ATLAS - Ukko

ATLAS - Ukko

Je pozoruhodné, koľko nových metalových skupín vzniká každý rok. Kvalitné nástroje, aparatúra a technológie sú dnes cenovo dostupnejšie, čoho dôsledkom je veľká konkurencia. Zaujať s novou hudbou si preto žiada viac inovácií a nových nápadov.

Fíni ATLAS si veľmi sebavedome zadefinovali svoju hudbu úplne novým pojmom „northcore“. A nejde len o to, že pochádzajú zo severu Európy. Základom ich hudby je moderný mix djentu a metalcore, ktorý je v súčasnosti veľmi populárny najmä medzi mladšími fanúšikmi. Z môjho pohľadu je v tomto „rybníčku“ veľký pretlak a väčšina kapiel znie veľmi podobne. Toto si zrejme uvedomila aj pätica hudobníkov z Tampere a tak tento hudobný štýl ozvláštnili atmosférou svojej domoviny.

Spravili to veľmi vkusne a vo výsledku sa tieto prvky vôbec nebijú. Vytvorili zvláštnu symbiózu dvoch odlišných kultúr, ktorých vznik delia tisícky rokov. Tradičnú severskú hudbu skombinovanú s metalom poznáme najmä na blackmetalových nahrávkach. No v tomto prípade ide o nové spojenie, s ktorým som sa stretol prvýkrát. To prepojenie funguje prekvapivo dobre a veľmi prirodzene. Oproti spriazneným kolegom z metalcorovej brandže majú ATLAS o niečo metalovejší zvuk, čo je mi určite bližšie. Samozrejme je tam cítiť typický djentový zvuk osemstrunných gitár. Tie vrchné struny to zafarbia, aj keby ste nechceli. Typické beatdowny tu nevybuchujú za každým rohom, čo mi pri niektorých nahrávkach trochu prekáža. Menej býva často krát viac a častým užívaním podobných prvkov sa vytráca ich sila. Na nahrávke nájdeme aj čisto akustické skladby, v ktorých dominuje spomínaná tradičná severská hudba. Stretneme sa tu s čistými ako aj scream vokálmi, vďaka čomu je nahrávka veľmi pestrá a farebná. V skladbe "Uhri" sa dokonca objavuje vokál, ktorý znie úplne ako Ville Vallo.

Album obsahuje množstvo textov odkazujúcich na Kalevalu, fínsku mytológiu a dokonca aj priame citácie zo starých ľudových básní. Mojou najobľúbenejšou skladbou je záverečná "Pohjannaula", ktorá je asi najpestrejšou z albumu. Okrem spomínaných prvkov sa tu vyskytuje aj ženský vokál a blackmetalové pasáže, ktoré skvele zapadajú do tohto divokého mixu. Nahrávku zmixoval Buster Odeholm, ktorý nie je v tomto žánri neznámy pojem. V minulosti spolupracoval na albumoch kapiel ako VILDHJARTA, OCEANO, či BORN OF OSIRIS.

"Ukko" prináša na moder metalovú scénu čerstvý vietor a zaujímavý štýlový mix. Okrem toho je to nahrávka, ktorá nenudí a môže inšpirovať.

8 / 10

01. Talvi