BRUCE DICKINSON - What Does This Button Do?

Životopisy sú mojim obľúbeným literárnym žánrom a poskytujú čitateľom komplexnejší pohľad na danú osobnosť. Aj keď nepatrím k fanatickým fanúšikom IRON MAIDEN, je to kapela ktorá ma priviedla k tvrdej muzike a na to sa nezabúda. Ich najikonickejší spevák BRUCE DICKINSON opisuje v knihe fragmenty zo svojho bohatého a dobrodružného života.

Podtitul knihy "Autobiografie frontmana skupiny Iron Maiden" je ale mierne zavádzajúci. Hlavne ak od nej čakáte samotný príbeh skupiny. Tej sa tu venuje len čiastočne a omnoho viac píše o svojich sólových projektoch. Ale to už trochu predbieham. Kniha začína jeho detstvom, štúdiami a prvými hudobnými krokmi. Následne sa dostávame ku kapele SAMSON a jeho prechodu k "Železnej Panne". Do tohto miesta sa kniha tvári ako klasická biografia. Postupne sa ale zaoberá viac bočnými aktivitami autora ako samotnej kapele. Nahrávky IRON MAIDEN tu slúžia skôr ako odkazy na časovej osi, ktoré celý príbeh rámcujú. Omnoho viac sa tu dozvieme o jeho vášni k šermu, písaní scenárov a samozrejme o lietaní. To sa postupne stane ťažiskovou témou celej knihy. Všetky tieto témy sa striedajú s jeho sólovou dráhou, ktorej sa venuje o niečo podrobnejšie. Zaujímavou je aj kapitola o jeho odchode z IRON MAIDEN. Veľmi dobrodružný je jeho výlet do Sarajeva, kde so svojou sólovou kapelou odohral koncert počas balkánskej vojny. Tu by som rád odporučil ako doplnkový materiál dokument "Scream For Me Sarajevo", ktorý sa venuje tejto udalosti na ploche 140 minút. Následne sa dostávame k návratu do skupiny a šialenému turné, kde spojil svoju hudobnú a leteckú vášeň. Jednou z najemotívnejších kapitol je jeho boj s rakovinou, ktorý opisuje s obrovským nadhľadom a humorom. Paradoxne sa v knihe ani slovkom nezmienil o svojich manželkách, partnerkách a svojich deťoch. On to ale nakoniec celé vysvetlí v záverečnej časti knihy a čiastočne to dáva zmysel.

"What Does This Button Do?" (v českom vydaní: "Co dělá tenhle knoflík?") je zaujímavým čítaním o mimoriadne činorodom človeku, ktorý si ide za svojim cieľom. Pokiaľ vás primárne zaujíma jeho pôsobenie v IRON MAIDEN, nie ste jej cieľová skupina. No biografií tejto legendy vyšlo viac, aj keď autorizovaná je tuším len "Run To The Hills".

8 / 10

Bruce Dickinson

Žáner: autobiografia