CRADLE OF FILTH - Cryptoriana: The Seductiveness Of Decay

Anglická extreme metalová stálica (a určite už legenda) CRADLE OF FILTH sa zjavne ešte nechystá do dôchodku. Je nutné podotknúť, že ich tvorba bola posledných cca 10 rokov viac sklamaním, než potešením. Prišiel však rok 2015 a album "Hammer Of The Witches", ktorý ma presvedčil, že Dani Filth a jeho družina na to ešte stále majú. Čo teda čakať od tohtoročnej novinky "Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay"?

V prvom rade je, dúfam, všetkým jasné, že Dani a spol. už dávno nie sú black metalová kapela. Iste, určité prvky čierneho kovu ich sprevádzajú po celú kariéru, čiže aj teraz, avšak ich hudobným základom sú rozmanitejšie riffy, popretkávané pocitovou melodikou. Ashok a Rich Shaw zvládajú svoje inštrumenty výborne a dôkazom je hneď úvod dosky. Ten obstaráva "Exquisite Torments Await…", ktorú nemožno považovať za intro, ale rovno plnohodnotný rozbeh nasledujúcej "Heartbreak And Seance", ktorú s jej chytľavými melódiami pasujem za vrchol albumu. (Tieto dve stopy mohli byť pokojne spojené do jednej). Škoda, že zvyšných šesť skladieb kvalitu úvodu nedosahuje a neraz ma začalo nudiť.
Aby som toľko nenegoval, chcem vyzdvihnúť hru moravského bubeníka Marthusa, ktorý je už stálicou v zadných radoch COF, udáva prevažne rýchle, občas stredne rýchle tempá a búcha ako vždy - precízne, technicky presne, no proste bravúrne. Marthus tentokrát obstaral aj klávesy a orchestrácie - bez nich by to nebol pravý CRADLE a najmä vďaka nim sa tvorba Filthovcov stále drží prvkov symphonic i gothic metalu.

Môžeme kritizovať, že kameňom úrazu je ikonický frontman, spevák a líder Dani Filth. Ruku na srdce, tento nestarnúci malý muž to síce naživo už dlhšiu dobu „nedáva“, v štúdiu však zo seba dokáže vydať maximum. Prezentuje sa svojou obvyklou, pestrou paletou extrémnych vokálov, ktorú fanúšikovia COF dôverne poznajú. Jeho legendárne vysoké škreky občas pôsobia úsmevne, stále však majú razanciu a to hneď prvý z nich dosahuje dĺžku 12 sekúnd. Celkovo to Dani uspieval solídne. Temné, epické texty sú taktiež jeho výlučná záležitosť a ako priznal sám autor, na novom diele sú hlboko naplnené viktoriánskou gotickou hrôzou.
Niečo k hosťujúcim vokálom: v skladbe "Vengeful Spirit" opäť raz prišla vypomôcť nórska diva Liv Kristine (ex-LEAVES' EYES)… a spomeňme aj prítomnosť početného speváckeho zboru (samé české mená), ktorý nás sprevádza vo viacerých pasážach albumu.

"Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay" síce neponúka nič inovatívne, ukazuje však CRADLE OF FILTH v dobrom svetle a hoci návrat do 90. rokov sa nekoná, výsledok až tak nesklamal. Obmena členov v predošlých rokoch dodala tejto, dnes už medzinárodnej mašine potrebnú energiu a Dani môže byť za súčasných kapelníkov naozaj rád. Osem skladieb v dĺžke 53 minút je menej než sme boli zvyknutí, ale v tejto uponáhľanej dobe stačí. Na blížiacich sa koncertoch (o.i. na Slovensku, v Čechách a na Morave) toho bude určite viac - ale to už je iný príbeh…

7 / 10

1. Exquisite Torments Await…
2. Heartbreak And Seance