AMENRA - De doorn

AMENRA - De doorn

Belgická formácia AMENRA má na metalovej scéne veľmi špecifické postavenie. Na jednej strane ide o pomerne neznámu kapelu, aj keď je to dosť relatívny pojem. Na druhej strane má po svete množstvo oddaných fanúšikov, ktorí ju považujú za kult. Sú ochotní jazdiť na ich vystúpenia stovky kilometrov, teda hlavne na ich exkluzívne sety, ktoré v Belgicku z času na čas organizujú. K tomuto statusu im dopomohlo aj umelecké združenie "Church of Ra", ktorého členmi sú spriaznené hudobné zoskupenia ako OATHBREAKER, WIEGEDOOD, TREHA SEKTORI a iné.

Od posledného opusu "Mass VI" v kapele prebehli viaceré zmeny. Do zostavy pribudol nový basgitarista Tim De Gieter a skupina prešla pod krídla vydavateľstva Relapse Records. Prerušili sériu očíslovaných albumov pod názvom Mass, z dôvodu trocha iného postupu pri jeho tvorbe. Dalo by sa povedať, že vznikol ako zbierka jednotlivých piesní, ktoré vznikali pri rôznych príležitostiach. Jednou z nich je napríklad skladba "Voor Immer", ktorá bola zložená pre spomienkovú akciu pripomínajúcu koniec prvej svetovej vojny.

Napriek tomu nahrávka pôsobí ako jeden celok, aj keď je tam množstvo protipólov. Pokojné ambientné plochy sa tu striedajú s drsnými gitarovými riffmi, ktoré sprevádza pulzujúca rytmika. Spevák Colin H. Van Eeckhout v piesňach recituje a zároveň spieva čistým pokojným hlasom. Jeho najvýraznejší prejav je ale maniakálny rev, z ktorého opäť mrazí. Všetky tieto kontrasty nájdete napríklad v spomínanej skladbe "Voor Immer". Jej začiatok má veľmi pokojný charakter, do ktorého recituje Colin verše v rodnej flámčine. Postupne jeho prednes prejde do precíteného spevu, ktorý má veľmi krehký nádych. Skladba z ničoho nič vygraduje do tvrdého gitarového riffu, ktorému asistuje pomalá rytmika. Každé hrabnutie do strún je ako bolestivý škrabanec na vašej duši. Colinov spev snáď nemôže znieť intenzívnejšie a zúfalejšie. Jeho prejav je na tomto albume vybičovaný do extrému a každá jedna sloha pôsobí ako ihlica pichnutá do srdca. Nie je veľa kapiel, ktoré vedia takto verne zhudobniť bolesť a vyhnúť sa zbytočným klišé. Tu to funguje dokonale a v týchto momentoch môžeme hovoriť o intenzívnej katarzii. Tieto chvíle definujú podstatu ich tvorby a na novinke ich posunuli opäť na vyšší level.

V zásade sa ale celkový prejav kapely nezmenil, aj keď nové skladby sú o niečo intenzívnejšie. Kapela neustále pracuje s výraznými kontrastmi a vie ich namiešať v tom správnom pomere. Jemne sa zmenil aj zvuk a príde mi o niečo organickejší, pričom si stále zachováva svoju dravosť. Musím vyzdvihnúť prácu oboch gitaristov, ktorí vytvorili na albume výborné riffy. Nie sú nijak zložité, ale ich neustálym opakovaním vytvárajú nádhernú hypnotizujúcu atmosféru. Texty piesní sú písané čisto vo flámčine, čo si veľmi pochvaľuje najmä Colin. A je to logické. V rodnej rečí vyjadríte svoje emócie oveľa presvedčivejšie a úprimnejšie. So spevom mu na nahrávke vypomáha ako hosť Caro Tanghe, ktorá pôsobí v spriaznených OATHBREAKER.

AMENRA opäť blúdi záhradami nekonečnej agónie a ty sa k nej môžeš pridať. Toto je zhudobnená bolesť a utrpenie, ktoré ti pomôže pokračovať v tomto nezmyselnom svete.

9,5 / 10

1. Ogentroost