APRIL WEEPS - Cataclastic

APRIL WEEPS - Cataclastic

Na domácej scéne tento rok vyjde množstvo zaujímavých nahrávok a na jednu z nich sa teraz pozrieme. Ide o tretí štúdiový album formácie APRIL WEEPS s názvom "Cataclastic". Už pohľad na veľmi vkusný digipack napovie, že skupina prešla dosť zásadnými zmenami. Jednak je to nové logo ako aj font, ktorým ho vytvorili. V aktuálnej zostave došlo k jednej zmene na poste gitaristu, ktorým sa stal Matúš Novanský (OHEN). Ich hudba tiež zmenila svoj charakter, aj keď nie až tak radikálne. Je namiešaná z podobných ingrediencií, no mám dojem že ešte viac potemnela a tiahne trocha viac k doom metalu.

Prispôsobili tomu aj jednotlivé nástroje, ktoré čiastočne zmenili svoj profil. Napríklad gitary znejú o niečo surovejšie ako v minulosti. Netuším či zmenili ladenie a či je to len iným aparátom, ale evidentne sa tu niečo udialo. V tom zvuku je niečo archaické, pripomínajúce staré časy. Je to samozrejme otázka vkusu, ale mne sedel asi viac ich modernejší sound. Aj klávesové party trocha stmavli a je v nich menej farenbosti a "hravosti". Rytmická sekcia sa až tak nezmenila a je stále pomerne pestrá. Od pomalých ťaživých rytmov až po tie extrémne nadupané. Speváčka Marta na minulej nahrávke naznačila, že jej nie sú cudzie aj drsnejšie vokálne techniky. Na novinke nabrala viac odvahy a ukazuje miestami nevídané kúsky. Od blackových screamov až po divoké excentrické polohy. Samozrejme jej hlavnou parketou je čistý spev čo je pochopiteľné, keďže hlavným nositeľom hlasových extrémov je Norov vokál. Ten opäť tasí poriadne temný growl ale aj agresívne blackové zverstvá.

Ako som už spomínal hudobne sa ich tvorba posunula do väčšej temnoty a mierne prevažujú doomové nálady. Je to ale pomerne pestrá zmes štýlov, ktoré sa často menia a rôznym spôsobom prelínajú. Nájdete tu atmosferický rock, dark metal, doom metal a trocha tej gotiky. Krásnym príkladom tejto pestrosti je titulná skladba v ktorej si postupne prejdu celou touto paletou. Skladbám nechýba teatrálnosť a dramatické prechody nálad. Vďaka nim sa pri počúvaní albumu nenudíte a postupne odhaľujete jeho zákutia.
Rád by som vyzdvihol dve skladby, ktoré ma zaujali asi najviac. "Rapture" v sebe obsahuje vybičované emócie. Temná kompozícia, kde Marta pomedzi bolestné kvílenie predvádza šialené vokálne inferno. K tomu zahusťujú atmosféru majestátne varhany a svet sa ponára do večnej tmy. Nemám slov. Podobne veselú atmosféru navodzuje záverečná "Lithos". Pomalý doomový pochod, ktorý postupne prejde do slušného náklepu. Tu musím pre zmenu vyzdvihnúť Norov growl, ktorý miestami znie ako hromobitie. Na úplný koniec piesne sa dostávame k melódii, ktorá celú nahrávku otvára. A tým sa celý kruh uzatvára.

"Cataclastic" je koncepčné dielo, ktoré spája geologický a psychologický svet. Ak som to správne pochopil ide o kontrast medzi hektickosťou ľudského života a veľmi pomalou premenou neživých hornín. Krátky život človeka je plný očakávaní, bojov, kompromisov a nezmyselných cieľov, ktorý sa aj tak končí v náručí smrti. Za to isté obdobie sa v existencii hornín udeje minimum a otázkou ostáva, čo z toho malo vlastne zmysel. Odpoveď nehám už na vás. Mimochodom grafika bookletu je plná fotografií hornín, čo zvláštnym spôsobom dotvára atmosféru nahrávky. O mastering albumu sa postaral Jens Bogren, ktorý spolupracuje so špičkou metalovej scény.

APRIL WEEPS sa na svojom treťom albume "Cataclastic" ponorili viac do temnoty, čo im rozhodne svedčí. Je to hudba v ktorej sa dá stále niečo objavovať.

8 / 10

1. Igneous