj činnosť vydavateľstiev, nahrávacích štúdií a najviac vyhľadávaných producentov. Dodatočne pridané kapitoly potom rozoberajú niekoľko zaujímavých mladých kapiel, ktoré čerpajú z pôvodných koreňov žánru, prípadne ho rozvíjajú neobvyklým smerom. Tá úplne posledná sa zaoberá comebackom veľkých mien žánru, ktoré sa po pauze začali vracať na scénu. Na úplný záver nájdete zoznam tých najzásadnejších nahrávok, zoradený podľa času ich vydania. V publikácii sa nachádza aj množstvo fotografií pochádzajúcich z archívov spovedaných respondentov.

"Choosing Death" je pútavo napísaná publikácia mapujúca vznik death metalu a čiastočne aj grindcoru. Možno jej vytknúť pár detailov, ale nič to nemení na jej prínose. Pokiaľ sa pustíte do jej čítania, vrele odporúčam vypočuť si najmä staré demá od spomínaných kapiel. Práve v nich sa ukrýva pravá esencia tohto žánru.

8,5 / 10

ALBERT MUDRIAN - Choosing Death
"Nepravděpodobná historie death metalu & grindcoru"